ב-11 ביוני 2015, 523 שנה לאחר גירוש ספרד, אישר הקונגרס הספרדי את החוק המעניק אזרחות ספרדית לצאצאיהם של מגורשי ספרד. החוק מאפשר לקבל אזרחות ספרדית מבלי לוותר על האזרחות הנוכחית ובלי החובה להתגורר פיזית בספרד.


ניתן להגיש בקשה לאזרחות ספרדית (בספרדית) תוך שלוש שנים מיום כניסת החוק לתוקף, וייתכן שהמועד יוארך בשנה.


לשם קבלת אזרחות ספרדית על המבקש להוכיח שהוא ממוצא יהודי "ספרדי". בנוסף, יש להוכיח קשר מיוחד לספרד. המבקש לא חייב להיות היום יהודי אבל חייב להוכיח שהוא ממוצא יהודי "ספרדי".


להוכחת הקשר לספרד יעבור המבקש בחינה קלה בתרבות ספרד וכן בחוקה הספרדית


על המבקש להוכיח ידיעת השפה הספרדית. לשם כך, ייבחן המבקש בחינה במכון "סרוונטס" ברמת ידיעה 2 A(רמה בסיסית). מבקשים ממדינות דוברות ספרדית יהיו פטורים ממבחן השפה.


המסמכים הדרושים: ההיסטוריה המשפחתית או אילן יוחסין, שם משפחה ספרדי, מסמך להוכחת הקשר בין המבקש לשם המשפחה הספרדי, כתובה או תעודת לידה בנוסח קסטיליה, אישור מרב ספרדי מוסמך, אישור זיקה, אישור על קשר כלשהו עם ספרד (למד, עבד, השקיע בספרד), אישור על ידיעת לאדינו או חכיתייה (השפה שדיברו יהודי גירוש ספרד תושבי קזבלנקה, טנג'יר, טטואן, ארסילה, צ'פצ'און, ארסילה, אלקסרקיביר, לאראג', סאוטה, ומלייה), וכדומה.


להשגת מסמכים להוכחת הקשר המשפחתי ניתן לפנות, בין היתר, למשרד הפנים, לארכיון המדינה או לארכיון הציוני. לדוגמא, נניח שמדובר באישה ששם משפחתה אינו ספרדי אך שם נעוריה כן. כאן ניתן יהיה להציג תעודת נישואין (או כתובה) של המבקשת להוכחת שם נעוריה ותעודת לידה שלה בה מופיע במפורש שם אביה, בצירוף תעודת לידה שלו.


דוגמא נוספת: אדם ששם נעוריה של אמו הוא ספרדי יציג תעודת לידה בו מופיע במפורש שם האם, ותעודת נישואין של הוריו בה מופיע שם נעוריה של האם, או תעודת לידה שלה (או למשל דרכון עמו הגיעה לארץ).


לא להסתמך על רשימות שפורסמו באינטרנט


רשימת שמות המשפחה שפורסמה באתרים השונים ובה למעלה מ-5,000 שמות היא מזויפת. ממשלת ספרד מכירה רק ברשימת שמות אחת – רשימת השמות של משפחות ספרדיות מוגנות על ידי ספרד, אשר הופיעה בצו מס' 2217 של ה-11 בפברואר 1949, המצורף לחוק מיום 29 בדצמבר 1948. ברשימה זו מופיעים שמות משפחה אחדים בלבד, כגון: גטניו, קרסו, חגואל, ספורטה, בנבניסטי, חסיד, שלתיאל, בנאדון, נחמיאס, בוטון, אברבנאל, סלם, רווח, בורלא, כהן או ששון.


כמו כן, ניתן להשיג בארכיונים בספרד את רשימות המגורשים וכך להוכיח את שם המשפחה "הספרדי".


לאחר הגשת בקשה, נוטריון ספרדי יזמן את המבקש לספרד לבדיקת העובדות והמסמכים. לאחר אישור הבקשה, החוק מעניק למבקש אורכה של שנה אחת על מנת להירשם במרשם האוכלוסין באמצעות הקונסוליה הספרדית באזור מגוריו, להישבע אמונים למלך ולחוקה הספרדית ולקבל דרכון ספרדי.


לא צריך להיבהל מהדרישות הגבוהות של החוק להוכחת ה"ספרדיות" והקשר עם ספרד. גם מדינות אחרות באירופה מעלות דרישות גבוהות לשם הענקת אזרחות לצאצאי האזרחים שלהם.


גם פורטוגל, כמו ספרד, מעניקה אזרחות לצאצאיהם של יהודי ספרד.


אבל למי שאינו רוצה להיבחן בספרדית במכון סרוונטס או לנסוע לפגישה עם הנוטריון בספרד, הרי שחוק דומה יצא בפורטוגל. גם פורטוגל, כמו ספרד, מעניקה אזרחות לצאצאיהם של יהודי ספרד. ההליך קל יותר ומהיר יותר, מזה שבספרד. לא צריך להיבחן בספרדית ולא צריך להוכיח קשר למדינה. מי שלא צריך דווקא אזרחות ספרדית, הרי שלשם קבלת אזרחות אירופאית, עדיף לעשות אזרחות פורטוגזית.


יהודית שמיר, עו"ד 

 


עודכן ב: 25/11/2015