על פי רוב, מטרתה של תביעה נגד קבלן היא לקבל פיצויים בגין איחור במסירת החזקה בנכס, בגין ליקויי בניה בנכס ובגין הפרות שונות של הסכם המכר שנחתם בין הקבלן לבין רוכש הנכס. חשוב להבין כי הליך של תביעה מול קבלן עשוי לארוך מספר שנים ולפיכך, מומלץ לנסות להתגבר על חילוקי הדעות ולהגיע להסכמות עם הקבלן באמצעות הידברות מחוץ לכותלי בית המשפט בסיוע של עורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בתחום תביעות הקבלנים.

 

הניסיון מלמד כי תביעות נגד קבלנים לרוב עוסקות בליקויי בניה ואי התאמות בנכס, באיחורים במסירת החזקה בדירה או בהפרות אחרות של הסכם המכר. 

 

תביעה נגד קבלן בגין איחור במסירת חזקה בנכס


לפי חוק המכר (דירות) (להלן: "החוק"), כל רוכש דירה חדשה מקבלן שנתקל בעיכוב במסירת החזקה בדירה, יהיה רשאי לקבל פיצוי מהקבלן בכפוף לכך שחלפו יותר מ-60 ימים מהמועד המצוין בהסכם המכר. אם הקבלן יאחר ביותר מ-60 ימים במסירת החזקה בדירה הוא יחויב לפצות את רוכש הנכס עבור נזק שנגרם לו החל מהיום הראשון של האיחור במסירה.

 

לאיחור במסירת דירה יש משמעויות רבות עבור רוכש נכס מכיוון שמשפחות רבות מתזמנות את עיתוי מכירת הדירה, את סיום תקופת השכירות ואת מועדי רישום הילדים למסגרות כגון בתי ספר וגנים, לפי מועד מסירת הדירה שהוסכם בחוזה המכר. איחור במסירת דירה עלול לגרום להוצאות בלתי צפויות, לגרום לרוכש הדירה ולמשפחתו לתחושות של בלבול, חוסר ודאות, ולעיתים גם לאובדן פרטיות הכרוך במגורים חלופיים עם בני משפחה.

 

תיקון 9 לחוק המכר (דירות) שנכנס לתוקף בתאריך 7.7.22, קובע בין היתר כי עם תום החודש הראשון לאיחור ועד לסוף החודש הרביעי לאיחור, הקבלן יחויב לשלם לרוכש הדירה פיצוי שמשקף את דמי השכירות הראויים עבור הדירה. עבור תקופה שתחילתה חמישה חודשים אחרי מועד המסירה שהוסכם בחוזה המכר וסיומה בתום 10 חודשים ממועד המסירה כאמור, הקבלן יחויב לשלם לרוכש הנכס פיצוי בשיעור של 125% מדמי השכירות הראויים ואילו החל מהחודש ה-11 לאיחור הקבלן יחויב לשלם פיצוי בשיעור של 150% מסכום דמי השכירות הראויים.

 

ליקויי בניה בדירה חדשה - כך תקבלו פיצויים מהקבלן


בתביעה בגין ליקויי בניה נגד קבלן בשלב הראשון יש להבין מהם הליקויים, מה סוגם והיקפם. בתוך כך יש להבין אם מדובר בליקויי בניה שקשורים ליציבות המבנה ולשלד, אשר נחשבים למסכני חיים, בליקויים שאינם קוסמטיים ואינם מנוגעים לשלד אך עלולים לפגוע בבריאות הדיירים כגון ליקויי רטיבות חמורים או שמדובר בליקויים קוסמטיים אשר מאפשרים מגורים בנכס כגון שריטות במרצפות. הימצאות ליקויי בניה בדירה עלולה לפגוע בשלמות המבנית של הדירה, לגרום לפגיעה בערכה הכספי, ולפגוע ביכולת הדיירים ליהנות מהנכס עליו שילמו במיטב כספם.

 

ההמלצה לבעל דירה שקיבל לידיו חזקה בה היא לבצע בדיקה הנדסית באמצעות מהנדס מוסמך ומנוסה בביצוע בדיקות בדק בית בדירות חדשות. כמו כן, חשוב מאוד לתעד את ליקויי הבניה בנכס ולשמור על כל התכתבות עם הקבלן בנוגע לליקויים לצורך התדיינות משפטית עתידית.

 

לאחר קבלת חוות דעת מקצועית ומפורטת של מהנדס בנוגע לליקויי הבניה בדירה, עורך הדין המייצג את בעל הנכס יגבש עבורו אסטרטגיית פעולה משפטית מיטבית לצורך מיצוי זכויותיו וקבלת פיצוי מירבי עבור נזק שנגרם לו כתוצאה מהימצאות ליקויי בניה בדירה.

 

הקבלן הפר הוראות בהסכם המכר - מה ניתן לעשות?


קבלן שהפר הוראה אחת או יותר מהוראות הסכם המכר מסתכן בכך שרוכש הדירה יגיש נגדו תביעה בגין הפרת חוזה עם כל המשתמע מכך. אם רוכש דירה סבור שהקבלן הפר את הסכם המכר כדאי לו לפנות בהקדם לעורך דין מקצועי ומנוסה בתביעות קבלנים כדי שייבחן את נסיבות המקרה, ובהתאם לממצאים יפעל למיצוי מלוא זכויותיו של הלקוח באמצעות ניהול משא ומתן ישיר עם הקבלן או באמצעות הגשת תביעת פיצויים בבית המשפט.

 

באופן כללי, ניתן לומר שלאחר הגשת תביעה מול הקבלן ותשלום האגרה המתאימה, תעמוד לרשות הקבלן תקופה של 60 ימים להגשת כתב הגנה שבו יפרט את טענותיו המתייחסות לטענות התובע - רוכש הדירה.

 

בשלב הבא יחלו דיונים משפטיים שבמסגרתם כל צד יציג את טיעוניו. בתביעות הנוגעות לליקויי בניה, אם התגלו בבית המשפט פערים משמעותיים בין חוות הדעת של המומחים ההנדסיים מטעם הצדדים, בית המשפט ימנה מומחה הנדסי מטעמו אשר ייבחן את הנכס ויחווה דעתו בנוגע לסוג ליקויי הבניה בנכס, משמעותם הכספית והיקפם.

 

לאחר סיום שלב הדיונים ובחינת מלוא החומר שבתיק בית המשפט, בית המשפט יפסוק לטובת רוכש הדירה או הקבלן. מאחר שתביעה נגד קבלן עלולה לגרור הליך משפטי ממושך, ההמלצה לכל רוכש דירה שסבור כי יש לו עילת תביעה טובה נגד הקבלן היא לפנות בהקדם לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום תביעות הקבלנים כדי שייבחן את מלוא הנתונים הרלבנטיים ולפי הממצאים יסייע לרוכש הדירה להחליט אם להגיש תביעה נגד הקבלן או לנסות לגבש הסכמות עם הקבלן מחוץ לכותלי בית המשפט.

 

אליוב-גרין משרד עורכי דין עוסק בתחום ליקויי הבניה, מייצג בעלי דירות בתביעות פיצויים בגין ליקויי בניה נגד קבלנים ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.