מקרים רבים בהם גוזר בית המשפט עונש של מאסר על נאשם שהורשע, הוא ממיר עונש זה בעונש של עבודות שירות. יש להבדיל בין עונש זה לבין שירות לתועלת הציבור, שהינו עונש שונה לגמרי ומקל בהרבה.

עונש של עבודות שירות ניתן להשית על נאשם שנדון למאסר של עד 6 חודשים. מדובר בדרך כלל בעבודות במשך 5 ימים בשבוע במשך 8 שעות במקום מתאים. אם הנאשם מבריז מעבודות אלו, ישנה סמכות להכניסו לבית הסוהר לריצוי יתרת עונשו.

הנאשם נשלח תחילה לממונה על עבודות השירות כדי שיקבע את התאמתו לעבודות אלו. במקרה ובו יש קשר בין הנאשם לבין עבירת סמים שעבר, אפילו בעברו הרחוק, ידרוש הממונה על השירות מהנאשם יבצע בדיקת שתן או מספר בדיקות. היה וימצא שיש סמים בשתן – יפסול אותו מלעבוד עבודות שירות.

 

מהי סמכותו של הממונה על עבודות השירות? 

סמכותו של הממונה מצויה בתקנות העונשין (נשיאת מאסר בעבודת שירות), התשע"א – 2011. והנה, פרקליט המדינה החדש מר שי ניצן מצא ממש לאחרונה שהתקנות אינן מחייבות נאשמים ליתן בדיקת שתן, למרות שהנאשם מחויב להמציא אישורים רפואיים גם לגבי שימוש בסמים. ולכן הוא קבע שעל הממונה על עבודות שירות לבקש מבית המשפט להורות כך לנאשם. אולם התוצאה היא זהה – אם הנאשם לא מוכן לעבור בדיקה למרות הוראת בית המשפט או שעבר בדיקה ונמצא שהוא משתמש בסמים, הוא ייפסל, ובמקרה כזה, רבים הסיכויים שבית המשפט ישלח אותו לבית הסוהר.

לדעתי כל התנהלות זו אינה חוקית.

החוק קובע שהממונה צירך לבדוק רק שיש סיכון בעבודת הנאשם בעבודות שרות, ואני מצטט כאן את סעיף 51 ב (ב1) (1) לחוק העונשין: נוכח קיומו של יסוד סביר לחשש לפגיעה בגופו או בחייו של אדם, לרבות בנאשם עצמו".

 

כלומר, נאשם שרק משתמש בסמים קלים אינו מהווה סיכון לעצמו או לזולתו, ולכן חל איסור על הממונה לפסול אותו. חל איסור לפסול אותו מלכתחילה אם יסרב ליתן בדיקת שתן, או לאחר הבדיקה אם יתברר שהוא משתמש בסמים אלו. כמובן שמי שמשתמש בסמים קשים יותר העלולים לגרום להזיות או התקפי אלימות, ייפסל.

גם בתקנות עצמן רשום דבר דומה. אי התאמה של נאשם לעבודת שירות היא רק: "אם קיים יסוד סביר לחשש לפגיעה בגופו או בחייו של אדם לרבות הנאשם עצמו".

לאור זאת, מן הראוי שנאשם החושש שהבדיקה תניב תוצאה שהוא משתמש בסמים קלים, דהיינו, מריחואנה או חשיש, יסרב לעבור את הבדיקה, אולם יתנגד בבית המשפט להחלטת הממונה על עבודות שירות לפסול אותו מלעבוד עבודות אלו מנימוק זה. ואם בית המשפט יקבל את נימוקי הממונה על עבודות שירות, יערער הוא על כך בבית משפט גבוה יותר, ואפילו בבית המשפט העליון, בין בדרך של ערעור בזכות ובין בדרך של הגשת בקשת רשות ערעור.

 

לעניות דעתי, יש חובה לקיים את החוק והתקנות כלשונן, ולכן לא ניתן לפסול נאשם מלהיות מתאים לעבודות שירות רק בגלל שהוא חשוד שהוא משתמש בסמים קלים.
 

 


עודכן ב: 27/03/2014