מעמד מתן עדות אינו קל ובוודאי שאינו נעים למי שאינו רגיל להימצא בבתי משפט לעיתים קרובות. מרבית האנשים המגיעים למסור עדות מציינים חשש מהמעמד השאלות והתשובות שיינתנו. לא תמיד עורכי הדין מכינים את לקוחותיהם לפני מתן עדות ברמה הפרוצדורלית אלא יותר בעניין הנושא לגביו נדרשת העדות.

 

ריכזתי עבורכם כללים חשובים למי שנדרש להעיד בבית המשפט.

 

1. רענון זכרון- מומלץ וצריך לעיין בכל המסמכים הרלוונטיים אשר הוצגו בפנייך או מסמכים שעליהם חתמת (תצהיר למשל). דע כי מותר לך לעיין (ואף שיהיו לידך) במהלך עדותך במסמכים אלו אשר אתה נשאל לגביהם.

 

2. הכנה לעדות- הכן עצמך לעדות כראוי, הן לבד והן בעזרת עורך הדין המלווה אותך. שוחח עם מי שהזמינך למתן עדות (תובע / עורך דין) ושאל את כל השאלות שמציקות לך לרבות הדרך בה יתנהל הדיון, סדרי הדין הכרוכים בדיון וענייני פרוצדורה (זמן המתנה משוער, כיצד מגיעים לביהמ"ש). ניתן לבקש לבצע סימולציה לעדות מול עורך הדין שמכין אותך.

 

3. נא להתלבש בהתאם- הקפד על הופעה נאותה ומכבדת. אין צורך לצאת מגדרך אבל קח בחשבון שאין הזדמנות שניה לעשות רושם ראשוני, גם על השופט.

 

4. האמת וכל האמת ורק את האמת- תפקידך במתן העדות הוא לסייע לבית המשפט להגיע לחקר האמת. תאמר אמת, תעיד ללא משוא פנים, אל תנסה להיות מתחכם או ערמומי או מבלבל בתשובותייך. תשובות שכאלו עלולות בסופו של דבר לבוא כנגדך. אין כל פסול בהודיה כי אינך יודע תשובה לשאלה מסוימת או כי אינך זוכר דבר מה (כמובן שהכל תלוי במידה).

 

5. עדות עובדתית- יש להעיד על סמך עובדות ולא השערות או מסקנות. השתדל שלא לחוות דעתך האישית. בוודאי לא בנושאים שבהם נדרשת מומחיות שאין לך.

 

6. בכבוד רב – לשופט/ת היושבים בדין קרא אדוני או גברתי או כבוד השופט/ת. נהג בכבוד לעורכי הדין, גם של הצד שכנגד. אל תתווכח עם עורך הדין שחוקר אותך ואל תעליבו. גם אם מרגיש לך כי עורך הדין שחוקר אותך "תוקף" אותך, זכור כי הוא מבצע את עבודתו, ואתה היית רוצה שעורך דין מטעמך יבצע עבורך גם הוא את עבודתו בחקירה טובה.

 

7. בקש עזרה מהשופט- כמובן שבמידה ולתחושתך יש בחקירה שלך משום הצקה או חזרה מיותרת בשאלות שכבר השבת עליהן, אתה רשאי לפנות ישירות לשופט שבדיון ולבקש התייחסותו לעניין. ביהמ"ש הוא הגורם המוסמך במהלך חקירתך להתערב במקרים של פגיעה או הצקה לעד. עורך הדין שמטעמך יוכל כמובן להתנגד במקרים המתאימים לשאלות שתישאל.

 

8. שפה נקיה- הקפד לדבר בשפה ברורה, באופן ברור וככל שניתן ענה לשאלות שאתה נשאל בענייניות ובצורה קצרה. אין צורך לספק אינפורמציה שלא נשאלת עליה. ענה רק למה ששאלו אותך לגביו, ולא למה שלא שאלו אותך.

 

9. לגוף שפה משלו- לא רק למילים שנאמרות יש חשיבות אלא גם לשפת הגוף שמשדרת הרבה. השתדל לעמוד זקוף, לא להשפיל מבט, לא להתרגז ולאבד את קור הרוח ולשמור על סבלנותך.

 

10. לחשוב על הסוף כבר מההתחלה- הקשב בזהירות לשאלות שנשאלת ורק לאחר מכן ולאחר שהבנת מה שאלו אותך ענה. אם השאלה לא ברורה לך אתה רשאי לבקש הסבר ולומר כי אינך מבין מה השאלה. אל תענה לשאלות שהן סתומות או מבלבלות. אל תמהר לתת תשובה "מהמותן" לפני שחשבת. אתה רשאי זכאי וצריך לחשוב לפני שתענה. בנוסף, אל תנסה במהלך העדות להבין לאן חותר העורך דין שחוקר אותך, לא בטוח שתדע את כוונתו הסופית ואם תעסוק במחשבות אלו במקום במתן תשובה לשאלות שנשאלת אתה עלול בסופו של דבר ספק לצד השני את מבוקשו.

 

ושיהיה בהצלחה!

 

האמור לעיל אינו מהווה המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.