מהי תאונת דרכים עצמית? המדובר בתאונת דרכים אשר אירעה לך, ושבה לא מעורב רכב נוסף. למשל- אם פגעת עם רכבך בעץ או בעמוד, איבדת שליטה על הרכב והרכב התהפך וכדומה.

 

חשוב לדעת כי נזק לרכב אינו מכוסה במסגרת פוליסת ביטוח החובה, ונזק לרכב שנגרם בתאונה עצמית אף אינו מכוסה במגרת פוליסה לביטוח צד שלישי, אלא רק במסגרת הביטוח המקיף לרכב.

 

במידה ואינכם מבוטחים בביטוח מקיף, יהיה עליכם לשאת בעלות התיקון הרכב (במידה והרכב בר תיקון) ואתם, כבעלי הרכב, אף תאלצו לספוג את ירידת הערך אשר נגרמה לרכב, ואשר תבוא לידי ביטוי בעת שתבקשו למכור את הרכב, שכן כאשר תבקשו למכור את רכבכם עליכם מוטלת החובה לדווח לקונה הפוטנציאלי על עברו של הרכב, ובכל מקרה הרי שבדיקת הרכב במכון בדיקה תעלה כי הרכב עבר תאונה, והדבר יוריד מערך הרכב בשיעור כזה או אחר בהתאם לנזק שנגרם לרכב בתאונה.

 

במידה והנכם מבוטחים בביטוח מקיף, חשוב מאוד שתדעו מהן זכויותיכם וכיצד להתנהל מול חברת הביטוח, כך שבסופו של יום יתוקן הרכב כהלכה ולשביעות רצונכם, ואתם, המבוטחים תקבלו מחברת הביטוח את מלוא תגמולי הביטוח המגיעים לכם בגין ירידת ערך הרכב, כך שיושב המצב לקדמותו, היינו, תקבלו את שווי הרכב טרם תאונת הדרכים.

 

לצעדים הראשונים בהם תנקטו יכולה להיות השפעה עצומה על תיקון הרכב ועל תגמולי הביטוח אשר תקבל בגין ירידת הערך.

 

בחירת השמאי אשר ישום את הנזק שנגרם לרכב ואת שיעור ירידת הערך.

 

ראשית יש כמובן להודיע לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח כי קרתה תאונה בה נגרם נזק לרכב.

 

בהתאם להנחיית המפקח על הביטוח (המחייבת את חברות הביטוח), יש למבוטח את הזכות לבחור את השמאי אשר יערוך את שומת הנזק לרכב. מומלץ לוודא טרם בחירת השמאי, כי אין מדובר בשמאי אשר עובד באופן סדיר בשירותה של חבר הביטוח הרלוונטית, על מנת להימנע מראש ממצב בו השמאי יהיה נתון בניגוד אינטרסים.

 

מה קורה אם אני בחרתי את השמאי ?

 

במידה ובחרתם אתם את השמאי, לאחר שווידאתם כי הוא אינו עובד באופן קבוע בשירותה של חברת הביטוח, תוכלו להניח כי זה יעשה מלאכתו נאמנה, וישום את הנזק הגולמי ואת ירידת הערך הריאליים אשר ספג הרכב.

 

 

 

לאחר עריכת השומה, על השמאי לאשר עמכם את תיקון הרכב בהתאם להערכתו. הנוהג במקרים כאלו הנו מתן שיקים דחויים למוסך בגין התיקון ולשמאי בגין שכר טרחתו לשלושים- ארבעים יום ממועד התיקון, כך שחברת הביטוח תספיק לאשר את תביעתכם ולהעביר לכם את הסכום בסך הנקוב בשיקים אשר נתתם למוסך ולשמאי, כך שאתם, המבוטחים לא תצטרכו לשאת בעלות זו מכיסכם כלל (שכן לעיתים יכול להיות מדובר בסכומים ניכרים).

 

חשוב להדגיש כי ייתכן מצב בו חברת הביטוח לא תקבל את השומה אשר נערכה על ידי השמאי מטעמכם, ותבקש לערוך שומה נפרדת מטעמה. במידה ואכן כך קרה, ובמידה ואכן השומה אשר תיערך על ידי חברת הביטוח תעריך את הנזק בסכום נמוך יותר, תשלם חברת הביטוח את הנזק בהתאם לשומתה שלה. בסיטואציה כזו, הברירה אשר בידך היא לבקש מחברת הביטוח כי הנושא יופנה לשמאי מכריע, או לתבוע את חברת הביטוח בבית המשפט על ההפרש אשר לא שולם. יש לשים לב כי במידה ואכן בחרת ללכת בנתיב של שמאי מכריע, חשוב לוודא גם הפעם כי אין מדובר בשמאי העובד באופן קבוע בשירות חברת הביטוח, וזאת, שוב, על מנת למנוע ניגוד אינטרסים. במידה ובסופו של יום לא תפעל חברת הביטוח על פי חוות דעתו של השמאי המכריע, לא תיוותר בידכם הברירה אלא להגיש תביעתכם לבית המשפט, על מנת לקבל את מלוא הפיצוי בגין הנזק שנגרם לרכבכם.

 

מה קורה אם חברת הביטוח או סוכן הביטוח בחרו את השמאי מבלי להתייעץ עימי?

 

במידה וחברת הביטוח או סוכן הביטוח מינו שמאי לבדיקת הרכב מבלי להתייעץ עמך (דבר הקורה לעיתים קרובות), ולאחר תיקון הרכב הנך מרגיש כי רכבך לא תוקן כראוי ו/או כי נגרמה לו ירידת ערך גבוהה מזו אשר הוערכה על ידי השמאי מטעם חברת הביטוח, אל תהסס ופנה לשמאי מטעמך אשר יערוך שומה נגדית.

 

לאחר עריכת השומה הנגדית, פנה אל חברת הביטוח ודרוש כי התיקון ברכבך יושלם בהתאם לשומה מטעמך, וכי חברת הביטוח תשלם לך את מלוא ירידת הערך אשר נגרמה לרכב בהתאם לשומה שנערכה מטעמך.

 

במידה וחברת הביטוח מסרבת לעשות כן, האפשרויות העומדות בידך הנן, שוב, פנייה לשמאי מכריע או לחילופין הגשת תביעה לבית המשפט בגין ההפרש בין ששולם לך בפועל ובין הסכום אשר על חברת הביטוח לשלם לך בהתאם לשומה מטעמך.

 

"טוטאל לוס"?

 

חשוב לציין- ברוב פוליסות הביטוח המקיף המשווקות היום, ישנו תנאי לטובת המבוטח, לפיו במידה והנזק הגולמי אשר נגרם לרכב עולה על 50% (אובדן להלכה), אזי יחשב הרכב כבמצב של אובדן גמור ("טוטאל לוס"), ועל חברת הביטוח יהיה לשלם לך את מלוא שווי הרכב בהתאם למחירון.

 

כאמור לעיל, השמאי הוא זה שקובע את גובה הנזר הגולמי אשר נגרם לרכב, ולכן השפעתו במידה זו הנה מכרעת.