ביום בהיר אחד אתם יכולים למצוא את עצמכם במעצר, בין אם אתם אשמים בכך שנעצרתם ובין אם לא. ישיבה בבית מעצר יכולה להשפיע לרעה על כל אדם ורצוי להימנע ממנה בכל דרך אפשרית. במאמר הבא נפרט על הצעדים בהם עליכם לנקוט במידה ואתם או בני משפחותיכם נעצרתם.

 

כאשר אדם נעצר יש חשיבות גדולה מאוד לכל דבר שהוא עושה או אומר בשעה שהוא עצור. אנשים לא מודעים לכך שהם נמצאים תחת מעקב ורישום, והתנאים הקשים של המעצר בתוספת הלחץ הנפשי בו הם נמצאים עלולים להוביל אותם לפעול באופן שיגרום להחמרת מצבם במידה והם יעלו למשפט.

 

באיזה שלב רצוי לשכור עו"ד שחרור ממעצר?

 

כמה שיותר מוקדם, אפילו לפני המעצר אם ניתן. במידה ואתם מזומנים לחקירה או כאשר אתם חודשים שעומדים לעצור אתכם, רצוי להתייעץ עם עו"ד שחרור ממעצר. במידה והדבר קורה לכם ללא ידיעה מוקדמת, עשו כל שניתן כדי לשכור את עו"ד כמה שיותר מוקדם. עו"ד פלילי, שעוסק בתחום השחרור ממעצרים, מכיר את הבירוקרטיה, החובות והזכויות של העצור, והתייעצות עמו יכולה לעשות את ההבדל בין כתב אישום פלילי ובין שחרור ממעצר.

 

השלב הראשון של המעצר נקרא מעצר ימים. מדובר על מעצר בטרם הגשת כתב אישום פלילי, והוא ניתן רק ע"פ צו מעצר שבית המשפט נתן. אם הקצין הממונה במשטרה החליט להשאיר את העצור במעצר, עליו להביאו מול שופט תוך 24 שעות, או תוך 48 שעות במקרים חריגים. השופט רשאי להחליט על הארכת מעצר עוד לפני הגשת כתב האישום, וזאת בתנאי שמתקיימים התנאים הבאים: קיים חשד סביר שהחשוב העצור עבר את העבירות שמיוחסות לו, העבירה היא מסוג פשע שדינו מעל 3 חודשי מאסר, מתקיימת עילת מעצר לגבי החשוד ולא ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך של קביעת ערובה ותנאי ערובה.

 

עילה למעצר יכולה להיות חשד לפגיעה בביטחון הציבור, בטחונו של אדם או בטחון המדינה. כאשר יש חשד לשיבוש הליכי חקירה או משפט, כאשר יש צורך בנקיטת הליכי חקירה אותם ניתן לבצע רק כאשר החשוד נמצא במאסר. כאשר יש צורך בבדיקה פסיכיאטרית, וכאשר אדם נמלט ממשמורת חוקית.

 

אחד השלבים החשובים ביותר בהם נחוצה נוכחות ע"ד שחרור ממעצר הוא השלב בו מסתיימת החקירה, ומתבצעת הערכה של הראיות שנאספו. במידה ונאספו מספיק ראיות החשוד יקרא מעתה "נאשם". במידה והנאשם עדיין עצור המשטרה תבקש "בקשה למעצר עד תום ההליכים". כאן מדובר על מעצר עד תום המשפט. חשוב לומר שלמעצר מסוג זה השפעה גורלית על הנאשם, שכן סיכוייו לצאת זכאי לעומת נאשם שמנהל את המשפט מחוץ לכותלי בית הסוהר קטנים. בשלב זה עו"ד שחרור ממעצר יפעל בשיא המרץ כדי לשחרר את הנאשם מהמעצר, גם אם מדובר על חלופת מעצר (מעצר בית).

 

לסיכום נאמר שבמידה ומתבצע מעצר, יש לפעול במהרה ותוך התייעצות עם עו"ד פלילי כדי להביא לשחרור ממעצר, ולכן רצוי לפנות אליו במהירות.
 


עודכן ב: 19/02/2012