שלב הבחינה הוא שלב קריטי כי בשלב זה נקבע האם בקשת פטנט תתקבל ותהפוך לפטנט רשום או לא. אי לכך בעלי הפטנט מעוניין ששלב הבחינה יעבור בצורה החלקה והמהירה ביותר הן במבחינת הזמן והן מבחינת הוצאות כספיות. קיימים מספר מסלולי בחינה שלכל אחד מהם יש את היתרון ואת החסרון שלו שמתבטאים בזמן ובמשאבים המושקעים בניהול הבחינה.

 

מסלול בחינה רגיל: בדיקה של בוחן פטנטים

 

במהלך הבחינה הרגילה בוחן פטנטים בודק בין היתר את רמת החדשנות והתקדמות המצאתית של האמצאה המוגדרת בבקשת פטנט. במידה והבוחן ימצא פטנטים קודמים או פרסומים אחרים שמתארים במלואה את האמצאה הנבחנת, הבוחן ינפיק מכתב ליקויים ויסרב לקבל את בקשת פטנט. חשוב להדגיש שרוב הבקשות לפטנט, אחרי שהן נבחנות בפעם הראשונה ע"י בוחן פטנטים, מסורבות על סמך הליקויים כגון חוסר חדשנות או התקדמות המצאתית.

 

עם זאת חשוב לזכור שמכתב הליקויים שמפיק בוחן פטנטים במהלך בחינת בקשת פטנט אינו בגדר "תורה מסיני" וניתן בהחלט להשיג עליו. שבאים לבחון את הליקויים שהבוחן העלה במכתבו, חשוב לבדוק את הפרסומים המצוטטים ולראות מה מידת הרלוונטיות שלהם לאמצאה הנבחנת, אם בכלל.

 

כפי שנאמר לעיל, לפני בעלי בקשה לפטנט עומדות מספר דרכים לקצר ולזרז את מהלך הבחינה כולה. אחת הדרכים הנפוצות לכך היא להסתמך על הפטנט מקביל שניתן במדינה חברה ולדרוש בחינה לפי מסלול PPH. במסלול זה ניתן לקצר משמעותית את זמן בחינת בקשה לפטנט.


מסלולי בחינה נוספים של פטנט: ללא בדיקת ליקויים

 

מסלול בחינה נוסף, שמסתמך על פטנט מקביל שניתן במדינה חברה, הינה בחינה שמדלגת על בדיקת ליקויים כגון חוסר חידוש והתקדמות המצאתית ואי לכך מקצרת אותה בצורה משמעותית. חשוב להזכיר גם את קיומו של המסלול "הירוק" המיועד לאמצאות שמשפרות את איכות הסביבה. המסלול "הירוק" גם הוא מקצר בצורה ניכרת את זמן הבחינה של בקשה לפטנט.

 

לבסוף ראוי לציין שניהול מוצלח של בחינת בקשה לפטנט תלוי במידה רבה בניסיון והידע של עורך פטנטים שמנהל את הבחינה מול בוחן הפטנטים. אי לכך חשוב ביותר לבחור עורך פטנטים שהוא בעל ניסיון בניהול בחינת בקשת פטנט שהיינו בעל ניסיון בניהול תכתובת ומענה למכתבי ליקויים של בוחן פטנטים.

 

מכאן אפשר להסיק שעורך פטנטים שיש לו גם ניסיון של בוחן פטנטים יהווה בחירה מועדפת. עורך פטנטים כזה שעבד מ"שני צדי המתרס", יכול להיכנס ל"ראש" של בוחן פטנטים ולהבין בדיוק למה התכוון הבוחן במכתבו, ומהם השינויים שיש לבצע בבקשת פטנט או איזה טיעונים לעלות כנגד טיעוני בוחן הפטנטים, כדי שבקשת פטנט תתקבל ותהפוך לפטנט רשום.

 

 


עודכן ב: 16/08/2020