כעורך דין מזה שני עשורים בתחום, נוכחתי בשינויים שעברועל בתי המשפט, על שוק הביטוח ועל האזרח בהתייחסותם למכשיר הפוליגרף כאמצעי לגילויהאמת בתחום הביטוח. מצאתי לנכון לפקוח עיניכם בקצרה אודות המצב המשפטי המורכב בתחום זה, למען תשכילו להתמודד איתו נכון יותר אם וכאשר ידרוש עניין זה את התייחסותכם.

 

 

 

סיפור מעשה

 

לאחרונה זכיתי בפסק דין בו התקבל ערעור שהגשתי בשםמבוטח, אשר תביעת הביטוח שלו נדחתה בעקבות בדיקת פוליגרף. המבוטח נמצא דובר שקרב אחת מתוך כמה שאלות/נושאים לגביהם נשאל. מצוידת בתוצאה זו מיהרה חברת הביטוח לדחות את תביעתו.

בפנייתו לבית המשפט טען המבוטח כי נגרם לו נזק לביתולתכולתו בסך של מיליון ש"ח בקירוב. הוא אינו הבין מדוע נדחתה התביעה רק בגין תוצאהחלקית בפוליגרף, בה נמצאה דובר שקר באשר לתכשיטים שנגנבו מדירתו.

 

בית משפט השלום קבע כי חוק חוזה הביטוח מבקש להענישמבוטחים שמשקרים ומנסים להגדיל את הרווח שלהם על חשבון חברות הביטוח. סעיף 25 לחוק חוזה הביטוח, קובע סנקציה עונשית המחייבת אותו לדחות את כל תביעתו של המבוטח, בלי קשר לחלקיות התוצאות בבדיקה. כך עשה בית משפט השלום.

 

בערעור חשב בית המשפט המחוזי אחרת וקיבל את טיעוניי המשפטיים. פסק הדין של בית משפט השלום התבטל, המבוטח קיבל פיצוי והצדק נעשה.

 

החל מ-1.9.2008 מחייבות הנחיות חדשות של המפקח עלהביטוח את כל החברות. על פי הנחיות אלו, לא ניתן יותר לאכוף הסכם פוליגרף מכריע על המבוטח. ניתן להציע לו להיבדק בפוליגרף, כך שאם ימצא דובר אמת לפי מכשיר הפוליגרף,יקבל את תגמולי הביטוח במלואם ואם לאו, לא ישמשו תוצאות הבדיקה ראיה במשפט.

 

ממכשיר שמשמש את חברת הביטוח לדחות תביעות של מבוטחים,הפך הפוליגרף למכשיר שעשוי לעזור למבוטחים לקצר את תהליך בדיקת התביעה שלהם. זו מהות הרעיון העומד בבסיס הרפורמה.

 

 

התייחסות המבוטחים למכשיר

 

במשך שנים נתפס הבדיקה בפוליגרף כאופציה בטוחה לדובריאמת ("אין לי מה להפסיד אם איני משקר"), או כמלכודת לתמימים המסכימיםלהיבדק בלחץ חברת הביטוח, מבלי שיש עליהם כל חובה או סיבה לעשות כן.משנה לשנה עלה מספר המבוטחים שסירבו לפוליגרף בכל מקרהובכל תנאי, בין היתר בעצת עורכי דין, עמם למד המבוטח הממוצע להתייעץ מוקדם יחסיתלאחר קרות האירוע הביטוחי.

כיום, לאור הרפורמה, נדרשת בחינה מחודשת של עורכי הדיןוהמבוטחים, וגישה הנוהגת היא כי יש מקום לשתף פעולה עם בדיקות פוליגרף, אשר עשויות בהחלט להוות כלי יעיל והוגן.