ישנן מספר לא מבוטל של עילות שבגינן ניתן לעתור לפסילת תוקפה של צוואה, לדוגמה, בטענה של השפעה בלתי הוגנת על המצווה, בטענה של טעות יסודית שנעשתה בשיקול המצווה במועד שבו כתב את הצוואה, בטענה שהמצווה לא ידע להבחין בטיב הצוואה, בטענה של איומים או הפעלת לחץ או תרמית על המצווה, או בטענה שביצוע הצוואה הוא בלתי חוקי, בלתי מוסרי או בלתי אפשרי.


אם המתנגד יעמוד בנטל ההוכחה ואכן יוכיח טענותיו, אזי אין זה מן הנמנע כי הדבר יביא לפסילת תוקף הצוואה או חלק מהוראותיה.


כיבוד רצון המת הוא עיקרון עליון


עיקרון ראשון ו"נעלה בין נעלים": מצווה לקיים דברי המת. העיקרון של כיבוד רצון המת הוא העיקרון החשוב ביותר בדיני ירושות וצוואות במשפט הישראלי.


העיקרון קובע כי יש לקבל את רצון המת ללא מתיחת ביקורת על רצונו וללא הצעות שיפור וייעול, שכן גם אם הצוואה לא נראית בעיני הצדדים או מי מטעמם כסבירה, הרי חזקה שהיא משקפת את רצון המת ואין להמיר את רצון המת ברצונם ובהגיונם של המתנגדים.


עם זאת, אם הצוואה אינה משקפת את רצון המת בשל פגם בכושר המצווה או אם המצווה היה נתון ללחצים, כפייה, השפעה בלתי הוגנת או כל אחת מהחלופות לעיל, בית המשפט לא יקיים את הצוואה ויורה על ביטולה.


במקרה אשר הגיע למשרדינו שבו ביקשו לבטל צוואתו של המנוח, בית המשפט לענייני משפחה דחה את הבקשה לביטול צו קיום צוואה וקבע, בין היתר, כי הוראות צוואת המנוח משקפות נאמנה את רצונו של המנוח.


אשתו וילדיו של המנוח אשר יוצגו על ידי עו"ד יעל פרי ביקשו כי צוואת המנוח תקוים וכלתו של המנוח וילדיו ביקשו לבטלה.


טענתם העיקרית של המתנגדים לקיום הצוואה הייתה כי המנוח לא היה צלול בעת עריכת הצוואה ומשכך לא ידע כלל מהי תוכנה של הצוואה שעליה חתם "לכאורה" לטענתם. עוד טענו המתנגדים כי דין הצוואה להתבטל היות שנעשתה בתחבולה ובהשפעה בלתי הוגנת של הנהנים לאור מצבו הבריאותי.


המתנגדים טענו כי לא הגיוני כי המנוח ידיר אותם לחלוטין מהזכויות בנחלה שהיה עיקר רכושו של המנוח.


מנגד טענו המשיבים כי המבקשים מנסים לסכל את רצון המנוח, כי המנוח היה כשיר לצוות, הבין את טיבה ומהותה של צוואה, הבין את תוצאותיה ואת משמעותה והצוואה מבטאת נכון את רצונו וכוונתו שכן מערכת היחסים בינו לבין הכלה והנכדים הייתה עכורה ולפיכך ביקש להדיר אותם מכל רכושו.


בית המשפט בדק את תוקף הצוואה וקיבל את טענות המשיבים באמצעות עו"ד יעל פרי כי יש לכבד את צוואת המנוח ולקיימה.


בית המשפט סמך קביעתו בין היתר על שורה של עדים אשר היו מקורבים ואשר העידו כי המנוח היה צלול בדעתו, מפוכח וער לכל הנעשה בסביבתו. בית המשפט הגיע לתוצאה זו אף על פי שהוראות הצוואה סותרות צוואות קודמות שערך המנוח.

 

משרד עו"ד יעל פרי ושות', משרד המתמחה בתחום צוואת ירושות, אגודות השיתופיות והמושבים לרבות בתיקי משפחה בכל הערכאות המשפטיות.