חייל ו/איש כוחות הביטחון שתביעתו להכרה כנכה צה"ל אושרה נדרש להתייצב בפני ועדה רפואית מטעם משרד הביטחון.


מטרת הוועדה כאמור, היא לקבוע את גובה אחוזי הנכות שנותרו לתובע ואת משך תקופת הנכות. להחלטת הוועדה הרפואית חשיבות מכרעת והשפעה ישירה על הזכויות העתידיות של הנפגע.


ועדות רפואיות במשרד הביטחון - אגף שיקום


בהתאם להוראות חוק הנכים (תגמולים ושיקום) תשי"ט-1959, חייל צה"ל שנפצע תוך ועקב שירותו הצבאי זכאי לקבל הכרה כנכה צה"ל בגין הנכות שגרמה לו.


במידה והתובע הצליח להוכיח את תביעתו ואת הקשר הסיבתי בין הפציעה לשירות כאמור, הוא יידרש להתייצב בפני ועדה רפואית שתקבע את גובה אחוזי הנכות שנותרו לו ואת משך תקופת הנכות.


גובה אחוזי הנכות ייקבעו בהתאם לתקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגת נכות), תש"ל-1969 ובהתחשב בסוג הפגיעה וחומרתה, בדיקה רפואית והמסמכים שצורפו במסגרת הגשת התביעה, (ומכאן החשיבות באופן הגשת התביעה).


תחילה, רופאי הוועדה, שהינם רופאים מומחים בתחום הפגיעה של התובע, יפנו אל התובע תוך שהם מציגים עצמם ומבקשים מסמכים רפואיים עדכניים ככל וקיימים. לאחר מכן, רופאי הוועדה יבקשו מהתובע לספר אודות הפגיעה והשפעתה על התנהלותו היומית ולבסוף יבדקו את התובע בבדיקה גופנית.


בתום הדיון, רופאי הוועדה ידונו ללא נוכחות התובע וייתנו את החלטתם לעניין גובה אחוזי הנכות ומשך תקופת הנכות. ההחלטה כאמור, תישלח אל התובע בדואר רשום.


על החלטת הוועדה הרפואית ניתן לערער בהתאם לסוג הוועדה - ועדה מחוזית או ועדה עליונה כפי שיפורט בהמשך.


ועדה רפואית מחוזית במשרד הביטחון


ועדה רפואית מחוזית במשרד הביטחון רשאית לקבוע את דרגת הנכות ומשך תקופת הנכות של מי שהוכר כנכה צה"ל, לדון בבקשות להחמרת מצב רפואי ובבקשות לנכות מוסבת (תקנה 9), שהן בקשות להכרה בפגיעות "חדשות" שנובעות כתוצאה ישירה מהפגיעה המוכרת.


על החלטת ועדה רפואית מחוזית ניתן להגיש ערעור תוך 45 יום (מיום קבלת ההחלטה), בפני ועדה רפואית עליונה.


ועדה רפואית עליונה במשרד הביטחון


סמכותה של ועדה רפואית עליונה במשרד הביטחון הינה לדון בערעורים המוגשים על החלטות הוועדות הרפואיות המחוזיות ויש לה הסמכות לאשר את החלטת הוועדה הרפואית המחוזית, לבטל את החלטה או לשנות אותה.


על החלטת ועדה רפואית עליונה ניתן להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 45 יום (מיום קבלת ההחלטה), בשאלה משפטית בלבד.


דברים שחשוב וכדאי לדעת לפני ועדה רפואית במשרד הביטחון


ניתן להשפיע משמעותית על החלטות הוועדה ברפואית, וזאת בדרך שבה יתואר המצב הרפואי, אופן הבדיקה הרפואית והמסמכים שיוצגו בפני הוועדה. לכן, חשוב מאוד שתגיעו מוכנים לוועדה ושתדעו לתאר את המגבלות שלכם בצורה ברורה ועניינית.


מספר טיפים שיעזרו לכם להתכונן לוועדה:


אספו את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. לרבות תוצאות בדיקות רפואיות שעברתם ופענוח הדמיות, מכתבים מרופאים מטפלים וכל מסמך רפואי אחר שמתייחס לפגיעה שלכם.


רשמו בדף את המגבלות והכאבים מהם אתם סובלים. חשוב שתהיה לכם רשימה ברורה של כל הקשיים התפקודיים שאתם מתמודדים איתם בעקבות הפגיעה שלכם.


תדברו על תיאורי המגבלה שלכם. תשתפו את רופאי הוועדה במגבלות שלכם ובהשפעתן על ההתנהלות היומית שלכם.


להחלטת הוועדה הרפואית חשיבות מכרעת בכל הקשור לזכויות וההטבות שיינתנו לכם בהמשך הדרך. מובן, שככל שאחוזי הנכות יהיו גבוהים יותר כך ההטבות שתקבלו יהיו משמעותיות יותר.


המלצתנו היא, לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין שמתמחה בתביעות נגד משרד הביטחון ושיש לו הכלים והידע הנדרש לוודא שאחוזי הנכות שייקבעו במסגרת הוועדה הרפואית, יהיו תואמים למצבכם הרפואי.