פורסם ב"הארץ"

 

יוצג ע"י עו"ד יניב גביש

 

בעולם הגיוני התמונה של שלמה נקש היתה צריכה להתנוסס על הקיר בכל סניף של "דואר ישראל", מעוטרת במסגרת חגיגית, מודל לעובדים. לא בגלל העובדה שנקש עבד 16 שנים כדוור חרוץ ונאמן, לא משום שמעולם לא הפסיד יום עבודה, בחום, בקור, בזמן מחלה. אלא משום שעל שמו של נקש רשום אחד ההישגים החשובים ביותר בתחום יחסי העבודה בדואר. אבל לא מסגרת ולא כבוד. להיפך. 12 שנים חלפו מאז יצא לגמלאות. 12 שנים הוא נלחם, אבל לא מקבל את כספי הפנסיה שלו.

כשנקש התחיל לעבוד בדואר ב-1982 הוא הוגדר "פרילנסר", בעברית של אז: עובד חסר תנאים סוציאליים בסיסיים. כשיצא לגמלאות גילה נקש שהוא אינו מקבל את התנאים שלהם זכאי כל עובד של רשות הדואר: הבראה, הפרשים ופנסיה. הוא החליט לא לוותר. עתר לבית המשפט, עבר מבית הדין הארצי לעבודה לבג"ץ, ושם, באוקטובר 1999, נקבע תקדים: בית המשפט קבע, שנקש עבד בשירות המדינה, ולכן הוא זכאי לגמלאות.

כפועל יוצא מהפסיקה זכו עובדים רבים להכרה במעמדם כעובדי הדואר, ובתנאים שלא היו מקבלים בדרך אחרת. אבל נקש עצמו שילם את המחיר. למרות קביעת בית המשפט הוא לא קיבל עד היום את הפנסיה המגיעה לו ושאר הזכויות - מדובר במאות אלפי שקלים. סכום רטרואקטיבי על שנות עבודתו + תשלום חודשי פנסיוני מהמדינה. למעט סכומים קטנים שהופרשו לו במהלך 12 השנים האחרונות, הדואר אינו ממלא את פסיקת בג"ץ.

נקש הוא לא אחד שמוותר, אבל מתברר שכשמדינה חייבת כסף לא חל עליה הדין שחל על אחד האדם. נגד המדינה אי אפשר לעשות הוצאה לפועל, ומבחינת החוק גם אם אתה פנסיונר בן 77, גם אם הגוף מתחיל לבגוד וצריך כל שקל, זאת הבעיה שלך. נקש מתרסק בכל פעם מחדש מול אטימות המעסיק שלו לשעבר.

לפני שלושה חודשים התגלה בגופה של רעייתו גידול סרטני. 45 שנה הם ביחד. כמעט כל חייהם המשותפים עברו בדירת השיכון הקטנה בגבעתיים. שם גידלו שלושה ילדים לתפארת. משם יצא בכל בוקר מוקדם לחלק את הדואר וחזר אחרי משמרות כפולות עם קצת יותר משכר מינימום. הם אנשים שלא מתלוננים, שרק אומרים תודה על מה שיש, ובכל זאת כל כך קשה עכשיו.

שלמה עבר ניתוח לב, פריצת דיסק, ובימים האחרונים עוברים יחד גם את הכימותרפיה. "הוא לא עבד בשוק, הוא עבד בדואר", אומרת אסתר רעייתו. "סיפרו לנו שלומדים את ההישג של שלמה באוניברסיטה בדיני עבודה, אבל הוא לא שפן ניסיונות. אנחנו צריכים את הכסף". "נראה לי כאילו זה לא מעניין אף אחד. זה לא יפה. אני לא בגיל כזה שאני יכול לשחק אתם", מוסיף נקש. "עד היום מושכים זמן, מחכים שאני כבר לא אהיה בעולם הזה".

עו"ד יניב גביש, המייצג את נקש, ערך כמה פגישות עם נציגי "דואר ישראל", וגם הוא חזר עם הבטחות שווא. "שלמה ואשתו מיואשים", הוא אומר, "אם זה ימשיך כך, הוא לא יראה את הכסף". שלמה ביקש את התערבותנו. בדואר סירבו באופן עקבי לדבר. רק אחרי משא ומתן לא פשוט ליד משרדי דואר ישראל בירושלים הורשנו להיכנס לשוחח עם היועץ המשפטי. הוא זרק את האשמה על האוצר. טלפון אחד בנוכחותו לאוצר הבהיר, שהם דווקא בסדר בעניין הזה, ורק מחכים להעביר את הכסף.

נחסוך מכם את תלאות הביורוקרטיה. בשורה התחתונה, דברים התחילו לזוז. בדואר הבטיחו לעשות הכל כדי לזרז תהליכים ולהעביר לנקש את כספו. אנחנו כאן כדי לוודא שזה יקרה.