כללי­

 

בשנות ה-90 בגל העלייה הגדול מרוסיה, אפשר היה לקנות דירה- ע"י 2- משפחות ב-2 משכנתאות נפרדות, כל משכנתא על שם משפחה אחרת. אלוהיו תקנות מיוחדות של משרד האוצר ומשרד השיכון. התקנות לא מאפשרות פירעון או העברת המשכנתא ממשפחה אחת לשנייה, אלה אך ורק בין בני זוג שהתגרשו או שחלילה שאחד מהם הלך לעולמו.

 

במקרה שלנו הבנק סרב לפרוע משכנתא של בני זוג שעזבו את הארץ לפני שנים רבות. ובכך לא איפשר לבני הזוג השני לרשום את הדירה על שמם.

 

אשר על כן, עו"ד ניכטברגר דורוןנ אלץ להגיש תביעה לפס"ד הצהרתי, בביהמ"ש המחוזי מרכז בפ"ת.

 

רקע עובדתי

 

1. ביום 21.6.1994 נחתם הסכם לרכישת הדירה. הרוכשים בני הזוג אלונה ובני הזוג בסוב, שקנו ביחד את הדירה.

 

2. 2 –הזוגות קיבלו 2- הלוואות משכנתא בבנק ירושלים (להלן:"הבנק"),כיום הדירה משועבדת לטובת הבנק.

 

3. החבילה התפרקה וביום 15.7.94 חתמו בני הזוג בסוב ובני הזוג אלונה על הסכם. בהסכם נאמר שבני הזוג בסוב מתכונים לעזוב את הארץ לתקופה ארוכה, ולכן הדירה ותשלומי המשכנתא יעברו לבני הזוג אלונה. כמו כן באותו מעמד, חתמו בני הזוג בסוב על ייפוי כח בלתי חוזר נוטריוני, המאשר כי הם מעבירים את הדירה לבני הזוג אלונה.

 

4. ביום 8.11.08 חתמו בני הזוג אלונה על הסכם גירושין שקיבל תוקף של פס"ד בביהמ"ש לענייני משפחה בראשל"צ. בסעיף 7 להסכם, הוסכם כי הדירה תועבר לגב' אלונה, והיא לבדה תהיה אחראית על תשלומי המשכנתא.

 

5. לאחר קבלת פס"ד, גב' אלונה ניסתה לרשום את הדירה על שמה. אולם ברשם המקרקעין טענו כי השלב הראשון הוא, העברת המשכנתא על שמה בלבד.

 

6. גב' אלונה שלאחר הגרושים רצתה לפתוח דף חדש ואף שקלה למכור את הדירה ועבור למקום אחר, נתקלה בקשיים בירוקרטים בלתי אפשריים.

 

7. גב' אלונה פנתה לבנק ירושלים ובקשה להעביר את המשכנתא על שמה, מכיוון שהיא היחידה שמשלמת את המשכנתא מאז ומתמיד. ומכיוון שסכום המשכנתא קטן בהרבה מערך הדירה ואין כל בעיה לרשום אותה על שמה. הבנק ענה בשלילה.

 

8. יש להדגיש כי התשלומים למשכנתא שולמו ע"י גב' אלונה לכל אורך הדרך כסדרם ובמועד, ללא כל פיגורים. כמו כן הדירה שווה פי 4 יותר מסכום המשכנתא הנוכחי. למרות זאת הבנק ענה בשלילה.

 

9. ע"פ מידע שהיה בידיה של גב' אלונה בני הזוג בסוב עזבו לפני שנים רבות את הארץ, בדרכם כנראה לאוסטרליה או קנדה. למרות זאת גב' אלונה ניסתה לאתר את בני הזוג בסוב, וקיבלה ממשרד הפנים ביום 24.6.10 את כתובתם בארץ. אך התברר לה כי בני הזוג עזבו את הדירה לפני שנים רבות.

 

10. עו"ד ניכטברג רדורון, פנה גם למשרד חקירות שינסה לאתר את בני הזוג בסוב. ביום 1.12.10 התקבל הדו"ח. מסקנות הדו"ח לאחר שנבדקו פרמטרים רבים, היא, שבני הזוג בסוב עזבו את הארץ כנראה בדרכונים הרוסים שלהם. ושאין להם בארץ כל פעילות על שמם, כגון: טלפון, כבלים, אגרת טלוויזיה, חשמל, ארנונה ועוד.

 

11. הבנק אישר את העובדה כי גב' אלונה משלמת משכנתא לבדה מזה שנים רבות.

 

הסעדים המבוקשים

 

12. להורות לבנק לאפשר לגב' אלונה לפרוע גם את ההלוואה של בני הזוג בסוב, בנוסף להלוואה הרשומה על שם בני הזוג אלונה.

 

13. להורות לרשם המקרקעין לרשום את הדירה ע"ש גב' אלונה בלבד.

 

התנגדות הבנק ותשובת גב' אלונה

 

14. הבנק מתנגד לפירעון המשכנתא השנייה ע"ש בסוב ע"י גב' אלונה. הבנק לא מתנגד לפירעון ההלוואה של גב' אלונה, מכיוון שהדבר אפשרי ע"פ הנוהל, אולם הוא חושש, כך לפי טענתו, לפירעון ההלוואה של בני הזוג בסוב ללא אישורם המפורש, מחשש "לתביעה" ע"י בני הזוג בסוב לגבי פירעון ההלוואה של בני הזוג אלונה, אין לבנק כל הסתייגות, אולם ע"פ הנוהל של משרד האוצר, נדרש פירעון של 2- ההלוואות גם יחד.

 

15. זהו מלכוד 22, מכיוון שכפי שמפורט להלן, בני הזוג בסוב עזבו את ישראל לפני כ-17 שנים ליעד בלתי ידוע. וכעת גב' אלונה נשארת "ממולכדת" לדירתה הנוכחית בגלל הלוואה של כ-45,000 ₪ שתיפרע עוד כ-10 שנים.

 

16. הבנק טוען לחשיפה וחשש לתביעה מצד בני הזוג בסוב שלא נמצאים בישראל כ-17 שניים.

 

בנקודה זאת גב' אלונה חולקת על חששותיו של הבנק.

 

א. ייפוי הכח הבלתי חוזר שקיבלו בני הזוג אלונה מבני הזוג בסוב הוא חד משמעי, ע"פ סעיף 3 :

 

"מדי פעם בפעם לפדות, לתקן, לבטל, להעביר, להתחייב להעביר, להסכים להעברת כל משכנתא....".

 

ב. כך גם ע"פ סעיף 4 להסכם שנחתם בין הצדדים אלונה ובסוב:

"כמו כן צד ב' (בני הזוג בסוב) יחתום על ייפוי בלתי חוזר להעברת חלק של הדירה השייך לו- לצד א' (בני הזוג אלונה). האחרון יהיה זכאי להעביר על עצמו את הנכס הנ"ל רק לאחר החזרת 2 משכנתאות לבנק-במלואן".

 

17. לשון ייפוי הכח הבלתי חוזר וההסכם בין בני הזוג בסוב ובני הסוג אלונה הוא ברור ולכן לא ברורה ההתנגדות של הבנק, לכך שגב' אלונה תיפרע גם את ההלוואה שלבני הזוג בסוב.

 

הדיון בבית המשפט

 

18. ב"כ הבנק התמיד בסירובו והמשיך להערים קשיים במטרה לטרפד את פירעון המשכנתא השנייה ע"י גב' אלונה וכך לאפשר את העברת הדירה על שמה. ב"כ הבנק ניסה בכל כוחו לסבך ולמשוך את הדיון וטען כי צריך להזמין את נציגי משרד האוצר והשיכון כמו גם את רשם המקרקעין.

 

19. בשלב זה עו"ד ניכטברגר דורון איבד את סבלנותו לנוכח הניסיונות של ב"כ הבנק לטרפד כל הסכמה. עו"ד דורון הודיע לכבוד ביהמ"ש כי כבר היום הוא יורה לגב' אלונה להפסיק לשלם את תשלומי המשכנתא של בני הזוג בסוב שעזבו את הארץ, שהרי אין היא חייבת לשלם את המשכנתא שלהם.

 

עו"ד דורון הוסיף ואמר כי בעקבות הפסקת התשלומים, הבנק לאחר 6- חודשים יפנה ויחפש את בני הזוג בסוב ,יוציא בלשים ושיגיע למסקנה כי הם לא בארץ, יפנה לגב' אלונה הערבה, כדי שתשלם את המשכנתא. והרי גב' אלונה מוכנה כבר היום לשלם את כל המשכנתא.

 

אם כך מדוע הבנק מתנגד?

 

תוצאת הדיון-פסק הדין

 

בית המשפט הנכבד קיבל את כל טענותיו של עו"ד דורון ניכטברגר והורה לבנק לאפשר לגב' אלונה לפרוע את המשכנתא וכמו כן הורה להעביר את הדירה על שמה.


 


עודכן ב: 27/11/2011