מידי שנה מוגשות מאות אלפי תביעות למוסד לבל"ל. אחוז לא מבוטל של התביעות נדחות ואחת הסיבות לדחייה קשור לחוסר הידיעה והכרות עם חוק הביטוח הלאומי והתקנות מכוחו וכן חוקים רבים נוספים הקשורים אליו כמו גם אי הכרות בהליכים הפרוצדוראליים ואיך מערכת הביטוח הלאומי פועלת.

 

ייעודו של חוק הביטוח הלאומי מ- 1953 הוא במתן קצבאות לזכאים על פי חוקי מדינת ישראל כמי שמופקד מטעם המדינה על מימוש זכויות רפואיות וסוציאליות.

 

כשאנו אומרים זכויות רפואיות וסוציאליות למה הכוונה? עניין זה קשור בתביעות לקביעת נכות כללית בין אם המבוטח הוא מבוגר או קטין (עד גיל 18) וקבלת גמלה בהתאם . נכות כללית ניתנת לתושב ישראל שעקב ליקוי גופני ,שכלי או נפשי ממחלה מתאונה או מלידה" איבד את הכושר להשתכר או כושרו להשתכר הצטמצם עקב הליקוי .תנאי הזכאות נוגעים לנכות רפואית,דרגת אי כושר והכנסה מעבודה. לעיתים קרובות נקבעת דרגת אי הכושר לזמן מוגבל.

 

לאחרונה תוקן החוק - מה שמוגדר "חוק לרון"- המאפשר לנכים מקבלי קצבאות לעבוד בלי להפסיד את קצבת הנכות שלהם.

 

מעבר לכך קיימות זכויות נוספות הנוגעות לגמלת ניידות לבעלי ליקויים ברגלים ,זכות לפיצוי לנפגעי גזזת וגם שאיריהם עפ"י חוק הגזזת מ-1995 (למי שטופל בהקרנות בישראל או בדרך אליה), פיצוי לנפגעי פוליו עפ"י החוק מ-2007 למי שחלה בשיתוק ילדים ,ופיצוי לנפגעי עירוי דם וגמלאות נוספות בעבור נכים קשים (עולים וותיקים) ולכל מי שחלה במחלות קשות. חולים במחלות קשות גם אינם מודעים שמחלתם הקשה או מצבור של מחלות עשוי לזכות אותם בפטור ממס הכנסה עד 6 שנים אחורה.

 

כדי לקבל את הזכויות על התובע להגיש תביעה הכוללת מילוי טפסים רבים והליכי בירוקרטיה ארוכים. תפקידו של עורך הדין הוא להיות בצומת המפגש בין האזרח למוסד הביטוח הלאומי. ולעמוד על זכויותיו על פי דין. חשיבות הייעוץ והליווי המשפטי קשור בכמה תחומים:

 

1. קבלת ייעוץ משפטי ככל האפשר זמן קצר לאחר התאונה /או למחלה הגורמת לאיבוד כושר העבודה וזאת בשל התיישנות תביעות. לעיתים התביעות מתיישנות לאחר שנה אחת

 

2. הנחיית התובע בכל מה שקשור בפעולות איסוף החומר להוכחת תביעתו כמו חומר רפואי ואו/חוות דעת המצביעים על המגבלות והנכות ממנו הוא סובל.

 

3. מילוי טפסי התביעה אינו דבר פשוט ולעיתים לחלק מהמבוטחים היא קשה עד בלתי אפשרית. מילוי שגוי או עם טעויות עלול לפגוע בסיכויי התביעה . נושא זה נכון גם ביחס לתאונות עבודה.

 

4. הכנה מוקדמת , ליווי והופעה עם התובע בפני הועדה הרפואית שם יושבים רופאים המומחים בתחום הרלבנטי לפגיעות ומגבלות התובע . הועדה בודקת את התובע וקובעת האם לתובע נקבעת נכות ומה גובהה. להדגיש כי יש קשר ישיר בין גובה הנכות (ואם היא זמנית או קבועה) לגובה הגמלה (או המענק).

 

5. במידה והמוסד לבל"ל דחה את התביעה ניתן לערור על החלטה זו בפני הועדה לעררים ואם גם זו דוחה ערר זה ניתן לתבוע בבית הדין לעבודה . ניתן להמשיך גם לערכאות גבוהות יותר.

 

התהליך מול המוסד לבל"ל הוא ארוך ומתיש אולם הדבר החשוב ביותר בתביעות אלו הוא לא לאבד תקווה, להיות סבלנים ולהאמין שזה אפשרי.

 

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי