אנו שומעים בכותרות החדשות על המקרה האחרון בו עולה חשד כי קבוצה גדולה של נערים, רובם מעיל גיל 12, ביצעו עבירות מין בילדה בת 12. הנושא הוא בחקירה אך כשאנו נחשפים לידיעה כזו מיד עולה השאלה המתבקשת: כיצד אנו, כהורים, יכולים לשמור על זכויות ילדינו במידה ונפגעו על ידי קטינים וכיצד הורים לקטינים אשר פגעו ישמרו על זכויות ילדיהם במסגרת ההליך הפלילי?


הזכויות של נפגעי עבירה


הזכויות בכללן מעוגנות בחוק זכויות נפגעי עבירה והן רבות, בין השאר ניתן למנות את הזכות לקבל העתק של כתב האישום, הזכות לקבל מידע על ההליך הפלילי, הזכות של ההורה להביע עמדה בנושא הסדרי טיעון ועוד.


אך מה בדבר זכויות נפגע עבירה אשר הוא גם קטין?


לגבי קטינים ישנן מספר זכויות המעוגנות בחוק, כגון:


1. כאשר מדובר בקטינים מתחת לגיל 14 החקירה במשטרה תתבצע ע"י חוקר ילדים


2. ישנה גם האפשרות, כאשר מדובר בקטינים, לבקש שלא להעיד בפני הנאשם (ניתן להעיד במקום מאחורי פרגוד, או בטלוויזיה במעגל סגור).


3. בדרך כלל הדיונים בבית המשפט ייערכו בדלתיים סגורות.


טיפול בנפגעי עבירה דרך מערכת החינוך


יש מקום לטיפול יסודי ברמה של שירותי הרווחה (טיפול גם בהורים של נפגעי העבירה), וטיפול על ידי מפקחת בית הספר, מבחינת העלאת המודעות בבתי הספר לגבי הגבולות בעיקר בנושא מין.


טיפול בנפגעי עבירה על ידי אנשי מקצוע


הטיפול בקטין אינו מסתיים אך ורק בשמירת הזכויות במסגרת החוק והדין. עיקר הטיפול נעשה למעשה באמצעות אנשי מקצוע כגון פסיכולוגים, מטפלים שונים וכיוצ"ב, על מנת שיוכל הקטין הן להתמודד עם ההשלכות של הפגיעה בו בחיי היום יום והן עם ההשלכות במסגרת ההליך הפלילי, לדוגמא: העדה בבית המשפט מול הפוגע ועוד.


הזכויות של הקטין בהליך הפלילי כחשוד או כנאשם:


1. האחריות הפלילית של הקטין היא מגיל 12.


2. הדיונים בעניינו נערכים בבית משפט לנוער ובדלתיים סגורות.


3. חקירת קטין תהיה תוך יידוע הוריו ובנוכחות אחד ההורים תוך היוועצות בהם במהלך החקירה.


4. בתי המשפט לנוער מתייחסים לקטין אשר עבר עבירה פלילית לא כפי שמתייחסים לבגיר, בכל הקשור לענישה, בעוד שאצל קטין מתמקדים יותר בפן הטיפולי והשיקומי ופחות בפן הענישתי.

 

הורים, אל תחששו לשאול, להתעניין ולהיות מעורבים בחיי ילדיכם!


לסיכום, ניתן לומר כי לשם שמירת זכויות קטין כנפגע עבירה או קטין אשר חשוד או מואשם בביצוע עבירה כלשהי, יש הכרח בייצוג של עורך דין המבין בתחומים אלו וזאת עוד בשלב מוקדם, כבר בעת הגשת התלונה במשטרה.


בנוסף, אנו ההורים הננו בעלי מחויבות לבדוק את אשר קורה בביתנו. לא לחשוש להיכנס למחשב בו ילדינו גולשים באינטרנט ולאתרים אליהם הם נכנסים. לא לחשוש לשאול, להתעניין, לנהל שיחות איתם ואף להתייעץ עם אנשי מקצוע על דרכי פעולה על מנת לנסות ולצמצם כמה שניתן את האפשרות לפגיעה בהם בעתיד.