שירלי מרדר | נטילת נורופן גרמה לקריסת כבד - האם רשלנות רפואית במתן תרופה?

 

שירלי מרדר, צעירה בת 27 מרמת גן אשר עברה בחודש פברואר האחרון טיפול שיניים שגרתי לעקירת שן בינה, מצאה עצמה במצב אנוש, ככל הנראה בעקבות נטילת נורופן (תרופה לשיכוך כאבים אשר נרכשת ללא מרשם בבתי המרקחת).


מרדר נטלה ביום הראשון שלאחר הטיפול אופטלגין בלבד, ולאחר מכן עברה לנורופן בתדירות של כל ארבע שעות. כשלושה שבועות לאחר מכן, חשה מרדר בתחושה כללית קשה ופנתה בעקבות כך לרופא משפחה. הרופא, אשר הבחין בגוון עורה הצהבהב, הפנה את הצעירה לחדר המיון לאלתר. מרדר הגיע לחדר המיון בבית החולים "שיבא" ובמשך יומיים אושפזה במחלה פנימית ד' בבית החולים. בבית החולים הבינו הרופאים כי מצב הכבד של הצעירה בכי רע וייתכן והיא תיאלץ לעבור השתלת כבד.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית בניתוח

פורום רשלנות רפואית בלידה

פורום אחוזי נכות

פורום פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


אביה של מרדר ביקש ייעוץ מפרופ' זיו בן ארי, מומחית בינלאומית להשתלות כבד ומנהלת היחידה למושתלי כבד בבית החולים ביילינסון בפתח תקווה. פרופ' בן ארי אבחנה את מצבה הקשה של הצעירה והמליצה על העברתה לבית החולים ביילינסון באופן מיידי. לטענת פרופ' בן ארי, אשר בימים האחרונים העניקה למרדר טיפול רפואי, סביר להניח כי מצבה הרפואי של האחרונה נבע מנטילת הכדורים לשיכוך כאבים.


"הבדיקות אשר נערכו למטופלת שללו אופציות נוספות לקריסת הכבד כגון זיהומים ויראליים, מחלות מטבוליות ואימונולוגיות, או נגיפי צהבת למיניהן", טוענת בן ארי, "בדיקת ביופסיה אשר נערכה לצעירה הצביעה על כך שישנה רעילות בכבד שמקורה בנטילת נורופן". המומחית הוסיפה כי מדובר בתופעה נדירה בהחלט שכן משככי הכאבים המדוברים נמצאים בשימוש יומיומי ושגרתי בקרב מטופלים רבים בארץ ובעולם. למעשה, עד היום נרשמו בעולם מקרים בודדים בלבד כגון המקרה המדובר, מוסיפה בן ארי.


כעת, מרדר מאושפזת בבית החולים ביילינסון ומצבה ממשיך להיות מוגדר קשה. כעת ייתכן והמטופלת לא תהיה זקוקה להשתלת כבד, וזאת משום שחל שיפור מסוים במצבה הבריאותי. יצוין כי ביום שני הועברה הצעירה לנמל התעופה בן גוריון לשם השתלת כבד בחו"ל, וזאת לאחר שלא נמצא לה תורם מתאים בישראל.


מהי רשלנות רפואית בתרופות?


רשלנות רפואית במתן תרופות הינה תופעה נפוצה יותר ויותר בנוף המשפטי הישראלי. רשלנות זו יכולה לנבוע ממספר גורמים כגון אי אבחון רגישות לתרופות בטרם מתן מרשם, כתב יד לא ברור של הרופא על מרשם התרופות, מתן תרופות חרף סיכונים בריאותיים (לדוגמא, תרופות לא מתאימות לנשים בהריון או לסובלים מבעיות קרישה), רישום תרופות ללא סיבה וכדומה. כמו כן, רשלנות רפואית בתרופות יכולה לבוא לידי ביטוי גם בתרופות הנרכשות ללא מרשם רופא, וזאת כאשר העלון לצרכן איננו כולל את שלל האיסורים הרלבנטיים הנוגעים לסיכונים שיכולים להתרחש לאחר נטילת התרופה.


מצב נדיר, האם רשלנות רפואית?


כאמור, המומחית אשר בדקה את הצעירה המאושפזת בבית החולים ביילינסון טוענת כי בעבר נרשמו מקרים ספורים בלבד של פגיעה בריאותית קשה בעקבות נטילת נורופן. הנורופן הינו כדור לשיכוך כאבים נפוץ ביותר, אשר מדי יום נוטלים אותו ברחבי העולם מאות אלפי חולים ומטופלים. האם גם מקרים אלו עלולים להיות רשלנות רפואית מצד גורמים אשר המליצו על נטילת הנורופן או הרוקח אשר מכר את התרופה מלכתחילה? מדובר בעניין משפטי אשר נוגע גם לסוגיית הגולגולת הרכה וגם להשתלשלות העניינים הספציפית במקרה זה.


להלן דוגמאות לפסקי דין בגין רשלנות רפואית במתן תרופות:


שימוש בחומר הרדמה אשר גרם לתגובה אלרגית
בית המשפט המחוזי דחה תביעה בגין רשלנות רפואית במתן תרופות בהריון. התובעות, אם ובתה, טענו כי במהלך ההריון של האם נדרשו הרופאים לתפור את צוואר הרחם של האם. הניתוח נעשה תוך כדי שימוש בחומר מסוג אפונטול. הזרקת החומר גרמה לתגובה אלרגית של האם וצורך בהפסקת הטיפול. בית המשפט המחוזי קבע כי יש לדחות את התביעה בגין רשלנות במתן אפונטול וזאת מחמת שני טעמים. ראשית, מדובר בתגובה נדירה אשר לא ניתן היה לצפות אותה בעת מתן האפונטול. שניתן, ניתן היה להניח, באופן סביר, כי ההורים לא היו נמנעים מביצוע הטיפול המדובר חרף הסיכון הנדיר.


תביעה ייצוגית בגין שיווק תרופה ללא פירוט סיכונים
תביעה ייצוגית אשר הוגשה בישראל כנגד חברת תרופות אשר שיווקה תרופה בשם קלוקס. תרופה זו שווקה במשך כשש שנים ללא אזהרה בנוגע לכך שהיא עלולה לגרום לסיכונים קרדיו-ווסקולאריים לאורך זמן. התביעה הוגשה כנגד שלוש תרופות אשר שתיים מהן סיימו את הליך בהסכם פשרה ואילו אחת בחרה לנהל את ההליכים המשפטיים להוכחות.


רוקחת מכרה תרופה שגויה
רוקחת אשר מכרה תרופה שגויה לקטינה, ובעקבות כך נגרמו לילדה נזקי גוף שונים, חויבה בתשלום פיצויים לקטינה ולהוריה. מדובר במקרה בו אם ובתה הגיעו לבית המרקחת על מנת לרכוש תרופה לפי מרשם רופא. האם ובתה חזרו לביתן ולאחר שנטלה הקטינה את התרופה, החלה היא להגיב בהקאות ובחום. למעשה, התברר כי הרוקחת הנפיקה לבת תרופת SOL BRICALIN במקום BRICALIN ELIXIR.