במדינת ישראל אלפי נכסי נדל"ן וסכום מוערך של 15 מליארד (!!!) שקלים אשר אין להם דורש כבר עשרות שנים.

 

חלק מהנכסים הם נדל"ן, דירות ומגרשים, הרשומים על שם רוכשים, ומנוהלים על ידי האפוטרופוס הכללי או על ידי חברת ההשבה (חברה שנוסדה על פי חוק נכסים של נספי השואה השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה.

 

נכסים אחרים הם זכויות לכספים כגון פקדונות רדומים, לקופות תגמולים ופיצויים, קרנות השתלמות וקופות פנסיה.

 

סיבה העקרית לקיומם של נכסים אבודים , היא מותו של בעל נכס , שיורשיו (מסיבות שונות) אינם יודעים על נכסיו ולכן אינם פועלים לקבלם לידיהם.

 

משרדנו עובד בשיתופי פעולה ומשמש נציג לחברות בארץ ובחו"ל המטפלות באיתור נכסים , אשר לא נתבעו ע"י הזכאים להם. בעניינים מסוג זה במידה ולא נפעל ביוזמתנו הרי שהזכאים לא יוכלו לעולם לראות את נכסיהם / כספם.

 

הואיל ומדובר על רכוש אשר לכאורה אין לו בעלים ("נטוש"), היו בעבר מקרים רבים של זיופים ו"עוקצים" מסוגים שונים ועל כן הגופים הבנקאיים השונים והמשרדים הממשלתיים העוסקים בכך , הן בארץ והן בחו"ל , מקשים על הזכאים ודורשים מהם דרישות מהותיות ובירוקרטיות מורכבות על מנת שרק אלו שבאמת זכאים יקבלו את רכושם.

 

 

מצד שני בידינו עדויות רבות על אנשים שחייהם השתנו מקצה אל קצה כתוצאה מאיתור הנכסים אשר איפשרו להם עליה משמעותית ברמת החיים.

 

להלן מספר דוגמאות לנכסים אבודים בישראל שאותרו על ידי משרדנו והושבו לזכאים להם:


1. פרופסור בכיר באוניברסיטה בישראל אשר במהלך שנות עבודתו הופרשו עבורו סכומים נכבדים לחסכון פנסיוני. שמו נכתב בשעתו עם טעות כתיב ובשל כך משך שנים ניתק הקשר בינו לבין הקופה שניהלה עבורו את הכספים. בעקבות פעולות חקירה של משרדנו אותרו הכספים והפרופסור קיבל סכום של כ – 300,000 ₪.


2. יהודי מליטא שרכש בשנות ה -30 מגרש בחיפה כחלק מהליך גאולת הקרקעות. הוא ומרבית בני משפחתו ניספו בשואה. שתי אחייניות של בעל הנכס הצליחו בדרך נס לשרוד את השואה (כילדות בבית יתומים נוצרי בליטא) ובשנות ה -70 עלו ארצה מברית-המועצות. הנכס שלימים הגיע שוויו למיליוני שקלים נוהל ע"י משרד האפוטרופוס הכללי ואף נמכר על ידיו. כשהוקמה חברת ההשבה , עברו הכספים שהתקבלו בתמורה לנכס לחברת ההשבה. משרדנו סייע לשתי האחייניות , שהיום הן בנות כ 80, בהליכי הצהרות המוות והשבת הנכס מחברת ההשבה בסכום של כ- 3,000,000 ₪.


3. יהודי שעלה ארצה מגרמניה בשנות ה -30 רכש מגרש בחולון. בשנות ה -50 הוא ירד מהארץ לארה"ב והנכס ככל הנראה נשכח ממנו. הוא ואשתו נפטרו בשנות ה -80 ושני ילדיו מתגוררים בארה"ב. משרדנו איתר את היורשים, טיפל עבורם בהוכחת הזהות של אביהם כבעל הנכס , בצווי הירושה הנדרשים, בשחרור הנכס מהאפוטרופוס הכללי ובמכירתו. הילדים שכלל לא היו מודעים לרכוש שהיה לאביהם בארץ , כ 70 שנים! קיבלו את תמורת המכירה כ – 1,000,000 ₪.


איתור יורשים


תולדות העם היהודי במאה ה 20, הקשורות בתמורות הפוליטיות בעולם, היו רצופות טלטלות שגרמו לרבים לעקור ממקום מגוריהם , לאבד קשר עם קרוביהם ולבנות לעצמם "חיים חדשים" במקום אליו הגיעו. כך הגיעו לישראל יהודים מכל קצוות תבל.

 

לכל אדם יש הורים ומכאו שיש לו גם יורשים על פי דין. לעיתים בהעדר צאצאים, היורשים הם קרובי משפחה הן מצד אבי המוריש והן מצד אם המוריש.

 

לאיתור היורשים חשיבות רבה הן כדי לקבוע בביטחון מלא שאין יורשים לבד מפלוני שיש לו ראיות בדבר חלקו בירושה אך אין הוא יודע דבר וחצי דבר על גורלם של אחרים שקירבת דם למוריש מזכה אותם או את צאצאיהם בחלק מהירושה.

 

במקרים רבים היורשים אף אינם מודעים לקיומו של רכוש של המוריש ועל מנת שיוכלו לקבל את המגיע להם נדרשת חקירה גניאולוגית.

 

מקצוע הגינאולוגיה – בניית אילן היוחסין שבעזרתו ניתן לקבוע מי הם היורשים על פי דין של מנוח בעל רכוש, התפתח מאד בשנים האחרונות, בין היתר בזכות יצירה של מאגרי מידע הכוללים מידע רב ועמוק והפיכתם לנגישים יותר , בין היתר הודות להתקדמות הטכנולוגית הקשורה בשימוש במחשבים ורשת האינטרנט המאפשרת קשר ישיר עם ארכיבים וחוקרים בכל העולם.

 

הצורך לאתר את היורשים ולהשיג תיעוד מלא שיוכיח את זכויותיהם הוא קריטי במקרים אלו שכן רק באמצעות התיעוד ניתן להוכיח את הקרבה המשפחתית לבעל הנכס ואת ההרכב המשפחתי על פיו יש לחלק את העזבון.

 

משרדנו עוסק שנים רבות בגינאולוגיה , יואל לוי הוא גינאולוג מוסמך, שימש בתפקידים במסגרת APG (Association of professional Genealogists) . במשרדנו מאגרי מידע רבים ואנו מקושרים עם משרדים דומים בכל רחבי העולם שמאפשרים לנו הן לאתר את היורשים והן את התיעוד שנדרש להוכחת זכותם.

 

להלן מספר דוגמאות לאיתור יורשים בהם פעלנו לאתר את הזכאים לנכסים:

 

1. יהודי שנפטר בארצות הברית בשנת 1990 השאיר עזבון של כ – 1,200,000 $. הוא לא היה נשוי ולא היו לו ילדים, הוא היגר מרוסיה בשנות ה -40 וקרוב המשפחה היחיד עליו היה ידוע לרשויות בארה"ב היה בן דוד שחי בקרבתו בניו יורק ואשר הלך לעולמו אף הוא, ללא ילדים ולפני בעל הרכוש. באמצעות פעולות חקירה מורכבות בארה"ב , רוסיה וישראל , אותרה בבאר שבע אחינית של אותו בן דוד.

 

התברר שאמה, שהיתה אף היא בת דוד של בעל הרכוש והלכה לעולמה לפני שנים רבות והקשר עם בני המשפחה בניו יורק נותק. חקירה משותפת של משרדנו ומשרד בארה"ב איפשרה להשיג תיעוד שבאמצעותו הוכחנו את הקשר המשפחתי. הלקוחה אשה קשת יום מבאר שבע ואחיה (שהוא מפגר מלידה) , זכו בכל העזבון וחייהם השתנו מקצה לקצה.


2. לבעלי רכוש במזרח גרמניה , התאפשר לקבל פיצוי בגין הרכוש רק משנות ה -90, כשנפלה חומת ברלין. למשרדנו הגיע מידע על אשה מאוסטריה שהיתה בעלת רכוש (שני בנינים) בברלין. חקירה הביאה אותנו לגלות שהיא הצליחה לברוח בזמן , יחד עם בעלה ושני ילדיה הקטנים לברזיל ושם נפטרו היא ובעלה בשנות ה -60.

 

חקירה בברזיל העלתה שבנם עלה ארצה ולכן התחלנו לחקור בארץ, גילינו שהבן הלך לעולמו בתאונה לפני שנים רבות והיתה לו בת קטנה שאמה נישאה שוב ולכן שונה שם משפחתה. איתרנו את אותה בת (כיום בת כ 60) בקיבוץ ברור חיל והיא סייעה לנו ליצור קשר גם עם דודתה (בת של בעלת הרכוש ) בניו יורק. הגשנו בשם שתיהן תביעה לפיצוי, המצאנו תיעוד שהוכיח את הקשר בינן לבין בעלת הרכוש והן קיבלו סכום של מעל 1,000,000 אירו כפיצוי.


3. לזוג שחי בארץ והתגרש בתחילת שנות ה 50 נולדה בת. האב שהיה בנראה מהמר, היגר לגרמניה והסכים עם גרושתו שלא ליצור כל קשר עם הבת בתמורה לכך שלא ידרש לשלם מזונות. הנ"ל הלך לעולמו בגרמניה בשנת 2002 . באמצעות חקירה מורכבת אותרה הבת, כיום חרדית ואם ל -7 ילדים. הוכחת הקשר לא היתה במקרה זה מסובכת במיוחד והבת זכתה בעזבון אביה בסך של כ 300,000 אירו.