חייל אשר נעצר על ידי המשטרה הצבאית החוקרת (כולל לוכדי העריקים), מובא בדרך כלל להארכת מעצר בפני שופט של בית הדין הצבאי הפיקודי.

 

 

לחייל המצוי בשלבי חקירה או מעצר יש זכויות שונות אולם הזכות החשובה מכל היא זכות ההיוועצות בעורך דין. זכות זו חשובה יותר מכל זכות אחרת משום, שבמהלך החקירה קיימת דינמיקה שכתוצאה ממנה עלול החייל לומר או לעשות דברים אשר יפגעו באינטרסים שלו.

 

 

על פי החוק והפסיקה, חייב החוקר ו/או הקצין העוצר להודיע לחייל הנחקר או החייל העצור כי הוא זכאי להיוועץ עם עורך דין. למרבית הצער, רוב החיילים אינם מבינים שיש חשיבות קריטית לעמוד על כך שיתייעצו עם עורך דינם כבר בהזדמנות הראשונה.

 

 

היוועצות עם עורך דין חייבת להיות פנים אל פנים. אם מסיבה כלשהי החוקר או משהו אנונימי בטלפון מציע לך ייעוץ טלפוני, לא מומלץ להתייחס אל כך כאל ייעוץ וכדאי מאוד שהחייל ידרוש להיפגש עם עורך הדין פנים אל פנים, כדי לנהל שיחת ייעוץ מסודרת ורגועה וכדי לקבל את הייעוץ הטוב ביותר שניתן.

 

 

יש לזכור שלרשות החייל עומד ייעוץ של הסנגוריה הצבאית. עם זאת, טוב שידע החייל וחשוב שידעו הורי החייל, עומדת לו הזכות לקבל שרותי סנגוריה גם מעורכי דין פרטיים, המנוסים בתחום המשפט הצבאי.

 

 

לא כל עו"ד רשאי להופיע בהליכים צבאיים. בטרם יופיע בהליך צבאי חייב הסנגור לקבל אישור להופיע מטעם ועדה שברשותה עומד שופט עליון אשר מסמיכה אותו להופיע בפני בתי דין צבאיים ו/או ליתן ייצוג בהליכי מעצר או חקירה.

 

 

אשר על כן חייב כל חייל לזכור אם נעצרת או זומנת לחקירה, עליך לדרוש לראות לפני כל דבר אחר סנגור אשר ייעץ לך מה לעשות במקרה הנדון, מה הן זכויותיך, האם אתה חייב למסור הודעה בחקירה? וכו'.

 

אל תוותר על זכויותיך. אתה רשאי להעזר בשרותי הסנגוריה הצבאית ו/או בשרות של עו"ד פלילי פרטי. אתה גם יכול לשלב בין שניהם. אם רצונך בסנגור פרטי עדכן את הוריך ובקש מהם לדאוג לשכור את שרותיו של סנגור המוסמך להופיע בפני בית דין צבאי.