העלייה בשנים האחרונות בביקוש לשכירות יחד עם הנגישות לאתרי האינטרנט, הביאה עימה גל של אתרים ברשת אשר מבקשים להקל על הליך חתימת חוזה השכירות, על ידי פרסום חוזי שכירות מוכנים "סטנדרטיים".

יוזמה זו אכן מבורכת, אך יש לשים לב כי אותם חוזים אינם מתאימים לכל אחד, וכי יש מבין אותם חוזים אף כאלו אשר אינם נותנים ביטוי מספק לרצון הצדדים ואף מחסירים פרטים חשובים אשר נועדו להסדיר את יחסי הכוחות בין הצדדים.
כך נוצר מצב שבו הצדדים אשר ביקשו לחסוך בהוצאות מוצאים עצמם בהליך משפטי ארוך, יקר ומייגע.

מקרים כגון אלו ניתן למצוא אמנם בסיטואציות העוסקות בשכירות קצרה ( לתקופה של עד 5 שנים ) ובמקרים של שכירות בלתי מוגנת שחוק הגנת הדייר אינו חל עליה, שכן בשכירות לתקופה ארוכה יותר, כחכירה או חכירה לדורות ( 5 שנים עד 25 שנה) נהוג לפנות לעורך דין, וזאת משום שסוגי שכירויות אלו נחשבים "כבדים" יותר לעומת שכירות קצרת טווח אשר אליה נהוג להתייחס , שלא בצדק, ביתר קלות.

מקרה אשר נדון בבית המשפט, עניינו בבעל נכס אשר בחר לעשות שימוש בחוזה סטנדרטי שכזה, אותו מצא באחד מאתרי האינטרנט.
על אף שבחר בחוזה ארוך ורווי סעיפים, נעלמה מעיניו העובדה כי לא קיים בחוזה כל סעיף אשר הסדיר את עניין האופציה, כך שלא ניתן להבחין מתי וכיצד מסתיימת תקופת השכירות.

לאחר שלוש שנים בהן השוכר החזיק בנכס עבור שכר דירה חודשי בסך 700$, ביקש בעל הנכס להגדיל את גובה השכירות ב-150$, בטענה כי במהלך 3 השנים השתנה מצב השוק וגם שער הדולר אינו כפי שהיה בעת חתימת החוזה.

השוכר טען מצידו כי בחוזה לא קיים כל סעיף אשר מקנה לבעל הנכס זכות להעלות את גובה השכירות.

כך נוצר מצב, כי בעל הנכס אשר ביקש לחסוך כמה מאות שקלים מצא עצמו בעיצומו של הליך משפטי לפינוי אותו השוכר, אשר מצידו ביקש להמשיך לשלם על פי המחיר הישן.

ניתן אף למצוא חוזים סטנדרטיים רבים הלוקים בחסר באשר לסעיפים הנוגעים לבטחונות כספיים, הבלאי הנגרם לדירה כתוצאה מהשכירות, הסדרת סטטוס הציוד הנמצא בחזקת השוכר כתוצאה מזכות השכירות והסדרת חובות וזכויות הצדדים כלפי הרשויות בתקופת השכירות ( ארנונה, חשמל, טלפון, כבלים ).

אף אם ידאג בעל הדירה לניסוח כל סעיפי החוזה, עדיין קיימת בעיה האכיפה של החוזה, שכן לאן יפנו הצדדים כאשר סעיף מסעיפי החוזה יופר?
על כן המסקנה המתבקשת הינה כי כדאי להיוועץ בבעל מקצוע, עורך דין אשר יבהיר את הסיכונים הקיימים בסעיפים השונים ואת היתרונות באחרים, יהיה ערב להם ויתן ביטוי לרצונות הצדדים.

אם למרות הכל בחרת לעשות שימוש בחוזה מוכן מראש, רצוי להיוועץ בעורך דין אשר לכל הפחות יבחן את החוזה תוך מתן חוות דעת משפטית.

האמור לעיל מובא לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי