מהי תביעה קטנה

 

תביעה קטנה היא בעצם תביעה כספית בסכום של עד 34,600 אלף שח (נכון לינואר 2022). מדובר בהליך מהיר מאוד, עם אגרות נמוכות מאוד, המאפשר לכל אדם להגיש תביעה כספית בעלויות נמוכות יחסית. עם זאת, בתביעה קטנה לא תוכלו להיות מיוצגים על ידי עורך דין, אך במקרים חריגים ניתן לבקש מבית המשפט לקבל ייצוג מעורך דין.

 

האם סכום התביעה/הנזק שלכם אינו עובר את הסך של 34,600 ש”ח?

 

שימו לב למשפט הבא בבקשה:

ראייה שלא תהיה קבילה בהליך רגיל בבית משפט השלום, תהיה ראייה קבילה בבית המשפט לתביעות קטנות. כן כן.

 

הסבר: נניח ויש לנו שני תובעים, לשניהם קרה בדיוק את אותו המקרה, ושניהם תובעים פיצוי של עד 34,600 ש”ח. תובע ראשון בוחר לתבוע בהליך “רגיל” (דיון מהיר, תובענה על סכום קצוב). התובע השני בוחר לתבוע בתביעה קטנה. כזכור, מדובר באותו בית משפט אשר ידון בשני המקרים בהליכים השונים של התובעים שלנו. דבר נוסף שחשוב להבין הוא כי לעיתים יכול מאוד להיות שיהיה מדובר באותו השופט אשר ידון “בכובעים” שונים כשופט בהליכים השונים.

 

לפיכך, ישנו הבדל במשקל הראיות וההתייחסות לראיות בהתאם להליך שבו אנחנו נמצאים. במילים פשוטות, אם סכום התביעה שלכם אינו עולה על 34,600 ש"ח עליכם לשקול לחיוב דווקא הליך משפטי של תביעה קטנה.

 

חשוב לזכור, על אף הרגישות בין מקרה למקרה ובין אדם לאדם. בתי המשפט בוחנים אך ורק את הראיות, בכל הליך, נקודה. לפיכך, הרמת הנטל הראייתי בתביעה קטנה יכול להיות פשוט יותר, צודק יותר, ואף יצירתי יותר. נכון, אמנם אתם אלו שתנהלו את התביעה שלכם, נו אז מה? אין לכם באמת ממה לחשוש. ההליך מאוד ידידותי, ניתן להגיש תביעה קטנה אפילו באופן מקוון.

 

נכון לחודש ינואר 2022, בתביעה של עד 5,000 ש”ח, יש לשלם אגרה בסך 50 ש”ח. בתביעה מעל 5,000 ש”ח, יש לשלם אגרה בסך 1% מסכום התביעה. שימו לב כי ניתן להגיש עד 5 תביעות קטנות לאותו בית משפט בכל שנה. במקרה של הגשת תביעה נוספת, רשאי השופט שלא לדון בה, ולהעבירה לבית משפט השלום.

 

שימו לב, מותר לכם (לדעתנו חובה עליכם) להתייעץ עם עורך דין לפני הגשת תביעה קטנה. ייעוץ מקצועי פשוט יכול להציל לכם את התביעה. אגב, אין כל מניעה שעורך דין יכתוב עבורכם את כתב התביעה, כך או כך, המלצתנו היא שתתייעצו עם עורך דין בכל מקרה, אל תתנו לסוג ההליך להטעות אתכם, מדובר בהליך משפטי לכל דבר ועניין בבית המשפט. לא מומלץ להגיע לא מוכן ליום הדיון בתביעה שלכם.

 


עודכן ב: 11/12/2022