אמנם נישואין אזרחיים אפשריים לרבים מאזרחי המדינות בעולם, ובמסגרתם נישאים בני הזוג זה לזה בטקס אזרחי בפני שופט או בעירייה, אולם נישואים מסוג זה אינם אפשריים במדינת ישראל. זאת משום שבישראל ניתן להינשא רק במסגרת דתית מתאימה, בהתאם לדת שאליה משתייכים בני הזוג. כלומר, בני זוג יהודים יכולים להינשא בישראל אך ורק באמצעות הרבנות.


אם בני הזוג מעוניינים בנישואין שאינם דתיים, או כאשר מדובר בבני זוג שאינם יכולים להינשא זה לזה בממסד הדתי מסיבות הלכתיות כאלו ואחרות, כגון גרושה עם כהן, בני זוג שאינם שייכים לאותה דת, מי שהוכרז כממזר, בני זוג חד מיניים ועוד ועוד, עליהם להינשא בנישואים אזרחיים במדינה אחרת המאפשרת זאת. אחרי השיבה לישראל, יכולים בני הזוג להירשם כנשואים במשרד הפנים. כיצד זוגות כאלו מתגרשים בישראל?


כיצד מתירים נישואים אזרחיים בישראל?


אם בני הזוג נישאו כדת משה וישראל באמצעות הרבנות, במקרה שמעוניינים לפרק את החבילה, הם מתגרשים באמצעות בית הדין הרבני, אשר מהווה הרשות היחידה המוסמכת להכריז על הגירושין ולהסדיר את הגט, וזאת גם אם הליך הגירושין עצמו התבצע בבית המשפט לענייני משפחה, כלומר בבית הדין האזרחי.


חשוב לדעת כי גם אם מדובר בבני זוג יהודים שנישאו בחו"ל בטקס דתי, עליהם לפנות לבית הדין הרבני כדי להתיר את הנישואין ולהסדיר את הגט. המצב שונה כאשר מדובר בבני זוג שאינם משתייכים לאותה דת, אשר נישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל ומעוניינים להתגרש. עבור בני זוג מסוג זה נועד הליך התרת הנישואין. הליך זה מתבצע בבית המשפט האזרחי, ובמרבית המקרים, משום שאינו כרוך בטקס גירושין דתי, הוא קצר ופשוט יותר לביצוע.


לדוגמה, אם מגישים תביעה לגירושין אל בית הדין הרבני, במקרה שבו רק אחד מהצדדים מעוניין להתגרש, יהיה עליו להוכיח כי קיימת עלה לגירושין. עילה זו צריכה להימנות על רשימה סגורה של עילות גירושין כדין כפי שנקבע בהלכה, וללא הוכחת קיומה של עילה לגירושין, בית הדין הרבני לא יאשר את הגירושין.


כדי לבצע התרת נישואין בין בני זוג שלא מאותה דת, הצד שמעוניין בגירושין צריך להגיש פנייה אל בית הדין האזרחי, כלומר אל בית המשפט למשפחה. אל הפנייה צריך לצרף מסמכים רלוונטיים, כגון מסמכים המעידים על ההשתייכות הדתית ועל הנישואין.


בית המשפט יפנה לבית הדין הדתי הרלוונטי למקרה כדי לוודא שאין צורך בגירושין דתיים, ולאחר קבלת אישור מבית הדין יבוצע הליך התרת הנישואין.


הליך גירושין זריז ופשוט, גם אם לא מדובר בגירושין בהסכמה


נכון, כאשר שני בני הזוג מעוניינים בגירושין, הדבר מהווה עילה לגירושין. אולם כאשר מדובר בגירושין לפי רצונו של צד אחד בלבד, להליך בגירושין האזרחי יש יתרון ברור על פני הליך הגירושין הדתי. מספיק שקיים קרע בין הצדדים כדי שבית המשפט יאשר את התרת הנישואין.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין


לאחר שבית המשפט מוציא פסק דין המתיר את הנישואין, יכולים בני הזוג שנפרדו לשנות את הסטטוס במשרד הפנים. את התרת הנישואין ניתן לבצע גם אם אחד הצדדים מתגורר בחו"ל, באמצעות הגשת תביעה אל בית המשפט. אם הצד הנתבע לא ישיב לתביעה ממקום מושבו, ישנה אפשרות לבצע את התרת הנישואין גם ללא תגובתו או נוכחותו, במעמד צד אחד.

 


עודכן ב: 12/06/2017