לקוחות רבים המתעניינים בשוק הפטנטים נתקלים לא אחת במושגים אשר נראים לכאורה שלובים ונפרדים כאחד. להלן מאמר קצר המפריד בין המונחים "עורך דין" ו"עורך פטנטים". חשוב לדעת כי מדובר בשני מקצועות שונים ובשתי הסמכות שאינן זהות זו לזו. אכן, עורכי דין רבים מציגים את עצמם כעורכי דין פטנטים. תואר זה יכול ליצור בקרב הלקוח הממוצע תחושה כי מדובר בהסמכה משפטית מיוחדת. עם זאת, לא כך הדבר. חשוב להדגיש כי, כפי שיצוין בסוף המאמר, ישנם בעלי מקצוע הפועלים בשני הכובעים.

 

יש לכם שאלה?

פורום פטנטים


סעיף 154(א) לחוק הפטנטים קובע כי עורך פטנטים הינו אדם בעל זכות ייחודית לעסוק בענייני פטנטים. מדובר בזכות לערוך בקשות לפטנטים, בקשות למדגמים ובקשות לסימני מסחר. כמו כן, עורך פטנטים הינו בר סמכות לערוך מסמכים נוספים אשר מוגשים לרשם הפטנטים, ללשכה או לרשות ההגנה על קנייני התעשייה במדינה אחרת. סעיף 154(ב) מוסיף וקובע כי סעיף קטן (א) איננו שומט את הקרקע תחת סמכותו של עורך דין לעשות את הפעולות האמורות כאשר הן במסגרת תפקידו.


במילים פשוטות, עורך פטנטים רשאי לעשות פעולות שונות הקשורות בתחום הפטנטים, אך כך גם עורך דין. יש אשר נוהגים לומר כי עורכי דין מחזיקים בכל סמכויותיהם של עורכי הפטנטים, אך מדובר בנתיב חד סטרי. דהיינו, ברור אפוא כי עורך פטנטים איננו מחזיק בסמכויות הזהות לסמכויות עורך דין. משמע, עורכי פטנטים הינם בעלי סמכות לעסוק בסוגיות משפטיות צרות שעולמן קשור לתחום המצומצם של דיני הפטנטים.


מה ההבדל בין עורכי פטנטים לעורכי דין?


אין צורך להכביר מילים באשר למסלול הכשרתו של עורך דין בישראל. מדובר בלימודים אקדמאיים לתואר ראשון במשפטים, המסתיימים בתקופת התמחות ובעמידה במבחני לשכת עורכי הדין. רק לאחר השלמת "המסע" הנ"ל, עורך הדין מתקבל כחבר בלשכת עורכי הדין והוא רשאי לעסוק בתחום המשפטי. עורכי דין, לאחר הסמכתם, נהנים מסמכויות לעסוק בכל גוני המשפט (פלילי, אזרחי, מנהלי וכדומה). יתרונם הוא בכך שכאשר הם בוחרים לעסוק בפטנטים, הם מגיעים מעולמם של הדינים והפסיקה. דהיינו, הם יודעים כיצד להתמודד עם הטקסטים המשפטיים הרלבנטיים, לרבות עם הוראות החוקים המתאימים, ויכולים להעניק מענה לסוגיות הקשורות בפטנטים גם כאשר הן "חורגות" מהתחום הצר של מרחב זה.


עורך פטנטים, לעומת זאת, הינו אדם אשר בידיו השכלה גבוהה בתחום טכנולוגי. חוק הפטנטים מונה כיום שישה תחומים טכנולוגיים רלבנטיים והם פיסיקה, הנדסה, כימיה, רוקחות, ביולוגיה ומדעי המחשב. למעשה, בניגוד לעורך הדין, אשר השכלתו משפטית גרידא, עורך פטנטים בקיא בתהליכים אשר הביאו ליצירתו של הפטנט (לדוגמא, הליכים כימיים). הוא מחזיק בידע הטכנולוגי הדרוש על מנת להתחקות אחר מהות ההמצאה, אופן פעולתה וכמובן - מטרתה ושימושה האפשרי.
 

שילוב בין השניים


לעיתים, בעלי מקצוע מחזיקים באמתחתם בשני המקצועות גם יחד. דהיינו, גם השכלה משפטית וסמכות לעסוק בעריכת דין, וגם השכלה מקצועית ורישיון לעבוד כעורך פטנטים. בעלי מקצוע אלה הינם בעלי שני תארים אקדמאיים והם לאחר "התמחות כפולה" - הן כעורכי פטנטים והן כעורכי דין. כמו כן, הם צלחו את הבחינות הרלבנטיות בסיומו של כל אחד מהמסלולים. בדומה לעורך דין שהינו רופא המייצג חולה בהליכים העוסקים ברשלנות רפואית, כך עורך דין שהינו גם עורך פטנטים יכול להעניק מענה מצוין ללקוח המתעניין בתחום זה.


חשוב להדגיש כי אין חובה לפנות לעורך דין ועורך פטנטים בעל השכלה כפולה. במרבית המקרים, עורכי דין העוסקים בתחום הפטנטים והקניין הרוחני עובדים בשיתוף פעולה עם עורכי פטנטים מקצועיים ולהיפך. עורכי פטנטים יודעים לחבר בין הלקוח לבין עורכי דין מטעמם כאשר סוגיות משפטיות רלבנטיות עומדות על הפרק.