שריפה ולא ביטחנו – לא הכל אבוד

לאחרונה סיפרה, בדרך אגב, אחת העובדות החרוצות במשרדי, כי לפני מספר שנים התרחשה בדירתה שריפה אשר נגרמה, ככל הנראה, בשל כשל חשמלי במייבש השיער (פאן) בו השתמשה.


ברור כי בעקבות השריפה נגרמו נזקי אש ופיח קשים לדירה ולרכוש.

 

לשאלתי מה עשתה בקשר לנזקיה והאם הגישה תביעות כלשהן לפיצוי בגין נזקי האש, הפיח, העשן והשריפה, ענתה בתמימות : "לא יכולתי לעשות כלום, הרי לא היה לי ביטוח"...

 

לצערי מדובר בטעות נפוצה.

 

חשוב לדעת שגם אם לא רכשנו ביטוח מבנה או תכולה המכסה נזקי אש - לא אפסו הסיכויים להשגת פיצוי בגין הנזקים וישנו סיכוי רב לאיתור מקור השריפה והגורם לה, ולהגשת תביעה בגין הנזקים שנגרמו בשריפה.

 

ברוב המקרים גורמי השריפה, בבית או בבית העסק, יהיו מכשירי חשמל שונים (מכשיר פאן, מקרר, מזגן, תנור וכיו"ב) אשר מסיבה כלשהי (לרוב כתוצאה מפגם ביצור), כשלו וגרמו להתלקחות עצמית וסביבתית.

 

בעזרת פעולה מהירה ונכונה, נוכל להקטין את היקף הנזק, להתחקות אחר הגורם לנזק ולהיפרע מהמזיק בגין נזקי האש, העשן, הפיח והשריפה.

 

ובכן – מה היה על אותה עובדת חרוצה לעשות?

 

התשובה לכך פשוטה. היה על העובדת, כפי שמומלץ לכל אדם המוצא את עצמו בסיטואציה דומה, להזמין לביתה בדחיפות חוקר שריפות מנוסה, על מנת שיבדוק וימצא את מוקד הנזק ואת הגורם לו. יש חשיבות רבה ומובנת מאליה כי ככל שבדיקת המומחה תיעשה בסמוך למועד בו ארע הארוע, וכאשר הזירה נותרת אותנטית, חוות הדעת שתינתן תהיה מקצועית יותר, מדוייקת יותר ומהימנה יותר.

 

חשוב להדגיש כי ללא חקירה מהירה ויסודית של זירת השריפה, קטנים עד מאוד הסיכויים שנוכל להגיש תביעה מבוססת נגד האחראי.

בד בבד לעבודת חוקר השריפות מומלץ ורצוי להזמין שמאי מומחה לאתר בו ארעה השריפה. השמאי ימליץ על האמצעים להקטנת הנזק, חברות לשיקום ושחזור ואף יכין חוות דעת לעניין גובה והיקף הנזק שנגרם בשל האש והפיח.

בעזרת ממצאי חקירה ממשיים והערכת היקף הנזקים שנגרמו כתוצאה מהשריפה, ניתן יהיה להגיש תביעה נגד המזיק (שעשוי להיות היצרן / היבואן / המשווק של המוצר שכשל). ברוב רובם של המקרים - המזיק ואחריותו יהיו מבוטחים באחת מחברות הביטוח בפוליסת הכוללת גם פרק הנקרא "חבות המוצר".

מכאן, שגם כאשר אין ביטוח רכוש / ביטוח מבנה / ביטוח תכולה - לא הכל אבוד ובמקרים רבים קיים סיכוי לפיצוי הולם, גם בגין נזקי אש, עשן ופיח.

 

במקרים רבים הגשת תביעה ישירות מהמזיק מומלצת גם כשיש פוליסת ביטוח - אך על כך נרחיב בעצה נפרדת.

 

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי וממילא יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי ספציפי מעו"ד