לרבים מכם וודאי יצא להתקל באדם או עסק שקיבל מכתב התראה בגין הפרת זכות יוצרים. זו סיטואציה די מפחידה ולרוב נדרשים לשלם עשרות אלפי שקלים על מנת להימנע מהתביעה!

 

ראשית כל, אל תבהלו. פעמים רבות, המכתב נועד להרתיע אתכם ולגרום לכם לשלם פיצוי גבוה, לעיתים ללא הצדקה וחסר פרופורציה לעצם ההפרה.

 

 

התופעה של שליחת מכתבי התראה לפני תביעות בגין הפרה של חוק זכויות יוצרים התשס"ח 2007, או חוק העיצובים התשע"ז 2017, הפכה לנפוצה למדי. לצערנו במיוחד בעידן הדיגיטלי מתרבים מקרי הפרת הזכויות והעובדה שהחוק מתיר לתבוע פיצוי בלי הוכחת נזק, מתמרצת תובעים לדרוש את זכויותיהם (פעמים רבות בצדק). יחד עם זאת, לעיתים המכתבים הם בשיטת 'מצליח' – הטענות שבבסיסם אינן חזקות ומבוססות, אולם הנמען נרתע מהניסוח המשפטי ומהדרישות המפורטות, ומעדיף לשלם פיצוי כדי להימנע מעימות משפטי.

 

רק לאחרונה הגיעו אלי מספר פונים, לאחר שנשלח אליהם מכתב התראה, למשל –

מורה דרך קיבל התראה לפני תביעה מכיוון שהעלה לפני שנים רבות תמונה שצילמה משתתפת בסיור לקבוצת פייסבוק של המטיילים, ללא אישורה וללא מתן קרדיט.


בעל חנות קיבל התראה בטענה שאחד המוצרים שהוא מוכר, מפר זכות בעיצוב לא-רשום של מעצבת ידועה. (הפרה לפי חוק העיצובים). במכתב הוא נדרש לחדול מלשווק את המוצר וכן לשלם פיצוי גבוה בסך 50,000 ₪.


בעלי אתר אינטרנט קיבלו מכתב בטענה שפרסמו תמונות ללא אישור וללא מתן קרדיט לצלם, וכן בשל כך שהעתיקו תוכן מאתר שלישי. לצרכי פשרה הם התבקשו לשלם מעל 30,000 ₪.


בעל עסק, אשר שולח ניוזלטרים, שקיבל מכתב התראה בגין הפרה של "חוק הספאם" והתבקש לשלם מעל 10,000 ₪ פיצוי.


המכתבים, כפי שתוכלו לתאר, נוסחו בלשון משפטית תקיפה ויחד עם הדרישה לפיצויים הגבוהים גרמו לבהלה לא קטנה בקרב הנמענים, שבצדק פונים לקבל ייעוץ מה עליהם לעשות?

 

כמובן שכל מקרה, על נסיבותיו, דורש התייחסות ומענה נקודתית ופרטנית וראשית יש לקבוע מספר כללי אצבע באופן ברור:

לא להתעלם מהמכתב – זה אמנם נשמע בסיסי, אבל התעלמות מהמכתב עלולה לגרום לכך שבעקבותיו תוגש תביעה בגין הפרה ובמקום שהמקרה ייסגר וייפתר לאחר בירור או פשרה, ההליך יגיע לבית המשפט ובעקבות כך יהיה יקר ומורכב יותר. מכתב ההתראה כשמו כן הוא – מהווה התראה. הוא נועד כדי לתת לכם, המפרים לכאורה, הזדמנות להגיב , להסביר את עצמכם או להציע פיצוי מוסכם שיוביל לביטול כל הטענות נגדכם. לכן אל תתעלמו ופנו לעו"ד בתחום זכויות היוצרים על מנת שייצג אתכם על הצד הטוב ביותר.


לא לענות על המכתב לבד וללא התייעצות –
מדוע? חוק זכויות יוצרים, חוק העיצובים ושאר החקיקה בתחום הקניין הרוחני מורכבים מבחינה משפטית. כפי הנראה אינכם מודעים ומכירים את שלל הטענות והנימוקים שיכולים להגן עליכם. זאת ועוד, חשוב לא לשגות ולרשום דברים אשר עשויים לפגוע בכם, או לשמש כנגדכם בהליכים עתידיים. כך למשל תשגו אם תודו בעובדה, או אף אם תחשפו טענה עובדתית שהצד השני לא מודע אליה או תחשפו טענה משפטית שיכולה לשמש אתכם בהמשך ההליך. עו"ד מומחה לזכויות יוצרים ידע לחשוב על המקרה הן באופן טקטי והן באופן אסטרטגי כדי להגן עליכם משפטית וכלכלית.

 

כמה דברים שחשוב לברר לאחר קבלת מכתב ההתראה בגין הפרת זכות יוצרים-

 

האם אתם אכן הכתובת לתביעה? – במקרים מסוימים יתברר כי אינכם הנמען הנכון לתביעה. כך למשל אם תובעים אתכם באופן אישי בעוד התביעה אמורה להיות כנגד חברה בע"מ. במקרים אחרים ייתכן שהפעולה שמהווה הפרה לא בוצעה על ידכם אלא על ידי צד שלישי שאמור להיתבע.


האם התובע רשאי לתבוע? – לפי חוק זכות יוצרים, בעל זכות היוצרים רשאי לתבוע בגין הפרה. לכן יש לברר האם התובע הוא אכן בעל הזכות. יהיו מקרים בהם היצירה נוצרה במהלך עבודה ואז זכות היוצרים תהיה שייכת למקום העבודה ולא לתובע. אולי היוצר העביר את זכותו לאחר ואיבד את זכותו לתבוע בגין הפרה? זאת ועוד, חוק העיצובים קובע הגנה מוגבלת על עיצוב לא רשום – עד 3 שנים מיום פרסום העיצוב ולכן במקרים מסוימים תפוג הזכות של המעצב לתבוע בגין הפרה.


האם יש לכם הגנה לפי החוק? – חוק זכויות יוצרים קובע מקרים מסוימים בהם שימוש ביצירה לא יהווה הפרת זכויות. המרכזית שביניהם היא הגנת "שימוש הוגן". לדוגמא – שימוש ביצירה למטרות חינוך במוסדות חינוך, שימוש ביצירה למטרת סקירה או ביקורת, שימושים מסוימים בספריות וארכיונים ועוד. כלומר, ייתכן ותוכלו לטעון כי אמנם השתמשתם ביצירה אך זה היה במסגרת המותר בחוק. יודגש כי מומלץ להיוועץ בעו"ד, מאחר והגדרת החוק עמומה במקרה זה ומוטב לוודא כי השימוש אכן היה הוגן ומותר. בנוסף, זכויות היוצרים אינן תקפות לנצח ועל כן יש לבחון שתקופת ההגנה על זכות היוצרים לא חלפה.


מה הסיכונים העומדים בפניכם – למשל, האם עלול לצאת כנגדכם צו מניעה שיפגע בהתנהלות האישית או העסקית שלכם? כמו כן יש להעריך את הסיכון הכלכלי שאתם עומדים בפניו על ידי השוואה למקרים דומים שנדונו.


יודגש כי הדברים המובאים כאן אינם ממצים את מלוא הבחינה המשפטית של המקרה. הנקודה העיקרית היא החשיבות שבבחינה מקצועית ויסודית של הנטען במכתב ההתראה. אם קיבלתם.ן מכתב התראה, מוזמנים לפנות אלי לקבלת ייעוץ ראשוני שיבהיר לכם כיצד מוצע לפעול. ונקודה חשובה לסיום – ההמלצה העיקרית היא להימנע ממצבי הפרת זכויות יוצרים , אם יש לכם ספק באשר להתנהלות העסקית, הפרטים או הדיגיטלית שלכם, פנו לייעוץ וקבלת חוות דעת וכך תחסכו עוגמת נפש ופוטנציאל לנזק כלכלי משמעותי שעלולים להיגרם מההפרה.