בשנת 2000 הכיר ישראלי במסגרת עבודתו מהגר עבודה פיליפיני והשניים התאהבו. בני הזוג עברו לגור יחדיו בתל אביב בהמשך השנה ועקב המגורים המשותפים פנו למשרד הפנים להכיר בזוגיות שלהם. כעבור שנתיים משרד הפנים אכן הכיר בזוג והעניק למהגר העבודה מעמד תושב ארעי. בשש השנים הבאות חודש אישורו של מהגר העבודה

 

יש לכם שאלה?

פורום ויזה לישראל | אזרחות ישראלית

 

אולם בשנת 2008 פקח של משטרת ישראל ביקר בדירתם של השניים, ומצא שם רק את מהגר העבודה. עקב כך התעוררו חשדות בקשר של השניים,אשרת השהייה של הפיליפיני לא חודשה והוא גורש בחזרה לארץ מולדתו.


בני הזוג פנו שוב לועדת משרד הפנים בנושא אולם הועדה דחתה אותם בטענה כי לא הוכיחו שהם מנהלים חיים משותפים היות ולא גרו ביחד, לא החזיקו רכוש משותף, אין ביניהם שיתוף פעולה כלכלי ואף אינם מבלים יחדיו. על כן לא הוכיחו כי הם זוג. עוד נכתב כי בראיונות שנערכו לבני הזוג נמצאה סתירות משמעותיות לגבי אורחות חייהם והועדה הגיעה למסקנה כי מהגר העבודה מנסה להוציא אזרחות ישראלית במרמה.


בעתירתם לבית המשפט טענו בני הזוג כי הקריטריונים של משרד הפנים לקביעת בני זוג אינם רלוונטים לזוגות הומוסקסואלים היות ומערכת הזוגית שלהם שונה. לדבריהם, הם לא החזיקו רכוש משותף כי אין להם כזה ואמנם אין להם חשבון בנק אבל הם תומכים אחד בשני כשצריך. בנגוע לביקורת של יחידת עוז בדירתו של מהגר העבודה, טענו השניים כי הייתה קיימת מיטה זוגית במקום וכן הישראלי עזב אותה באופן זמני בלבד. כיום הם גרים ביחד ברחוב אחר בעיר. כמו כן הוצגו בפני בית המשפט תצהירים של מקורבים לשניים שמאשרים כי הם זוג.

 

בית המשפט קבע: תקופת ניסיון נוספת

 

בית המשפט לעניינים מנהליים קיבל את עתירת השניים כנגד החלטת הועדה. השופט קבע כי לאור הראיות שהציגו ניתן לומר כי הם בני זוג כבר תקופה ארוכה למרות שנראה כי חלה ירידה באינטנסיביות הקשר. השופטת כתבה אמנם הם לא חיו יחדיו בביקורו של השוטר אך אין על מגורים משותפים בכדי להסיק על טיב הקשר. שכן, בקשר ארוך טווח ישנם עליות ומורדות ביחסים.


לאור קביעה זאת ולאור הראיות שנאספו וביניהן עדויות של בני משפחה וחברים של בני הזוג וכן ההוכחה כי הם תומכים אחד בשני כלכלית קבעה השופטת כי בין בני הזוג מתקיים קשר המבוסס על חיבה, אהבה ושותפות גורל. לדבריה, גם אם אינם נוהגים לצאת לבלות יחדיו ואפילו אם אינם חיים תחת אותה קורת גג, אין הדברים מעידים כי אין בין בני הזוג קשר רומנטי.


לפיכך קבעה השופטת כי היא מקבלת חלקית את עתירת בני הזוג, שכן לא ניתן להתעלם מהעובדות שסיפקה המדינה. השופט כתבה כי היא מקבלת את בקשתם החלופית לאפשר להם תקופת ניסיון נוספת, בה ייבחן הקשר הזוגי ביניהם.