מעשה פלילי, האם תמיד יש מאחוריו כוונה פלילית ? בהחלט לא. בעיקר כשמדובר במעשה פלילי שנעשה על ידי קטין. כשזה נוגע לבני נוער, עולם המושגים שלהם שונה ומהיר ולא תמיד כל מעשה נעשה במחשבה תחילה או בהבנה ממשית כמה המעשה חמור או לא לגיטימי.

 

קובי וחבריו ידעו שיש בתיכון נערה שמאוהבת בקובי ותסכים לעשות הכול בשבילו. הם הזמינו אותה למרתף בביתו ושכבו איתה בזה אחר זה, כאשר קובי מעודד אותם להמשיך ומשדל את הנערה במילים יפות והבטחה שיאהב אותה ויהיה איתה.

 

האם הנערים שהיו באותה סיטואציה במרתף חשבו עד הסוף על מה שהם עושים, האם הם ראו בפעולה שלהם אונס קבוצתי ? סביר להניח שלא. מבחינתם הנערה נתנה את הסכמתה, גם אם הייתה זו הסכמה מפוקפקת שניתנה לאחר יד, למען נער אחר אותו אהבה.

 

שלא תטעו : גם אם לא חשבתם על משהו עד הסוף, לא תכננתם, לא רציתם ולא השכלתם להבין את תוצאות המעשה. עדיין מעשה פלילי של קטין, הנכלל תחת קטגוריה של מעשה פלילי, חייב באחריות פלילית ויכול להוביל לאשמה.

 

כוונה פלילית משמעה שביצעתם פשע מתוך כוונה ותכנון. כך למשל ההבדל בין הריגה, רצח וגרימת מוות ברשלנות. לכל אחד מהסעיפים דרגת ענישה אחרת ולכן כאשר מבוצע מעשה פלילי של קטין, ללא כוונה פלילית, חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי ולנסות להפחית את כתב האישום ככל האפשר.

 

בני בן ה17 רב עם חבר על בחורה. הריב הסלים ובני שלף סכין וניסה לדקור אותו, אך ללא הצלחה. בתום האירוע השניים התנצלו זה בפני זה וחזרו להיות חברים טובים. האם יש כאן בסיס להגשת תלונה או שמא מדובר בהתנהגות של ילדים ?

 

כשאת אומרת התנהגות של ילדים, למה את מתכוונת. האם שליפת סכין בעת ריב נורמטיבי עם חבר, נחשבת להתנהגות מקובלת? ומדוע בכלל נשא בנך סכין על גופו מלכתחילה. רק עובדה זו לבדה יכולה לדעת המשטרה, לרמז על כוונה פלילית לפגוע במישהו או לבצע פשע. במידה ואכן יחליט החבר להגיש תלונה על תקיפה חמורה, רצוי מאוד לפנות לעו"ד פלילי לקבלת ייעוץ.

 

קבוצת נערים ונערות ובניהם ביתי בת ה16 החליטו להשתעשע ולפרוץ לחנויות. הם נעצרו ונלקחו לתחנת המשטרה. למרות שביתי הייתה מחוץ לחנות בעת הפריצה ולא נטלה שום חלק אקטיבי בפריצה, היא נעצרה. האם יש פה בסיס להגשת כתב אישום ?


פריצה אל חנות היא עבירה על החוק. בניגוד למקרים בהם נעשה מעשה פלילי של קטין בחופזה, ללא הפעלת שיקול דעת מלא, במקרה זה סביר להניח שהגבול בין מותר ואסור היה ברור לכל אחד מהמשתתפים. אך יחד עם זאת, יכול להיות שהם לא הבינו עד הסוף את השלכת השעשוע.

 

כאשר מתרחשת עבירה פלילית על ידי קבוצה של קטינים, חשוב מאוד להבין מיהו הגורם הדומיננטי בתוך הקבוצה. באם ביתך לא נטלה חלק פעיל בפריצה, אלא רק עמדה וחיכתה בצד, בעזרת עורך דין טוב תוכלי להפחית או לבטל כל כתב אישום נגדה, בטענה שהיא עצמה אינה ביצעה פריצה אלא רק לא מנעה או דיווחה על פשע.

 

חשוב להבין כל מקרה לגופו, להבין את הדנמיקה שבין הנאשים ולנסות להשיג לה את ההגנה הטובה ביותר, בין אם מדובר בעסקת טיעון בתמורה לעדות או להפחתת כתב אישום, בהתאם לנסיבות בשטח