בתיק שהוגש לבית המשפט לנוער בתל אביב, הודה קטין בעבירות המיוחסות לו בגין אספקת סם לקטינה אחרת ובשימוש בסם מסוג קאנביס. באותו המקרה, הקטין אסף את הנערה לביתו, סיפק לה את הסם ושניהם יחדיו השתמשו בסם באמצעות כלי העישון שנמצאו בביתו.

 

בתגובה לאשמה שעמדה כנגדו, הקטין נדרש לעבור תסקיר בשירות המבחן לנוער לבירור המקרה. תסקיר המבחן הציג נסיבות חיים לא פשוטות וסיכם כי מדובר כנראה בנער ללא כל נטיות עברייניות.

 

בנוסף לזאת, הנער הביע נכונות להתגייס לשירות קרבי בצה"ל והוא סיפר כי הוא אף מתנדב בעזרה לילדים פגועים. לאור הנתונים הללו ולאור העובדה כי הקטין היה ללא עבר פלילי החליטה השופטת להימנע מהרשעתו של הנער והטילה עליו שעות התנדבות בקהילה.

 

מה קובע: הגיל או התרגיל?

 

עבירות נוער מוגדרות כעבירות שמבוצעות על ידי קטינים שטרם מלאו להם 18 שנים. באופן טבעי, החוק מתייחס בצורה שונה לעבירות נוער, לעומת עבירות שמבוצעות על ידי בגירים מעל לגיל 18. במרבית המקרים, כאשר מדובר בעבירת נוער, הגישה בחוק מבוססת על תפיסה חינוכית-שיקומית שמטרתה לטפל בצעיר ולהוציא אותו ממעגל העבריינות אליו נכנס וזאת בניגוד למקרים בהם מדובר על עבירות פליליות של בוגרים, בהם הגישה הננקטת היא לרוב ענישתית ופחות סלחנית.

 

החוק בישראל קובע כי כל זמן שנאשם הוא בגדר קטין הוא יזכה למספר הגנות שונות וזאת במטרה להגן על גופו, על נפשו ועל זכויותיו. עם הגיעו לגיל 18 הוא כבר לא ייחשב קטין אלא כבגיר ואז תחול עליו האחריות הפלילית המלאה והוא יצטרך לשאת בתוצאות המלאות למעשיו.

 

אמנם ניתן להגיש נגד קטינים בגילאים 12 עד 18 כתב אישום ולייחס להם אשמה בביצוע עבירות פליליות, אך יחד עם זאת, יש לשמור על זכויותיהם ולהתחשב בכללים המותאמים לקטינים על פי גילם. כך למשל, נקבע בחוק, כי אסור להעמיד לדין קטין שטרם מלאו לו 13 שנים, אלא רק לאחר שנעשתה התייעצות עם קצין מבחן. בנוסף לזאת, לגילו של הקטין ניכרת השפעה גם על מידת הענישה שנקבעת, ועל פי החוק, אין להטיל על קטין שטרם מלאו לו 14 עונש מאסר בשעת גזר הדין ויש לקבוע את עונשו של הקטין תוך התחשבות מלאה בגילו של הקטין בעת ביצוע העבירה.

 

מתוך נסיוני הרב כעורכת דין מתמחה בדין הפלילי אני עדה אמנם למגמה בחוק המעדיפה לרוב אפשרויות של שיקום וטיפול, על פני ענישה, עם זאת, אני ממליצה בכל מקרה בו בוצעה עבירת נוער, להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי מנוסה בתחום שיוכל להבטיח טיפול משפטי הולם בעניין.