מהן זכויות יוצרים?
ההגדרה לזכויות יוצרים מופיעה בחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007, וכוללת יצירות על שלל גווניהן כמו יצירות ספרותיות, אומנותיות, אדריכליות, קולנועיות, פיסול ועוד. בהתאם לסעיף 11 לחוק הנ"ל, מוגדר כי זכות יוצרים הינה זכות בלעדית לעשות שימוש ביצירה הנ"ל באופן של העתקה, פרסום, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור, עשיית יצירה נגזרת (יצירה המבוססת על היצירה המקורית). או השכרה.


העיגון החוקי של זכויות היוצרים תכליתו למנוע מכל אדם אחר לבצע את הפעולות המפורטות בחוק בנוגע ליצירה ללא קבלת הרשאתו של בעל הזכות.


המבצע פעולה ביצירה ללא קבלת רשותו של בעל הזכויות בה ייחשב כמי שפעל תוך הפרת זכות יוצרים ועלול לחוב בגין מעשיו בתשלום פיצויים בגין הפרת זכות יוצרים על פי הנזק שנגרם בפועל לבעל הזכות או בתשלום פיצויים סטטוטוריים ללא הוכחת נזק עד לגובה של 100,000 ₪ לכל מעשה הפרה.


פעולות לנקיטה במקרה של טענה להפרת זכויות יוצרים


הואיל ונטל ההוכחה הינו על כתפי התובע והטוען להפרה, יש לתעד את ההפרה, בצילום, בעדים נוספים, בהקלטה, בשמירת מסמכים, או בשמירת עמוד אתר האינטרנט (אם ההפרה בוצעה באינטרנט). כמו כן, על הטוען להפרה להראות ולהציג בפני בית המשפט אסמכתאות לבעלותו על היצירה. בנוסף, יש לאסוף ראיות בדבר הנזק שנגרם לבעל היצירה, וההתעשרות של המפר מן השימוש ביצירה. אומנם, חוק זכות יוצרים קובע פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסך של 100,000 ₪ בגין כל הפרה, אולם הואיל ומדובר בסכום מוגבל, יש להיאחז ולהסתמך גם על ממצאים ראייתיים אשר יכולים לאפשר את הגדלת סכום התביעה ומתן הפיצויים.


תביעות בגין הפרת זכויות יוצרים


התביעות אשר מוגשות לבתי המשפט בטענה להפרת זכות יוצרים כוללות לרוב טענות לביצוע העתקת תמונות, העתקת ספרים ומאמרים, העתקת שירים ומחזות, העתקת תוכנות מחשב, העתקת יצירות אומנות, העתקת יצירות מהאינטרנט והטלוויזיה וכד'. בית המשפט גם דן במקרים שבהם נעשה שימוש ביצירה באופן שיש בו כדי לפגוע בשמו או בכבודו של יוצר וכן מכריע במקרים שבהן קיימת מחלוקת ביחס לזהות היוצר ומיהו הבעלים החוקי של היצירה.


שימוש מותר בזכויות יוצרים


על אף האמור לעיל, בפרק ד' לחוק זכות יוצרים הנ"ל נקבעו שורה של "שימושים מותרים" ביצירות המוגדרות, בהתאם לתנאים וסייגים הקיימים בפרק הנ"ל. בהתאם לכך, נקבע כי שימוש הוגן ביצירה יהיה שימוש למטרות כדוגמת לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך. כן קובע החוק כי לצורך בחינה של הוגנות השימוש ביצירה ישקלו, בין השאר, את מטרת השימוש ואופיו, אופי היצירה שבה נעשה השימוש, היקף השימוש, מבחינה איכותית וכמותית, ביחס ליצירה בשלמותה, והשפעת השימוש על ערכה של היצירה ועל השוק הפוטנציאלי שלה. כמו כן, פרודיה על יצירה נחשבת שימוש הוגן ביצירה בנסיבות מסוימות.