חיפוש ברכב יכול להיערך לכל אדם, בסיטואציות שונות ומגוונות. אם בוצע ברכבכם חיפוש ונתפסו סמים או חפץ לא חוקי אחר - זה ממש לא סוף הסיפור. בכל תיק של חיפוש ברכב או חיפוש בכלל, השאלה הראשונה שיש לבחון היא האם נפלו פגמים בחיפוש?

 

כתבה זו תעסוק בסוגיית חוקיות החיפוש ברכב ובדרכי התמודדות עם חיפוש מסוג זה.

 

שוטר לא יכול לבצע חיפוש ברכב סתם כך


בהתאם למצוות המחוקק וכפי שנקבע בפסיקה, לצורך ביצוע חיפוש ללא צו צריך להתקיים יסוד של חשד סביר כי החשוד ביצע עבירה או עומד לבצע עבירה בקרוב.


אם בוצע חיפוש ברכבך ובמהלכו נמצא סם מסוכן וגם אם כבר הודית בביצוע העבירה בשטח או בחקירה בתחנת המשטרה - זה רחוק מלהיות הסוף. בעצם, במקרים רבים, זאת רק ההתחלה.


לפי הוראות סעיף 71 (א) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תנאי לעיכובו של רכב ולביצוע חיפוש בו הוא קיומו של יסוד סביר לחשד כי בוצעה עבירה בת מעצר. השאלה אם מתקיים יסוד סביר או חשד סביר, המצדיק חיפוש ברכב, נבחנת על פי נסיבותיה הספציפיות של כל סיטואציה.


בהתאם להוראות החוק והפסיקה, על בית המשפט לבחון האם עלה בידי התביעה להוכיח, כי היה לשוטר יסוד סביר לחשד שבוצעה עבירה בת מעצר וכי בשל כך ביצע חיפוש ברכב, כדי לאתר ראיה הקשורה בעבירה.

 

מהי משמעות אי החוקיות שנפלה בפעולות השוטר?


השאלה שיש לבחון כעת, היא מה דינה של הראיה החפצית ושל הראיות הנגזרות שנאספו (סמים, כלי נשק וכו') בהמשך לחיפוש ברכב?

 

פסילת הראיות שהושגו בחיפוש בלתי חוקי קבועה במסגרת כלל הפסלות הפסיקתית בע"פ 5121/98 יששכרוב נ' התובע הצבאי. הלכה זו קבעה שנקודת המוצא היא שכל ראיה שהיא רלוונטית - היא גם קבילה במשפט. עם זאת, לבית המשפט מסור שיקול דעת לפסול קבילות של ראיה בפלילים, אם הוא נוכח לדעת שהראיה הושגה שלא כדין, וכי קבלתה במשפט תיצור פגיעה מהותית בזכות הנאשם להליך פלילי הוגן.


עורך דין פלילי מקצועי יבדוק את האירוע שנוהל על ידי המשטרה בשטח וינסה לאתר בו פגמים שיוכלו להוביל לביטול כתב האישום באמצעות פסילת הראיות שהושגו הן בחיפוש ברכב, הן באמרותיו של החשוד בשטח ובמשטרה.

 

מה יקרה אם השוטר ביצע חיפוש בהיעדר חשד סביר?


נניח שלא היה לשוטר חשד סביר (וזה קורה לא מעט) - אז במקרה כזה גם לא קמה לו סמכות לערוך חיפוש ברכב ללא הסכמה. נניח שבוצע חיפוש בכל זאת ונתפס חצי ק"ג של סם מסוכן - החיפוש בוצע בהעדר סמכות ולכן בית המשפט יכול לקבוע כי מאחר שהחיפוש שנעשה בשטח בוצע תוך הפרות משמעותיות של הוראות הדין ותוך פגיעה בזכויותיו של הנאשם, הרי שגם הראיה החפצית, כלומר הסמים, קשורה בקשר הדוק באי החוקיות שנפלה בחיפוש, שכן בלעדיה אין כל דרך אפשרית אחרת שהייתה מביאה לגילוי לגיטימי שלה, ומכאן שיש לפסול אותה.

 

בהמשך לאמור, נניח שהנאשם הובא לתחנת המשטרה ושם נגבית הודעתו, במסגרתה מסר אמרה מפלילה, לפיה הסמים שנתפסו ברכב הם שלו. במקרה כזה, בית המשפט יכול לפסול בקלות גם את הודעתו של הנאשם במשטרה ולקבוע כי קבלת הודעתו של הנאשם בנסיבות העניין, לא תהא הוגנת. ההודעה נגבתה מן הנאשם לאחר שבוצע חיפוש ברכב בהעדר סמכות (חיפוש לא חוקי), לאחר שמסר אמירה מפלילה בשטח ולאחר שעוכב שלא בהתאם להוראות הדין, והובל לתחנת המשטרה.

 

הזיקה שבין החיפוש הבלתי חוקי והתשאול לבין דבריו של הנאשם בהודעתו במשטרה היא חזקה ומשמעותית ומכאן שהפסול שדבק באי - החוקיות באופן פעולת השוטרים בשטח מקרין ומכתים את הודעת הנאשם במשטרה, ועל כן ההודעה נגועה באותה אי חוקיות.

 

מכל הנימוקים המפורטים לעיל, ומעוד רבים אחרים, בית המשפט יכול להורות על זיכוי הנאשם.

 

נתקלת בחיפוש ברכב? שים לב


• ייתכן שהחיפוש שבוצע ברכב לא היה חוקי.
• ייתכן שהשוטר "שכח" להודיע לך על זכויותיך (שתיקה, היוועצות בעו"ד, לסרב לחיפוש וכו').
• ייתכן שבוצע כלפיך תשאול בשטח ללא הודעה על זכויותיך.
• ייתכן שעיכובך לא היה חוקי.
ייתכן שדוחות השוטרים שונים וסותרים.


כל אלה יובילו ככל הנראה לזיכוי בבית המשפט או לביטול כתב האישום נגדך על ידי התביעה עוד לפני תחילת משפטך.


3 טיפים שיכולים להציל את נהג הרכב מכתב אישום פלילי בעת חיפוש ברכב


1. זכור - אם אין לשוטר חשד כלשהו כלפיך ובמידה שהוא עדיין מעוניין לבצע אצלך חיפוש ברכב - הוא יכול לבקש את רשותך לביצוע חיפוש ברכב. המשוואה כאן פשוטה - יש לך מה להסתיר? סרב לחיפוש ואל תיתן את הסכמתך.

 

2. בשנייה שבה נעצר רכבך, החלה גם החקירה. כל מה שתאמר עלול לשמש נגדך (אתה מצולם ומוקלט). זכור כי גם בשלב מוקדם זה, זכותך לשמור על שתיקה וזכותך לסרב להשיב לשאלות ללא היוועצות עם עו"ד פלילי.

 

3. השוטר ישתדל לכתוב בדוח שלו כי לאחר שהבחין בהתנהגות חשודה מצידך, כמו למשל: רעידות או הזעה, החליט לבצע חיפוש ברכב. זה נכתב על ידי כל שוטר שני, כמעט בכל דוח פעולה. השוטר, כותב את התיאור הזה בדוח שלו במטרה להכשיר את החיפוש ולהפוך אותו לחוקי - התפקיד שלך זה לא לאפשר לו. שים לב לתשובותיך, כל מילה נרשמת ויכולה לגרום לך נזק קשה. לפיכך, הישאר רגוע, דבר בנימוס ובשום אופן אל תראה סימני לחץ כלשהם.