דירת ירושה - דיני מיסים
אורית ליברטי, עו"ד

אחי ז"ל רכש דירה ב-1962 שהייתה היחידה בבעלותו. הוא נפטר ב-17.12.08 ובהתאם לצוואתו ירשתי דירה זו בנוסף היו בבעלותי 2 דירות: אחת מכרתי ב-15.7.09 ועליה קיבלתי פטור ממס שבח כדירה ראשונה שנמכרה על-ידי, כיצד עלי לתכנן את מכירת הדירות ולאילו פטורים אני זכאי במסגרת החוק?

חוק מיסוי מקרקעין מעניק פטור מיוחד לדירת מגורים שהתקבלה בירושה במסגרת סעיף 49(ב)(5) לחוק,בהתמלא התנאים הבאים:

1.המוכר הוא בן זוגו של המוריש או צאצא של המוריש או בן זוגו של צאצא של המוריש.
2.לפני פטירתו היה המוריש בעליה של דירת מגורים אחת בלבד
3.אילו המוריש היה בחיים ומוכר את דירת המגורים היה פטור ממס בשל המכירה.

המיוחד בפטור המוענק לדירת ירושה הוא שהמדובר בפטור ספציפי שהחוק מעניק למוכר וזאת מבלי שהמוכר יאלץ לבזבז פטור מיוחד הקבוע בחוק למכירת דירת מגורים.

יחד עם זאת החוק קובע מגבלות ורק דירת ירושה שהתקבלה מהקרובים המנויים בסעיף תחשב לדירת ירושהעל פי החוק. היוצא כי יורש אשר איננו נמנה עם סוג היורשים המנויים בסעיף לא יוכל למכור את דירת המגורים בפטור לפי הסעיף למרות שהדירה התקבלה בירושה.

סעיף 49ב (1)לחוק מיסוי מקרקעין קובע פטור במכירת דירת מגורים מזכה, אם המוכר לא מכר בארבע השנים שקדמו למכירה דירת מגורים אחרת בפטור ממס.

היות ובוצעה מכירת דירת מגורים לאחרונה, אשר איננה דירת ירושה בהתאם לחוק, לא תהיה זכאי לפטור הקבוע בסעיף 49ב (1)לחוק.

יחד עם זאתיש לבחון את הנסיבות המיוחדות של המכירה ואת מכלול התנאים ויתכן כי תוכל לעשות שימוש בהוראת פטור מיוחדת נוספת הקבועה בחוק אשר המעניקה פטור חד פעמי לתושב ישראל במכירת שתי דירות מגורים לצורך רכישת דירת מגורים שלישית בהתאם לסעיף 49ה לחוק, הכל במגבלות הסעיף וסייגיו הרבים.

הכותבת בעלת משרד עו"ד לשעבר יועצת משפטית למשרדי מיסוי מקרקעין.

 


עודכן ב: 15/07/2015