אזרחי ישראל, בעיקר באזור הצפון, המרכז והרי ירושלים, נהנו אמש והבוקר (25.9) מהגשם הראשון לחורף זה. הגשמים, אשר שטפו את הארץ, הביאו עמם ריח נעים של עובש לח ובשורה משמחת לרבים בציבור. ככל הנראה, סוף השבוע הסתווי ימשיך גם במהלך שבוע הבא. על פי השירות המטאורולוגי, גשמים צפויים להמשיך ולרדת גם בשעות הצהריים וייתכן והם יהיו מלווים בסופות רעמים יחידות לפרקים.

 

יש לכם שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית

פורום רכישת דירה | מכירת דירה

פורום תביעות ביטוח

 

מלבד השמחה בשל שובו של הגשם, ישנם גם אזרחים אשר עלולים לסבול ממפגעי רטיבות ונזקים לרכוש. בין בעלי נכסים אלו ניתן למצוא רוכשי דירות חדשות מקבלן, אשר קיבלו את דירותיהם בשנה או השנתיים האחרונות. בעלי דירות אלו עלולים לגלות עד מהרה כי בגין ליקויי בנייה מסוימים, הם סובלים מנזקי רטיבות במקומות שונים בבית. כיצד אפוא ניתן להתמודד עם נזקים אלו?


בכל הנוגע לרטיבות בגג, במקלט ובקירות, חוק מכר הדירות קובע כי הקבלן חייב להעניק ללקוח אחריות לגבי טיב עבודות הבניה ואיכותן. אחריות זו, על פי החוק, איננה מוגבלת בתנאים כלשהם. אי לכך, בעלי נכסים אשר מגלים עם בשורת הגשם את בשורת הרטיבות, יכולים לדרוש מהקבלן לתקן הנזקים ללא דיחוי. כמו כן, יכולים הם לדרוש מהקבלן פיצויים בגין נזקים אשר נגרמו להם כתוצאה מרטיבות זו.
 

רבים אינם יודעים זאת, אך ניתן להגיש תביעה כנגד הקבלן גם בגין עוגמת הנפש, ולדרוש במסגרתה פיצוי כספי. בתי המשפט פסקו לא אחת, מכוח סעיף 13 לחוק החוזים, כי נזקי רטיבות הינם רעה חולה ופיצויים כספיים אשר נגרמו בשל עוגמת הנפש שהם מקפלים בתוכם, גבוהה פעמים רבות מהפיצויי בגין ראש נזק זה בליקויי בנייה אחרים. על פי הפסיקה, מוטל על הקבלן לאתר את מקור הדליפה ולהעניק לה פיתרון באופן מיידי.


לא אחת, הסכום אשר נדרש לתיקון איננו גבוה, אך עוגמת הנפש רבה עוד יותר. דברים אלו נאמרים ביתר שאת כאשר מדובר באדם אשר רכש דירה חדשה ונאלץ להתמודד עם נזקי רטיבות שונים. ברוח זו, ככל שיתעכב הקבלן בתיקון הנזקים, כך תגדל עוגמת הנפש ועימה הפיצוי הכספי. קשה אפוא להעריך מה יפסוק בית המשפט בכל מקרה ומקרה, וזאת משום שכל סיטואציה נבחנת בהתאם לנסיבותיה הספציפיות. לאמור, מומלץ לפנות בהקדם לעורכי דין מטעמכם על מנת לאמוד את הנזקים, לבחון זכותכם להגיש תביעה, ולזכות בפיצויי.

 
אדישות הקבלן


במידה ודייר פנה לקבלן בגין נזקי רטיבות והאחרון לא מיהר להעניק לבעל הנכס מענה מתאים, בית המשפט רואה בכך סיבה להגדיל את סכום הפיצוי. קבלן אשר ישהה את תיקון ליקויי הבניה צריך לדעת כי בית המשפט, בבואו לפסוק פיצויים לדיירים, מתחשב גם בהתייחסותו של הנתבע לטענותיהם בזמן אמת. לאמור, קבלן אשר לא יפעל לתיקון הנזקים במועד המוקדם ביותר, וללא דיחוי, מסתכן בהגדלת סכום הפיצויים אשר הוא ייאלץ לשלם בסופו של היום.


הלכה פסוקה היא כי כאשר מדובר בליקויי בניה אשר יש לגביהם מחלוקת, הקבלן אינו חייב להיעתר לתקנם. עם זאת, כאשר עסקינן בליקויי בנייה ברורים – דוגמת רטיבות – מוטל על הקבלן לתקנם בתוך זמן סביר. במידה ויוכח כי הקבלן לא "שינס מותניו" ואץ לפעול לתיקון הליקויים אשר גרמו לרטיבות, ייתכן ובית המשפט ייקבע כי הוא פעל בחוסר תום לב. לעניין זה משמעות מבחינת פסיקת הפיצויים.

 
ליקויים סמויים

 

ברור כי מקורם של ליקויי בניה הגורמים לרטיבות איננו מצוי בחור בתקרה או בהעדר חלון. על פי רוב, ליקויים אלו הינם ליקויים נסתרים, דהיינו – סמויים מהעין. אי לכך, גם במידה וחתמתם על הסכם מול הקבלן, ובו ציינתם כי ראיתם את הדירה ואתם מקבלים אותה כפי שהיא, לא מדובר בהעדר זכות לתבוע בגין נזקי רטיבות. ככל שמדובר ב"פגמים נסתרים", הם אינם נכללים במסגרת הסכמתו של בעל הנכס לקבל את הדירה ל"שביעות רצונו".


פינוי דיירים בעקבות רטיבות


נזקי רטיבות עלולים לגרום לנזקים שונים כגון פגיעה ברכוש, ריח רע, בעיות בריאותיות וכדומה. אי לכך, לעיתים לא יהיה מנוס מפינוי הדיירים מביתם עד לתיקון הנזקים. פינוי זה מחייב את הקבלן לפצות את הדיירים גם בגין התקופה בה הם לא יכלו לגור בביתם, לרבות החזר או סיוע בעניין דיור חילופי. בסופו של היום, בית המשפט יבחן האם לא הייתה ברירה אלא לפנות את הדיירים מביתם, ומהו שיעור הפיצויים המגיעים להם בגין כך. במילים אחרות, ככל שליקויי הבנייה פוגעים יותר בבעלי הנכס, כך גדל באופן משמעותי גם הפיצוי המגיע לאחרונים. לדוגמא, כאשר הנזקים נגרמים לדירת מגורים יחידה, או כאשר הנכס משמש את בעליו כעסק, בעל הבית יזכה לפיצויים בהתאם.

 
נזקים לתכולה


גשם אשר חודר לדירה יכול לפגוע בקירות הבית או בתקרות החדרים. לעיתים, הגשם חודר ממש לתוך הנכס וגורם לנזקים שונים למיטלטלין אשר בתוכו. לדוגמא, הצפה אשר גרמה לנזקים למכשירי חשמל או נזקים לארונות מטבח בשל חדירת מים. במקרים אלו, בעלי הנכס והמיטלטלין יכולים להגיש כנגד הקבלן תביעה לפיצויי גם בגין נזקים אלו. זאת ועוד, במקרים בהם בעלי הדירה החליטו לפנות חפצים מסוימים, בשל החשש מפגיעה בהם, בית המשפט מכיר בכך שגם המשימה המייגעת של פירוק או פינוי תכולה יכולה לזכות בפיצויי מתאים.

 
תיקונים תכופים שלא פתרו את הרטיבות


לא אחת, ליקויי הבניה מתגלים עוד בטרם חדרו המים וגרמו לנזקים של ממש. במידה והדיירים פנו לקבלן בעניין, והאחרון לא תיקן או נתן מענה זמני אשר לא פתר את הבעיה, ייפסקו לבעלי הנכס פיצויים בהתאם. מדובר למעשה בתיקונים אשר לא סייעו לדיירים ופגעו בנוחיותם. אי לכך, אלו זכאים לפיצויים מכך ראש נזק "חוסר הנוחות". 

 

לסיכום,

 

במידה ואתם סובלים מנזקי רטיבות, בין אם מדובר בדירה חדשה או ישנה, משופצת או שמורה, ייתכן ואתם זכאים לפיצויים מהקבלן או החברה הקבלנית שבנו את הנכס. אי לכך, מומלץ לפנות בהקדם לעורכי דין העוסקים בתחום זה. עורכי דין אלו יוכלו לסייע לכם לאמוד את הנזקים אשר נגרמו כתוצאה מהרטיבות (מתוך ניסיונם וקשריהם עם אנשי מקצוע) ואת סיכויי התביעה העתידית. בררו עוד היום את זכויותיכם.