החלטה תקדימית של בית המשפט המחוזי קובעת כי המדינה יכולה ליירט הודעות דואר אלקטרוני רק עם קבלת צו להאזנת סתר ולא ע"י צו חיפוש כפי שהיה נהוג עד היום.

החלטה זו מגדירה למעשה הודעת דוא"ל כשיחה לכל דבר המתבצעת באמצעים אלקטרוניים שעל מנת להאזין לה יש להצטייד בצו לקיום האזנות סתר אותו מוסמך להוציא רק נשיא בית המשפט המחוזי או סגנו להבדיל מצו חיפוש אותו מוסמך להוציא בית משפט השלום.

נקודה ראויה לציון היא פרשנותו של עו"ד סודרי ששימש כסנגור של אחד הנאשמים בפרשה המובאת להלן הידועה גם "כפרשת הסוס הטרויאני" לנושא ההבדל בין תפיסת דואר רגיל ובין יירוט הודעת דוא"ל.
עו"ד סודרי שעשה עבודת הכנה ראויה לשבח הצליח לשכנע את בית המשפט על ידי הסבר חדשני ומקורי כי יש לערוך הבחנה בין דואר "חפצי" כדוגמת מעטפה או חבילה המועברת באמצעות הדואר ובין דואר "הבזקי" המועבר באמצעים אופטיים או אמצעים אלקטרוניים.

עו"ד סודרי טען כי דואר "הבזקי" כמוהו כשיחה ולכן על מנת ליירט דואר זה יש להצטייד בצו האזנת סתר. מנגד טענה המדינה כי הודעת דוא"ל אינה שיחה שכן היא מאוחסנת בשרתי ספק האינטרנט ואינה מועברת באופן ישיר לנמען ועל כן יש להסתפק בצו חיפוש על מנת ליירטה.

בית המשפט קיבל לבסוף את עמדת הנאשמים בהתבסס על טיעוניו של עו"ד סודרי וכאמור קבע כי ראיות שהושגו באמצעות יירוט הודעות דוא"ל ללא צו האזנת סתר משרתי הספק לא תהיינה קבילות בבית המשפט למעט הודעות שהוצגו לאחת הנאשמות שהודתה בקיומן לפי סעיף 10א(א) לפקודת הראיות המתיר קבלת אימרות חוץ של עד שלא משתף פעולה בבית המשפט.

החלטה זו מהווה אבן דרך חשובה בדיני האינטרנט ולמעשה מקבעת את פרטיות הגולשים והעברת המסרים בניהם ומטילה על רשויות האכיפה להצטייד בצו מתאים לשם האזנה להודעות דוא"ל בעת התרחשותן עובר להגעתן לנמען.

מהחלטה זו ניתן להקיש גם למעמדן המשפטי של תוכנות שיחה באינטרנט כגון Skype לרבות אפשרות העברת מסרים כתובים בתוכנה, תוכנות מסרים מידיים כגון ICQ מסנג'יר וכמו כן להודעות SMS ממחשב לטלפון סלולארי !

בית המשפט קבע כי עצם העובדה שהודעה עוברת בשרתי הספק אינה קוטעת את השיחה או עוצרת את הרצף וכדימוי הובאה דוגמא של מכונית הנוסעת מנקודה א' לנקודה ב' העוצרת לתדלוק בדרך, דבר שאינו קוטע את רצף הנסיעה ומטרתה.




רן פרנקל, עו"ד


הכותב הנו עו"ד ממשרד פרנקל ושות' המתמחה בתחום המשפט האזרחי מסחרי ובדיני אינטרנט.

אין באמור בעדכון זה משום יעוץ משפטי ו/או חוות דעת מחייבת. כל האמור בעדכון זה על דעתו של הכותב בלבד.
לתגובות ניתן לפנות באמצעות מייל [email protected] או בטלפון 03-5107677
כתובת המשרד באינטרנט www.ranfrenkel.com
כתובת הבלוג "דיני אינטרנט" באתר גלובס: frenkel.gblogs.co.il