קיצור זמן הפינוי במסגרת הליכי  ההוצל"פ ל- 35 יום בלבד

 

בשורות טובות ומשמעותיות למשכירי הדירות והנכסים.  ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, אישרה לאחרונה תיקון לחוק ההוצאה לפועל בקריאה ראשונה, תיקון אשר יאפשר לבעל נכס לפנות את הנכס המושכר בתוך זמן קצר הרבה יותר, מהזמן הדרוש כיום לפינוי המושכר בהליך ההוצאה לפועל.

 

כיום, לאחר תיקון פרק טז' 4 לתקנות סדר הדין האזרחי, קוצר הליך פינוי המושכר באופן משמעותי, כאשר התיקון המשמעותי ביותר בתקנות אלה הוא, כי בית המשפט יקבע מועד לדיון בתביעת הפינוי לא יאוחר מ- 30 יום מהמועד האחרון להגשת כתב ההגנה האחרון. בפועל, בעת הגשת כתב התביעה, בד"כ בית המשפט קובע בו ביום מועד בו ישמע הדיון בתביעה, כאשר מועד הדיון נע בין חודשיים ולעיתים בבתי משפט מסוימים גם לשלושה חודשים. כלומר, עם הגשת התביעה, משריין לעצמו המשכיר התובע מועד דיון.


בעיה נוספת שמתעוררת הינה, גם כאשר ניתן פסק דין לפינוי המושכר, השוכרים לא מקיימים את פסק הדין וממשיכים להחזיק במושכר.


כיום, פינוי שוכר מהמושכר אשר עומד כנגדו פסד דין לפינוי, כרוך בביצוע מספר הליכים שהתובע (הזוכה בתיק ההוצל"פ) חייב לבצע, שבמקרה הטוב, אם מבצעים אותן בדייקנות, במהירות וביעילות, ניתן לפנות את השוכר פיזית מהמושכר, בתוך כ- 3 חודשים מיום פתיחת תיק ההוצל"פ.


כך, תקופת זמן זו, המתווספת לזמן הכרוך בניהול ההליך בבית המשפט יכולה להגיע לעיתים עד 6 חודשים, מהווה תקופה שהיא ללא ספק, בלתי מבוטלת ומורטת עצבים עבור המשכיר.


כיצד הצעת החוק תקצר את תקופת הפינוי?


עפ"י הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה, על המשכיר יהיה להמתין 15 ימים לאחר מתן פסק הדין על מנת לאפשר לשוכר לפנות את המושכר ללא ההוצאות הכרוכות בניהול הליך הוצל"פ. לאחר חלוף 15 יום אלה, תשלח לשוכר "אזהרה" לפיה עליו לפנות את המושכר בתוך 20 ימים נוספים, מיום מסירת ה"אזהרה".


היה והשוכר לא יפנה את המושכר בפרק זמן זה, נתן יהיה לפנות את השוכר מהמושכר בטווח זמן של 14 ימים מהיום בו הסתיימה תקופת ה"אזהרה".


אי פינוי השוכר מהמושכר בתקופת הזמן של 14 הימים הנ"ל, תאלץ את המשכיר לחזור על התהליך שוב.


התוצאה של תיקון החוק תהיה, כי במקום המתנה מורטת עצבים ליום הפינוי שיכולה להגיע לכ- 70 ימים מיום מסירת ה"אזהרה", יקוצר תהליך הפינוי לכ- 35 ימים בלבד.
לדעת הח"מ השפעת תיקון החוק יכולה לקצר את זמן הפינוי לכ- 20 יום בלבד
לדעת הח"מ, ע"י הגשת בקשות מתאימות, ניתן יהיה לקצר את זמן הפינוי בצורה משמעותית נוספת ולהעמיד אותה על כ- 20 ימים בלבד מיום מסירת ה"אזהרה".


כיום, רבים מהשוכרים הבעייתיים, מודעים לתהליך המשפטי ולפרק הזמן הדרוש לצורך ביצוע הפינוי ובעצם, הם מנצלים לרעה את הזמן הרב יחסית שחולף עפ"י התקנות הקיימות כיום, בטרם מבוצע פינוי מושכר בפועל.


אותם שוכרים, לא רק שלא מפנים את המושכר, אלא, שלרב הם גם אינם משלמים את דמי השכירות ואת יתר ההוצאות השוטפות.


בעוד השוכרים מנצלים את הזמן העומד לרשותם, קרי, הזמן שלוקח למשכיר לפנותו מהמושכר, מביט המשכיר בעיניים כלות, על הנכס שלו ועל חסרון הכיס שנגרם לו, ההולך ותופח בכל יום שחולף.


קיצור תקופת הליך הפינוי במסגרת לשכת ההוצל"פ היה צעד מתבקש והכרחי על מנת לעשות צדק וסדר, שכן, לא יתכן שהליך הפינוי בתיק ההוצל"פ יהיה ארוך יותר מניהול ההליך בבית המשפט.


לא יתכן כי לאחר שבית המשפט קבע  ונתן פסק דין לפינוי, יאלץ המשכיר להמתין תקופה ארוכה יחסית לאחר מתן פסק הדין בטרם יפנה את המושכר ויראה את הנכס שלו חזרה בחזקתו. דברים אלה הנם ביתר שאת, לאחר שלשוכר ניתן מספיק זמן לפעול למציאת דיור חילופי, כבר החל מהיום בו קיבל לידיו את כתב התביעה לפינוי המושכר.


לדעת הח"מ, בעקבות שינוי החוק וקיצור הזמן הדרוש לפינוי המושכר בהוצאה לפועל, במקרים רבים, שוכרים ישקלו היטב באם התסבוכת המשפטית הכרוכה באי פינוי המושכר תהיה כדאית עבורם, זאת מאחר ולאחר תיקון החוק, ניתן יהיה לפנותם מהמושכר בטווח זמן קצר משמעותית מהזמן הדרוש כיום.


 יחד עם זאת, תיקון זה לא ישפיע על אותם שוכרים אשר מראש מבקשים להוליך שולל את המשכיר, אך כעת, אם ולאחר תיקון החוק, ניתן יהיה לפנות שוכרים אלה מהמושכר במהירות רבה יותר ומשמעותית מאוד.


מאמר זה נערך ע"י עו"ד אלי מור המתמחה בתביעות פינוי שוכרים. המידע המשפטי המוגש, מהווה מידע כללי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או יעוץ ו/או ייעוץ משפטי. העורך אינו אחראי בצורה כלשהי, ישירה או עקיפה לתוצאות הנובעות משימוש הקוראים.