בשנת 2018, קטין הטריד מינית ונגע באיבריהן הפרטיים של שתי ילדות בזמן שהן מבלות עם חברות ומשפחה בבריכה בעיר מגוריהן. השבוע נקבע בבית המשפט לנוער בנצרת עונשו של הקטין, אשר הודה בביצוע מעשה מגונה בנסיבות מחמירות.


מאז עבר הצעיר הליך שיקום ממושך בפיקוחו של שירות המבחן, ושהה בהוסטל ייעודי המספק לו מסגרת וטיפולים. קצין המבחן המליץ על המשך שהייתו בהוסטל עוד מספר שנים, מכיוון שעדיין קיים סיכון כי יבצע עבירות מין.


האם גילו של הנאשם בעת ביצוע עבירות מין משפיע על העונש שיוטל עליו?


במסגרת הדיון על העונש, התגלעה מחלוקת בין הצדדים בעניין הרשעתו של הצעיר, כאשר הפרקליטות טוענת כי יש להרשיעו ואילו ההגנה מבקשת להתמקד בשיקומו מבלי להותיר כתם פלילי על עברו. השופטת החליטה כי לאור חומרת המעשים ולמרות גילו הצעיר, האיזון הנכון בין השיקולים השונים מחייב להרשיעו בדין.


כמו כן נקבע כי הצעיר ימשיך בהליך השיקומי ויתגורר בהוסטל בפיקוחו של קצין מבחן עד שנת 2025. הוא חויב לשלם פיצויים בסכום של 1,500 שקלים לכל אחת מהילדות שהטריד, וכן הוטל עליו לרצות 100 שעות שירות למען הזולת.


הנער נגע בשתי הילדות בבריכה הציבורית במקום גלוי ולנגד עיניהם של עוברים ושבים


על פי כתב האישום שהוגש נגדו ובפרטיו הוא הודה, לפני כחמש שנים בילה הצעיר בבריכה עירונית, כאשר בני משפחה הכוללת אב, ילד וילדה הזמינו אותו לשחק איתם במים, מבלי שהכירו אותו קודם לכן. במהלך הבילוי במים, נגע הנאשם בילדה בת השמונה מספר פעמים, עד שהתרחקה ממנו.


הצעיר אשר נותר במים החל לעקוב אחר ילדה בת 13 וחברותיה, ואלו התרחקו ממנו. כאשר יצא מהבריכה, נגע שוב בילדה בת השמונה, וזאת מבלי שהסכימה או רצתה בכך.


השופטת: מדובר בהתנהגות נטולת רסן ומזיקה המופנית כלפי ילדות קטנות בניגוד לרצונן


במשך השנים שחלפו מאז ביצוע העבירה, הצעיר היה נתון תחת פיקוחו של קצין מבחן לנוער, ולאורך כל ההליך המשפטי שהתנהל בזמן זה הוגשו תסקירי שירות מבחן רבין המפרטים את נסיבותיו ושיקומו במסגרת ההוסטל. בעתירתם לעונש, הן הפרקליטות והן ההגנה התייחסו לכך.


הפרקליטות הדגישה את הצורך הברור בהמשך ההליך הטיפולי שלו, וביקשה מבית המשפט להרשיע אותו, לדאוג להמשך שהייתו בהוסטל לשלוש שנים במסגרת צו מבחן, ולהטיל עליו תשלום פיצוי לקורבנותיו.


הסניגורית בחרה להדגיש את העובדה שנרתם להליך הטיפולי ואת השיקום הממושך שלו, וביקשה לאמץ את כל המלצותיו של שירות המבחן. הצעיר עצמו הביע את נכונותו להישאר בהוסטל ואת הסכמתו שבית המשפט יקבע כמה זמן תימשך תקופת שהייתו שם.


כאשר מדובר בקטין שביצע עבירות, בית המשפט נדרש לאזן בין שיקולי הענישה וההרתעה ובין האינטרס לשקם אותו


לפי דברי השופטת, מעשיו של הצעיר היו מזיקים, חסרי רסן ומכוערים. הוא ביצע את העבירות בילדות רכות, ופגע בביטחונן האישי ובחופש שלהן להחליט על גופן. השופטת הזכירה כי בית המשפט העליון קבע את החשיבות הרבה כי כל נער ונערה יבינו שאסור לפגוע בגופם של אנשים, בגירים או ילדים, ואם אדם מבצע עבירות מין עליו להיענש - גם אם מדובר בקטין.


עם זאת, המשיכה השופטת, בית המשפט נדרש לאזן בין שיקולי ההרתעה לבין שיקומו של הצעיר, וזאת באמצעות בחינת נסיבותיו האישיות והאפשרויות להמשיך בשיקומו ובשילובו מחדש בחיים נורמטיביים.


בבחינת הנסיבות ושקילת האיזונים השונים, החליטה השופטת כי יש לתת משקל ממשי לאינטרס ההגנה על הקורבנות. זאת בשל חומרת העבירות, כמו גם בשל העובדה שעדיין נשקפת מסוכנות מהצעיר על פי עמדת גורמי המקצוע. לכן החליטה השופט להרשיע את הצעיר בדין.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי

 

בבחינת העונשים הנלווים להרשעתו, ציינה השופטת את התגייסותו המלאה של הצעיר להליך השיקומי ואת התרשמותה מרצונו האמיתי לקבל הדרכה ועזרה. כמו כן, אין לו הרשעות קודמות. לאור כל זאת, הוחלט כי שירות המבחן ימשיך לפקח על הצעיר באמצעות צו מבחן עד שנת 2025, והוא חויב לפצות את שתי הקורבנות בסכום כולל של 3,000 שקלים, ולבצע 100 שעות שירות למען הזולת.


ת"פ 7448-07-19