גירושין בימי הקורונה - להתגרש תוך שמירה על הילדים

 

הסכם גירושין להורים עם ילדים על הרצף האוטיסטי


הליך גירושין הוא הליך קשה לשני הצדדים. כאשר יש ילדים בתמונה ההליך הופך קשה ומורכב יותר. הילדים נפגעים באופן ישיר מהחלטת הגירושין, פירוק המשפחה והסתגלות למצב החדש.


כאשר מעורבים ילדים על הרצף האוטיסטי או ילדים עם צרכים מיוחדים שונים, ההליך אף הרבה יותר מורכב. למשפחות עם ילדים על הרצף האוטיסטי יש התמודדות עם קשיים מאד שונים ממשפחות "רגילות". למעשה, מי שלא מגדל ילד עם צרכים מיוחדים כנראה לא יכול להעלות על דעתו עד כמה הקשיים משמעותיים.

 

לעיתים אף אנשי הטיפול המלומדים לא מבינים את הקשיים באופן עמוק ואת ההתמודדות של משפחות עם ילדים מיוחדים. כאשר יש קשיים בחיי הנישואין בנוסף על הקשיים בגידול ילד מיוחד, לעיתים המשימה לשמור על הנישואין הופכת לבלתי אפשרית. אולם, גם לפירוק הנישואין יש קשיים משלו. כעו"ד המלצתי תהיה לערוך גירושין בהסכמה על מנת לשמור על שלום הילדים ככל האפשר.

 

זאת למעט במקרים בהם אין אפשרות לנהל הליך גישורי מוצלח בין הצדדים. דוגמא לכך היא בן זוג אלים או כוחני, הנוהג בבריונות או מנצל חולשה של הצד השני באופן שלא מאפשר הליך הוגן עבור שני הצדדים. במקרה זה לא יהיה מנוס אלא מלנהל הליך גירושין בערכאות השיפוטיות. כמו כן, גם בניהול ההליך המשפטי קיימים קשיים מכבידים מהסיבה שעובדי מערכת המשפט, עובדי הרווחה, ואף עורכי דין לרוב אינם מבינים את הקשיים המיוחדים הללו, איתם מתמודדות משפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים.


בכל ניהול של הליך גירושין חשוב לשמור על שלום הילדים. ההשלכות של ניהול הליך גירושין פוגעני על ילדים ידועות ומוכרות. אל לנו לשכוח כי ההורים הם העוגן של הילדים. הדברים מקבלים משמעות מיוחדת כשהילדים בעלי צרכים מיוחדים וזקוקים לעוגן זה אף יותר מילדים "רגילים". על ההורים להמשיך ולשמור על קשר טוב ומקדם גם לאחר הגירושין שהרי הם אחראים לשלום הילד ושותפים לגידולו. עקרון העל הוא תמיד טובת הילד. עקרון זה צריך להנחות כל הורה המתגרש.


ילדים זקוקים כידוע ליציבות ולוודאות, וילדים על הרצף עוד יותר. אפשר להתגרש מבלי לגרום נזק קשה ובלתי הפיך לילדים. הדבר מצריך שיתוף פעולה מתמיד בין ההורים בכל העניינים הקשורים לילד/ים. גירושין שנעשים בהסכמה ותוך שיתוף פעולה יסייעו לילדים בהסתגלות למצב החדש וימנעו טראומה קשה שתלווה את הילדים במשך כל ימי חייהם. למרבה הצער די כי צד אחד יתקשה לשתף פעולה באופן מספק, על מנת להכשיל את השמירה על מצבם של הילדים בשל הגירושין ופירוק המשפחה.


כלל חשוב עליו יש לשמור בגירושין הוא לא לפגוע בבן/ת הזוג דרך הילדים. גם כלל זה מופר במקרים רבים ע"י אחד מהצדדים או שניהם. ההמלצה המקצועית היא כי ההורים לא צריכים לספר לילדים על כל פרטי הסכסוך הספציפיים, אלא לתת הסבר כללי ומרגיע, בהתאם לגילו של הילד. חשוב לדבר עם הילדים בגובה העיניים, ולהסביר להם ששני ההורים אוהבים אותם באותה מידה ונמצאים שם בשבילם על אף השינוי והפרידה. חשוב שכל הורה ישמור על הקשר האישי עם ילדיו, על פעילויות שונות עם הילדים, זמן איכות ותקשורת חיובית.


כאמור, ההורים חייבים לשים את טובת הילד מעל הכל.


תופעה מוכרת היא הישראות בנישואין שאינם מטיבים מתוך הרצון להגן על הילדים. אולם, זוגיות שאינה אוהבת לא תתרום להתפתחות תקינה ובריאה של הילדים. זוגות רבים הנשארים יחד בשביל הילדים סבורים כי כך יהיה טוב יותר לילדים. יש לקחת בחשבון כי בהחלטה זו הם לא תורמים לילדים מבחינה התפתחותית כאמור, ולא מונעים את הנזק הנפשי שנגרם לילדים הגדלים בסביבה מתוחה ורעילה, וללא תקשורת טובה ואוהבת בין ההורים. לכן, לא בכל מצב עדיף להישאר יחד. הורים שהתקשורת ביניהם שלילית יעבירו זאת לילדים באופן בלתי נמנע והדבר בהחלט יפגע בילדים גם בטווח הארוך.


חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 (להלן: "החוק"), מסדיר את מעמדם ותפקידם של הורים. החוק לעניין זה נוקט בלשון "טובת הקטין". החוק קובע כי ההורים הם האפוטרופסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים. וקובע כי: "אפוטרופסות ההורים כוללת את החובה והזכות לדאוג לצרכי הקטין, לרבות חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח-יד ועבודתו, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם; וצמודה לה הרשות להחזיק בקטין ולקבוע את מקום מגוריו, והסמכות לייצגו." כמו כן, סעיף 17 לחוק קובע כי: " באפוטרופסותם לקטין חייבים ההורים לנהוג לטובת הקטין כדרך שהורים מסורים היו נוהגים בנסיבות הענין".


לימים קשים אלו בצל הקורונה, יש השפעה ישירה על דיני המשפחה, על משפחות שהן בקשר בעייתי ו/או לפני הליך גירושין, משפחות בפירוד וכן משפחות לאחר גירושין. בימים קשים אלו חשוב מתמיד להגיע להסכמות, כמה שניתן. ככלל הפניה לבתי המשפט צריכה להיות מוצא אחרון בתקופת משבר זו. אך כאמור לא בכל מצב יש להימנע מפניה לערכאות.


בקשות לגט בימי הקורונה – גט אשר נקבע לפני תאריך 16.3 אמור להתקיים, אלא אם ניתנת הודעה לפיה הדיון נדחה. גם דיונים בעניין כפיית ציות של גט – עיגון נשים, מתקיימים. אם אין חשש לעגינות כנראה שבית הדין לא יקבע דיון נוכח המצב.


פתיחת הליך גירושין – גם בימים אלו ניתן לפתוח בהליכי גירושין. עד כה קיבלו הערכאות השיפוטיות בקשות לסעדים דחופים (וחירום) אך בימים הקרובים ניתן כנראה יהיה להגיש גם תביעות ללא סעד דחוף. החל מחודש יולי 2016 על פי החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, בני זוג שנתגלע ביניהם סכסוך בנושאים המפורטים בחוק, חייבים להגיש קודם כל בקשה לישוב סכסוך ליחידות הסיוע.

 

זאת בטרם יגישו תביעה בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. וכמובן בטרם פתיחת הליך חשוב להתייעץ עם עו"ד. והכי חשוב, שנשמור על ילדינו. תנשמו עמוק, בקרוב נסיים את התקופה השונה הזו ונצא מחוזקים.

 


עודכן ב: 15/08/2021