תא"מ 34366-09-10


חברת להשכרת רכבים, אשר אחד מרכביה נפגע בתאונה, הגישה תביעה כנגד הנהגת הפוגעת וחברת הביטוח של רכבה. הנתבעות טענו כי הן אינן כופרות באחריותן לפצות את התובעת. עם זאת, לטענתן, רכבה של התובעת עמד במקום אסור ועל כן יש להטיל עליה אשם תורם לנזקים בשיעור של 20%. חברת השכרת הרכבים התנגדה לכך מכל וכל.

 

יש לכם שאלה?

פורום תביעות ביטוח

פורום תאונות דרכים


במקרה דנן, רכבה של התובעת עמד בצמוד למדרכה אשר הייתה צבועה באדום לבן. הרכב היה נעול וללא נהג. בית המשפט נדרש אפוא לבחון האם מצב הדברים הנ"ל גרם לקיומו של קשר סיבתי בין החנייה האסורה לבין האשמה בתאונה.


חניה אסורה, האם מסוכנת?


המשמעות של חניה אסורה נדונה בשורה של פסקי דין, בין השאר בהקשר של הגדרת הביטוי "תאונת דרכים" לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975. סעיף 1 לחוק זה קובע כי תאונת דרכים הינה גם מאורע אשר נגרם בעקבות פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו. בית המשפט בחן את ההלכה הפסוקה הנוגעת לסיטואציות כגון דא. יצוין כי התביעה דנן נדונה בהתאם לפקודת הנזיקין, וזאת משום שמדובר היה בנזקי רכוש.


נקבע כי עצם הקיום של איסור בדין לחנות את הרכב במקום מסוים, איננו בהכרח הופך את העצירה הנ"ל ל"חנייה אסורה". דהיינו, במקרים כגון דא, בית המשפט לא בוחן את "חוקיות" החנייה אלא את "מבחן הסיכון התחבורתי". על פי מבחן זה, בית המשפט קובע האם העמדת הרכב במקום האסור לחנייה גרמה לסיכון תחבורתי. לדוגמא, העמדה של רכב בסמוך לצומת ולאחר פנייה עלולה להיות לא רק אסורה אלא גם מסוכנת. עם זאת, העמדת רכב במקום בו מותר לעצור ולפרוק, אך לא בשעות המותרות, איננה יוצרת בהכרח סיכון תחבורתי. במקרים כגון דא, בית המשפט נדרש לבחון את נסיבות המקרה ולהכריע בהתאם לסיטואציה הספציפית.


הסיכון התחבורתי במקרה שלפנינו

 

 

כעת, בית המשפט נדרש לבחון האם חניית רכבה של התובעת, לצד מדרכה הצבועה באדום לבן, גרמה לסיכון תחבורתי. כמו כן, בית המשפט נדרש לבחון האם הסיכון התחבורתי הנ"ל היה הסיכון אשר גרם לתאונה ככל שהיא נגרמה בשל נסיעה לאחור של רכב הנתבעת.
פקודת התעבורה מעניקה לרשות מקומית את הסמכות להתקין חוקי עזר ולקבוע מקומות בהן החנייה תהיה אסורה. כמו כן, סעיף 71(1) לפקודת התעבורה מוסיף וקובע כי אין להחנות רכב באופן בו הוא מפריע או מעכב את התנועה. בית המשפט קבע כי יש לקבל את טענות הנתבעות ולקבוע אשם תורם לפתחה של התובעת בשיעור של 20%. בפסק הדין צוין כי החניה ליד מדרכה הצבועה באדום לבן הינה אסורה באופן מוחלט.


"חניה ליד אבני שפה הצבועות אדום לבן הינה בבחינת איסור מוחלט, למעט כמובן מקרים חריגים ומיוחדים של מילוי הוראות הדין", נקבע בפסק הדין. כמו כן, העצירה במקרה דנן לא הייתה רק אסורה בתכלית אלא גם מסוכנת. עסקינן ברחוב צר ללא מוצא אשר לא הייתה אפשרית בו תנועה נוחה של רכבים. הנהגת הנתבעת העידה בבית המשפט כי היא ביקשה לנסוע לאחור בגלל שמשאית נכנסה לרחוב הצר. לטענתה, היא נלחצה וכתוצאה מנסיעתה לאחור נגרם הנזק לרכב התובעת. הנתבעת טענה כי היא נכנסה למכולת סמוכה, נטלה דף ועט, והשאירה פרטיה על שמשת רכב התובעת. בית המשפט בחן את נסיבות המקרה וקבע כי אכן הוכחו הסכנה התחבורתית והאשם התורם של התובעת למקרה.