בתיקים שונים הנחקרים במשטרה, אחת מפעולות החקירה המבוצעות, לשם ביסוס החשדות כנגד חשוד מסוים, הינו מסדר זיהוי. כמובן, שעניינו של מסדר זיהוי, רלוונטי רק כאשר קיימים עדי ראייה לאירוע הנטען – עדים חיצוניים, או אף המתלונן עצמו.

 

במצב שכזה, אי עריכת מסדר, וקיום הצבעה על פני מסדר, עשויה לפסול את הזיהוי. יצוין עוד, כי מסדר זיהוי יהיה רלוונטי, כאשר אין הכרות מוקדמת בין המתלונן או העד לבין החשוד, באם ישנה הכרות מוקדמת או אז תיערך הצבעה בלבד.

 

כאשר בתיק מסוים יש צורך לבצע מסדר זיהוי, הכלל הוא כי ראשית יעשה כל מאמץ לקיים מסדר זיהוי חי, שמשמעו – מסדר זיהוי המבוצע ע"י בני אדם חיים, ביניהם יוצב אדם החשוד בביצוע העבירה הנחקרת.

 

על אף האמור, בפרקטיקה, כמעט אף פעם לא מבוצעים מסדרי זיהוי חיים, ורובם הגדול של המסדרים המבוצעים, הינם מסדרי זיהוי תמונות. זאת, עקב קושי של המשטרה לאתר ולהביא אנשים חיים מתאימים לביצוע מסדרים.

 

מסדר זיהוי תמונות, הינו מסדר בו מועתקות 8 תמונות מן המאגר המשטרתי לדף. על התמונות הנבחרות לדמות לתמונת החשוד הרלוונטי בכל המאפיינים - גיל, גובה וכיוצ"ב וכן לעניין סימני היכר (דוגמת זקן, שפם).

 

יצוין, כי פעמים קיים קושי במציאת תמונות הדומות ביניהן בכל המאפיינים הללו, דבר שיכול להוות פגם בביצוע המסדר.

 

לחשוד שעומד להיערך מסדר זיהוי בעניינו, זכות לנוכחות עו"ד מטעמו, שייצגו בהליך המסדר. לעו"ד המייצג ניתנת הזכות לבקש החלפת חלק מן התמונות, כאשר מדובר במסדר זיהוי תמונות, וכן לקבוע מיקום החשוד בין התמונות. עם זאת, יכולה המשטרה, במקרים מסוימים, למנוע בקשת עוה"ד מסיבותיה שלה. כמו כן, רשאי עוה"ד לשאול את המזהה שאלות בתום הזיהוי.

 

בהתאם לדין בארץ, אף אם נופלים פגמים באופן ביצוע המסדר, הרי שלא מחויב כי יהיה בכך כדי לפסול את המסדר, ועל פי רוב הפגמים אך יפגעו במשקלו של הזיהוי מבחינה ראייתית, אך לא יביאו לפסילת הזיהוי כראייה.

 

כאשר נערך מסדר זיהוי, יש לערוך פרוטוקול של המסדר כאשר ישנה חשיבות מיוחדת לפרוטוקול זה במקרים של חזרת העד המזהה מזיהויו, אז תוכל התביעה להגיש הפרוטוקול לבית המשפט כעדות לכל דבר, שניתן יהיה להעדיפה על פני עדות העד בבית המשפט.

 

יודגש, כי זיהוי במסדר זיהוי הינה ראייה מספקת לצורך הרשעה, אף ללא כל תוספת ראייתית.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.