הרפורמה בביטוח הסיעודי עלתה בחודשים האחרונים לכותרות. מדובר ברפורמה אשר מתכנן משרד הבריאות ולפיה הזכאות לביטוח סיעודי מהמדינה תהיה תלויה בעיקר בהכנסתו של הקשיש, ללא קשר לבני משפחתו. על פי תוכניות משרד הבריאות, החלתה של הרפורמה תתבצע בשלושה שלבים עיקריים.

 

יש לכם שאלה?

פורום ביטוח סיעודי

 

בתחילה, גמלת הסיעוד לקשישים אשר מוגדרים כסיעודיים בעלי תלות גבוהה או מוחלטת תוגדל. כמו כן, בשלב זה יגדלו גם השירותים המינימאליים המוענקים לקשישים סיעודיים. לאחר מכן, בשלב השני, משרד הבריאות מתכנן להעביר את האחריות על הטיפול בקשישים סיעודיים (לרבות אשפוז סיעודי) לקופות החולים (ממשרדי הממשלה - הבריאות, האוצר, הפנים והרווחה). בסופו של דבר, משרד הבריאות מבקש להעביר גם את הטיפול מהביטוח הלאומי לקופות החולים.

 

מסקר אשר נערך לאחרונה בעניין זה עולה כי מרבית אזרחי ישראל מעדיפים שהטיפול בחולים סיעודיים במדינה יעבור מידיים פרטיות לאחריותן של קופות החולים. מדובר בסקר אשר נערך על ידי "המרכז הלאומי לבקרת מחלות". הסקר עסק בעמדות הציבור כלפי החלת הרפורמה בביטוח הסיעודי בסל הבריאות, הרחבת הביטוח הסיעודי הציבורי ואיחוד הרשויות אשר אמונות על הטיפול באוכלוסיית הקשישים הסיעודיים (ובני משפחותיהם) לכדי גוף אחד מרכזי.

 

90% מהציבור - תומכים ברפורמה בביטוח הסיעודי

 

90.7% מהמשיבים בסקר הביעו תמיכה בשינוי נוהלי המימון והטיפול של שירותי הביטוח הסיעודי בישראל. כמו כן, רוב מוצק של תומכים התגבש גם לגבי סוגיית העברת הביטוחים הסיעודיים לאחריותן של קופות החולים (כפי שנעשה כיום ב"אשפוז הרגיל"). מרבית הנשאלים הדגישו כי הם רואים בחיוב את הקמתו של גוף ציבורי לצרכים אלה.

 

85.5% מהמשיבים בסקר ענו כי הם אינם מעוניינים שהביטוח הסיעודי עבורם ישולם על ידי ילדיהם וכ-78.8% מהנשאלים העידו כי הם מסכימים להעלאת מס הבריאות לצורך מימון רפורמה כאמור. ב"מרכז הלאומי לבקרת מחלות" מדגישים כי לא ניתן להצביע על שינויים בדפוס התשובות בהתאם למצב כלכלי, גיל, מוצא או מגדר.

 

סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, אמר בתגובה לממצאי הסקר כי כ-66% מהציבור בישראלים משלמים כיום את הביטוח הסיעודי מכיסם הפרטי ועלותו בחברות הביטוח עומדת על מאות ואף אלפי שקלים בשנה. לדבריו, העלאת מס הבריאות איננה פגיעה כלכלית בציבור אלא נהפוך הוא, עסקינן בהקלה משמעותית על הנטל. סגן השר סבור כי החלתה של הרפורמה תסייע לצמצם את התלות של המבוטחים בביטוח סיעודי פרטי ותקטין באופן משמעותי את ההוצאות המשפחתיות. יודגש כי משרד הבריאות הניח על שולחן הממשלה הצעת רפורמה בתחום הביטוח הסיעודי אשר תתפרש על חמש שנים ועלותה מוערכת בכ-1.2 מיליארד שקלים.

 

יש לציין כי לפני כ-שבוע (21.5) קיבלה הרפורמה רוח גבית משמעותית מראש הממשלה. אתר "כלכליסט" פרסם כי נתניהו העביר את הטיפול ברפורמה למנכ"ל משרדו וגורמים בממשלה סבורים כי מדובר בהתקדמות משמעותית בדרך להחלתה של הרפורמה.