מאת עו"ד אורן אמסלם

 

בשנים האחרונות הפך הניתוח להסרת משקפיים בלייזר לניתוח שכיח ביותר בעולם המערבי.

 

בישראל הנחשבת לאחת המובילות בעולם בהיקף ביצוע הניתוחים בהשוואה לגודל האוכלוסייה, קיימת כיום תעשייה משגשגת של מכונים המתחרים על כיסם של מרכיבי המשקפיים ועדשות המגע, ועל פי ההערכות מבוצעים בארץ כ- 20- 15 אלף ניתוחים בשנה.

 

למרות שיעורי ההצלחה הגבוהים, הניתוחים להסרת משקפיים בלייזר טומנים בחובם סיכונים שאין להקל בהם ראש כמו: התפתחות זיהום, עיוות או עכירות בקרנית, יובש בעיניים, טשטוש, סינוור בראיית לילה וכדומה.

 

בשנים האחרונות, הוגשו לא מעט תביעות רשלנות רפואית בגין נזקים הנובעים מניתוחי הלייזר, וזאת כתוצאה מ- 3 עילות עיקריות:

 

1. רשלנות הנובעת מההחלטה לבצע את הניתוח – חלק מהסובלים מבעיות ראיה אינם מתאימים לביצוע ניתוח הלייזר. לפיכך, יש חשיבות רבה בביצוע בדיקת התאמה קפדנית, שתשלול קיומן של התוויות נגד לביצוע הניתוח כגון: אי יציבות המספר, קרנית דקה, קרטוקונוס, יובש רב בעיניים ועוד. כאשר חוסר ההתאמה לביצוע הניתוח לא מאובחן, עלול הניתוח לגרום לנזקי ראיה, ובמקרה זה תעמוד למנותח עילת תביעה נגד מבצע הניתוח.

 

2. רשלנות בביצוע הניתוח – סיכויי הצלחת הניתוח מושפעים גם ממידת המיומנות של המנתח. כאשר המנתח מפר את חובתו לבצע את הניתוח בזהירות ובמיומנות הראויים, וגורם בכך לנזק, תעמוד לנפגע עילת תביעה ברשלנות רפואית.

 

3. אי מתן הסכמה מדעת לביצוע הטיפול – בהתאם לחוק, לפני ביצוע טיפול רפואי חייב מבצע הטיפול לתת למטופל את מלוא המידע אודות הטיפול, ולהבהיר בפניו את מכלול הסיכונים הכרוכים בו.

 

כיום, בתי המשפט בוחנים בקפדנות רבה את סוגיית מתן ההסברים לפני ביצוע ניתוח הלייזר, כל זאת לנוכח העובדה שהניתוח להסרת משקפיים בלייזר אינו הכרחי, אלא נועד לשיפור איכות חיי המטופל, כשמנגד מצויים המכונים הפרטיים להם אינטרס כלכלי בביצוע הניתוחים.

 

בהתאם לפסיקת בתי המשפט, נוכח אופיו הבלתי דחוף של ניתוח הלייזר, לא די במתן ההסברים למטופל ביום ביצוע הניתוח, אלא שיש לתת לו את ההסברים זמן סביר לפני כן, כדי שהמטופל ישקול באופן ראוי האם לבצע את הניתוח ואף יוכל לבקש מידע נוסף במידת הצורך.

 

יצוין, כי לאחר מתן ההסברים נדרש המנתח להחתים את המטופל על טופס הסכמה לביצוע הניתוח אשר מפרט את מהות הניתוח, הסיכויים והסיכונים בביצועו וכן תופעות הלוואי הנובעות ממנו.

 

על רקע עילות תביעה אלו הוגשו בשנים האחרונות מאות תביעות בגין ניתוחים כושלים לתיקון ראייה אשר ברובן הסתיימו מחוץ לכתלי בית המשפט וזיכו את התובעים בפיצוייים נכבדים.


 


עודכן ב: 14/08/2011