מדיניות המעצרים בעבירת שימוש בסמים בצבא

הרפורמה במערכת אכיפת הדין האזרחית לגבי שימושים בסם, אינה תקפה במערכת הצבאית ולכן, כאשר נאספו ראיות לשימוש בסם מסוכן ע״י חייל, יוגש נגדו כתב אישום ולעיתים קרובות הוא גם ייעצר עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

מדיניות המעצרים עד תום ההליכים בתיקים של שימוש בסם קל (קנאביס) בנסיבות אזרחיות, נקבעה בערעור מעצר בעניינה של נ׳ ב׳ כבר בשנת 1998, שם נקבע, כי מעצרו של חייל ייקבע על פי מספר השימושים שעשה בסם.

 

כך למשל שימוש יחיד בסם קל – מדיניות זו הורחבה ע״י התביעה הצבאית גם לשני מעשי שימוש – לא מצדיק בדר״כ מעצר עד תום ההליכים.

 

שלושה עד ארבעה שימושים בסמים, מביאים בדר"כ לכדי שחרור לחלופת מעצר היחידה האפשרית עבור חיילים, היא ״מעצר פתוח״ (ריתוק ביחידה עד לתום ההליך המשפטי).

 

במקרים בהם נעשה שימוש בחמש הזדמנויות נפרדות בסם קל ומעלה, נדרש לעצור את החייל מאחורי סורג ובריח, עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו.

 

 

התפתחות ההלכה

 

 

בשנת 2017, בעניינו של יפימנקו, ההלכה שנקבעה בעניינה של בן חמו התפתחה מעט ונקבע כי ללא נסיבות מחמירות, חייל שהשתמש בסם קל בנסיבות אזרחיות, עד 8 הזדמנויות שונות, ישוחרר למעצר פתוח.


 

שימוש חד פעמי מורחב

 

 

כל אלה, כאשר השימושים נעשו בהזדמנויות נפרדות זו מזו (לעיתים מקום ולעיתים זמן). כאשר ניתן להוכיח שהשימושים כולם נעשו באותו מועד, ההלכה שנקבעה בבית הדין הצבאי לערעורים בעניין נונו אומרת שיש לראותם כשימוש יחיד.

 

 

שימוש בנסיבות צבאיות

 

 

שימוש בנסיבות צבאיות הוא שימוש בסם בתוככי היחידה הצבאית, או בסמוך לה, תו״כ השירות. לשימושים אלה נודעה חומרה יתרה, ועל כן נקבע, כי שימוש יחיד בסם קל, יוביל בדר״כ למעצר פתוח.

 

די בשימוש יחיד בנסיבות צבאיות, אליו מתווסף שימוש בנסיבות אזרחיות, יוביל בדר״כ למעצר סגור.

 

 

שימוש בסם שאינו סם ״קל״ בנסיבות אזרחיות

 

 

לגבי סמים מסוכנים אחרים (קוקאין, M.D.M.A, הירואין וכו׳) נקבע, ששימוש בהם מקים באופן מובהק עילות מעצר החל מהשימוש הראשון. אך במקרים אלה, לעיתים שימוש יחיד יכול להוביל לשחרור לחלופת מעצר.

 

 

תקיפת מעצר בעבירות שימוש בסם

 

 

תקיפת המעצר בעבירות סמים מתרכז במספר מישורים, שאינם קשורים בעילות המעצר עצמן (היינו, לא בטיעון ששימושים בסם מסוכן אינם מחייבים מעצר).