המשטרה היא גוף שכל אזרח מעדיף לא להתקל בו לרע אך גם לטוב. אף לי,לאחר 28 שנות שירות במשטרה, יש תחושה לא נוחה למראה ניידת.

 

אך לא בכדי על כל ניידת נמצא את הלוגו "100 בשבילך" וכאן המקום לספר לך איך ניתן לרתום את המשטרה לתועלתך וכך להרוג 3 ציפרים במכה אחת:

 

1. לחסוך זמן

2. לחסוך במשאבים

3. סיכוי לקבל את כספך.


כמי שטיפלה בתיקי השיקים החוזרים באזור ת"א ובעלת נסיון רב בתחום, אוכל לומר, בצער, שהאזרח אינו מודע שהמעשה שנעשה כלפיו מהווה עבירה פלילית 432. הוצאת שיק ללא כיסוי (תיקון: תש"ם)


א. המוציא שיק שמשך והוא יודע שאין חובה על הבנקאי לפרוע את השיק מן התאריך הנקוב בו עד 30 יום לאחריו, או אין לו יסוד סביר להניח שיש חובה כאמור על הבנקאי, והשיק הוצג לפרעון תוך התקופה האמורה וחולל, דינו - מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61 או פי ארבעה מהסכום הנקוב בשיק, לפי הסכום הגדול יותר.


ב. בשיק שלא נקוב בו תאריך, יראו לענין סעיף זה כאילו נקוב בו יום ההוצאה.


ג. הוצג שיק לפרעון תוך התקופה האמורה בסעיף קטן (א) וחולל, והמוציא לא פרעו תוך עשרה ימים מיום שדרש זאת האוחז ממנו, חזקה שהוציא את השיק בידיעה או באין לו יסוד סביר להנחה כאמור בסעיף קטן (א), ועליו הראיה לסתור.
ולכן אינו פונה לעזרת המשטרה (כמובן לאחר שניטרלנו את הפחד הפסיכולוגי).


משיכת 10 שיקים כאלה מאותו חשבון מחמירה את העבירה והענישה ולעיתים אף מדובר במה שמכונה "עוקץ" וכאן העבירה בעצם מקבלת תפנית של מרמה (קבלת כספים במרמה,קבלת דבר במרמה ועוד..)

 

מה עושה אדם שקיבל שיק כזה או יותר? לרוב, לאחר שכל נסיונות השכנוע לא הועילו, יפנה לעו"ד או יגש ללשכת ההוצאה לפועל,יפתח תיק,ישלם אגרה וימשיך לשלם עבור הליכים שלא תמיד אפקטיביים מכל סיבה שהיא ועלול בסופו של יום לעמוד מול אדם שהצליח להגיע להסדר או שהוכרז פושט רגל ואז במקרה הטוב נתחלק עם עוד נושים בסכום מינימלי ולא תמיד נקבל את ההשקעה שלא לדבר על סכום השיק.


לפיכך, קודם שנרוץ להשקיע זמן כסף ועצבים בגביה שמוטלת בספק, יש לעצור,לקחת נשימה עמוקה ולהתגבר על הפחד מפני האנשים האלה עם המדים ולרתום אותם לתפקיד לשמו גוייסו-לעזור לאזרח (אנחנו...).ואיך באמת עושים את זה?


שיק שחזר מכל סיבה-אין כיסוי,נתנה הוראת ביטול וכד' ,מהווה בעצם עבירה פלילית לכן מי שיטפל בזה זה המשטרה אך אין זה סותר את הטיפול המקביל שבפניה להוצאה לפועל כך שיש לנו למעשה שני מסלולים במקביל שבאמצעותם נוכל לקבל את כספנו.

 

כאן המקום להדגיש שתפקיד המשטרה זה להעמיד לדין ולא השבת הכספים אך לרוב, אדם מן הישוב יבקש להמנע מתיק פלילי לכן יעדיף לשלם לך את הכסף מייד כשיקבל הזמנה לחקירה.


למשטרה הנחיות פנימיות בהתאם להן יטופל שיק שחזר וזאת כדי לא לשתק את המערכת. לכן, לרוב, שיק מתחת ל-2500 ש"ח לא יטופל אלא אם מדובר בשלושה שיקים רצופים ומעלה.

 

תנאי נוסף הוא שעל מקבל השיק להפקידו בתוך 30 יום מהמועד הנקוב בשיק. השיק לא יטופל אם לא יופקד ויקבל חותמת מהבנק שחזר.

 

לאחר מכן, על המחזיק בשיק שחולל לשלוח למושך השיק מכתב רשום בו יודיע לו שהשיק חזר וכי עליו לכבדו או לשלם תמורתו בתוך 10 ימים.

 

לאחר שלא נתמלאה דרישה זו ניתן לפנות ללשכת ההוצאה לפועל ולפתוח תיק להציג את השיק המקורי ולקבל חותמת מהלשכה "מתאים למקור".

 

עם השיק המקורי,העתק מכתב רשום שנשלח למושך השיק ואם יש ,גם הודעת הבנק שצורפה לשיק שחזר יש לפנות לתחנת המשטרה באזורה ניתן השיק.


אם מדובר בשלושה שיקים ומעלה יש לפנות למחלק הונאה באותה יחידה.


יודגש כי משום מה לא תמיד הגשת התלונה והטיפול בה יעברו בקלות ולעיתים יש להתעקש. יהיו תרוצים שונים מצד השוטר מדוע לא יקבל את התלונה אם זה משום שהעבירה לא נעברה באזור אותה תחנה או נימוקים יצירתיים אחרים שאינם נמצאים בקנה אחד עם ההנחיות והחוק.


יודגש כי הטיפול מהצד הפלילי של המקרה אינו מתייחס למהות בעל החשבון (חברה בע"מ למשל) אלא למושך השיק ,למצב החשבון בעת המשיכה ולכוונת המושך לכן לא לנו לשבור את הראש עם חב' בע"מ,עמותה והרמות מסך.


בהצלחה!!


עודכן ב: 09/07/2015