עוד פרק נכתב השבוע בסוגיית הנישואין האזרחיים בישראל. בית המשפט העליון, ביושבו כבג"צ, דחה עתירה אשר הוגשה על ידי מכון ירושלים לצדק בנוגע לביטול ו/או תיקון חוק ברית הזוגיות. המכון, אשר נחשב לאחד הגורמים הבולטים במאבק להכשרת נישואין אזרחיים בישראל, טען כי החוק במתכונתו הנוכחית גורם לאפליה כלפי חסרי דת בישראל.

 

יש לכם שאלה?

פורום נישואין אזרחיים

פורום בית המשפט לענייני משפחה

פורום בית הדין הרבני


במהלך מושב הכנסת היוצאת, מפלגת "ישראל ביתנו" קידמה את חוק ברית הזוגיות וזה עבר בקריאה שנייה ושלישית. החוק קובע מסלול מיוחד עבור נישואין של חסרי דת בישראל. מדובר כיום בציבור המונה למעלה מרבע מיליון בני אדם. במקביל לדיון, הפגינו מחוץ לבניין בית המשפט העליון כעשרה זוגות חסרי דת, בבגדי חתן וכלה, אשר נשאו שלטים הקוראים לביטולו של החוק.


העותרים טענו כי חוק ברית הזוגיות יוצר "מסלול מבזה ומשפיל אשר מבדיל ומפלה קבוצה מאובחנת של חסרי דת". נטען כי מדובר בחוק אשר עלול ליצור גטו חברתי המחייב נישואין בין חסרי דת לבין עצמם בלבד. "רבים מיוצאי ברית המועצות לשעבר נמנים על חסרי הדת בישראל, וזאת חרף העובדה שהם רואים את עצמם כיהודים לכל דבר ועניין", נטען בעתירה, "מדובר בציבור ציוני, המשרת בצבא ומשלם מיסים, אשר נתקל פעם אחר פעם בסירוב בבואו להתחתן". העותרים טוענים כי המדינה קטלגה אותם למעשה כ"חריגים" וכ"מצורעים" וזאת משום שהחוק במתכונתו הנוכחית העניק מענה אך ורק לכעשירית מחסרי הדת במדינה.

 

הביקורת - לא בנוגע לחוק חדש


השופטים, דנציגר, פוגלמן וברק-ארז, ציינו כי בשלב זה של הדיון אין מקום להתערבותו של בג"צ. בפסק הדין נקבע כי עסקינן בחוק חדש אשר חרף פגמיו הביא לקידום משמעותי מבחינת זכויותיהם של חסרי הדת בישראל. השופטים הסכימו כי "לא מדובר בחוק אידיאלי", אך נקבע כי יש לבחון אותו בעתיד ועל בסיס מבחן התוצאה. כמו כן, השופטים המליצו לעותרים לשקול פניה למשרד המשפטים בנוגע לשינוי הטופס אשר זוגות חסרי דת מתבקשים לחתום עליו. מדובר בטופס בו חסרי הדת חותמים למעשה על תצהיר לפיו הם אינם יהודים, וזאת חרף העובדה שהם רואים עצמם כיהודים מן המסד ועד הטפחות. עם זאת, בג"צ לא טרק את הדלת בפני העותרים ונקבע כי הם יוכלו לפנות בעניין בעתיד.


השופט פוגלמן ציין כי למרות שבג"צ הוקם על מנת - בין השאר - לבקר חוקים ומהלכים שלטוניים, שמורה לשופטיו הזכות להפעיל שיקול הדעת בנוגע לעיתוי והשלב שבו יש להפעיל את שבט הביקורת. פוגלמן הוסיף כי למרות שהחוק פתח רק צוהר מסוים ("צר ולא מוצלח"), הרי שהוא העניק אופציית נישואין ממשית גם לבני זוג אשר בעבר הדרך לחתונה נחסמה עבורם.