ע"פ סעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב – 1982 בעת שמקבלת הרשות התובעת את חומר החקירה מידי היחידה החוקרת, עליה למסור לחשוד הודעה על כך ובה לציין כי עומדת לו זכות השימוע, דהיינו זכותו לפנות לרשות התביעה ובבקשה מנומקת לשכנעה מדוע לדעתו יש להימנע מלהגיש נגדו כתב אישום.

 

 

ככלל ולהוציא חריגים, בקשה שכזו יכול שתוגש תוך 30 ימים מיום קבלת ההודעה הנ"ל והינה רלוונטית בתיקים בהם מתעורר חשד לקיומן של עבירות מסוג פשע ואינה חלה בתיקים בהם היה החשוד נתון במעצר בעת העברת חומרי החקירה לרשות התביעה.

 

 

בהליך השימוע ניתנת למעשה הזדמנות לחשוד או לבא-כוחו להאיר זווית אחרת בתיק, במסגרתה ינסו לשכנע את גורמי התביעה כי חומר הראיות הקיים בידם ו/או אינטרס ציבורי כזה או אחר, אינם מצדיקים הגשת כתב אישום במקרה הנדון.

 

 

מדובר בזכות חשובה ומהותית של חשוד, שבחלק מהמקרים הפרתה על-ידי גורמי התביעה הובילה בסופו של יום לביטולו של כתב האישום על-ידי בית המשפט(!).

 

 

המציאות מלמדת כי לעיתם, בשל חוסר ניסיון או ידע, זכות זו איננה מנוצלת וכך למעשה מוגש כתב- אישום בנסיבות בהן אפשר היה להימנע מכך. במצב זה נוצרת לחשוד (שהפך לנאשם) זירת התמודדת חדשה, מורכבת ומסוכנת יותר עבורו – בית המשפט.

 

 

יחד עם זאת, כדאי לדעת כי פניה לגורמי התביעה באופן עצמאי, ללא היוועצות מוקדמת עם עורך-דין הבקיא בתחום או באמצעותו עשויה לגרום לתוצאה הפוכה ולנזקים חמורים לחשוד.

 

 

לדוגמא: יכול החשוד בתום ליבו להפליל את עצמו וכך ומבלי שמודע להשלכות, יכול שיסייע לתביעה בבניית תשתית ראייתית שלא היתה קיימת טרם השימוע או שהיתה רעועה ולא מגובשת.

 

במצב זה יכול וימצא עצמו החשוד כי מוגש נגדו כתב אישום חמור יותר מזה שהיה מוגש אלמלא נערך השימוע!

 

 

יתר על כן, חשיבות קיומו של הליך שימוע תקין ומקצועי מתחדדת לאור ניסיון החיים המלמד כי הסיכוי להניא את התביעה מהחלטתה על הגשת כתב אישום, לאחר שהוגש הוא נמוך יותר, שכן בעצם הגשת כתב האישום לבית המשפט, מכריזה התביעה כלפי לכולי עלמא, כי הינה סבורה שיש בידיה ראיות טובות ומפלילות המקימות "סיכוי סביר" להרשעתו של הנאשם בעבירות המיוחסות לו.

 

 

משכך, בנקודת זמן זו, לאחר הגשת כתב האישום, סביר להניח שיהיה קשה יותר לנאשם לשכנע את התביעה שכבר החליטה כאמור על הגשת כתב אישום, "לרדת מהעץ עליו טיפסה", לחזור בה מעמדתה ולהודיע או לבקש מבית המשפט לבטל את כתב האישום.

 

האמור לעיל הינו מידע חלקי בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לו. ההסתמכות על המידע לעיל הינה באחריות המשתמש בלבד!