בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (יום ד') מאסר בפועל למשך שנתיים על צעיר שהורשע בחבלה בכוונה מחמירה לאחר שפגע עם מוט ברזל בראשו של חברו לעבודה.


לפי כתב האישום, בספטמבר האחרון, עבד הצעיר בהנחת קו ביוב בעיר צפונית, יחד עם חברו לעבודה ואחיו. ביום האירוע, אחר הצהריים, החל ויכוח בינו לבין המתלונן שמהרה התגלגל מויכוח מילולי לעימות פיזי, כאשר הצדדים דוחפים זה את זה. במהלך הקטטה, הכה החבר את הנאשם בפניו, ופצע אותו שפתו.


בתגובה, התרחק הנאשם מהמקום וחזר כשבידו צינור ברזל גדול, המשמש אותם בעבודתם. אחיו של המתלונן מיהר להפריד בין הצדדים, לקח את צינור הברזל מידו וזרק אותו על הארץ, המתלונן מיהר להרים את הצינור והנאשם נטל מוט אחר במשקל 3.5 ק"ג.


כעת, עמדו הצדדים זה מול זה, כאשר כל אחד אוחז בידו מוט ברזל, ולאחר כמה רגעים החלו לרוץ זה לכיוונו של זה בכוונה לפגוע. בחולפו על פני הקורבן, הכה אותו הנאשם במוט הברזל הכבד בראשו, והוא נפל על הארץ מחוסר הכרה.


כתוצאה מהפגיעה, נאלץ המתלונן לעבור ניתוח במוחו, והורדם והונשם במשך חודש שלם בבית החולים. לאחר שחרורו עבר שיקום בבית לוינשטיין, כשהוא סובל מקושי לדבר ולאכול, ומפגיעות בזיכרון ובתהליכי חשיבה.


בתסקיר שנערך לקורבן העבירה, נראה כי עדיין לא התאושש מהארוע, אינו עובד, מסוגר בתוך עצמו, וסובל מתסמינים פוסט טראומתיים. עוד נראה כי הוא חש שילדיו הקטנים מפחדים ומתרחקים ממנו בעקבות הצלקת שנותרה בראשו לאחר הניתוח, ואף יחסיו עם אשתו נפגעו מאוד עקב האירוע.


לאור העובדה כי הנאשם הינו צעיר, כבן 22, ובעל עבר פלילי נקי, הורה השופט לערוך תסקיר מבחן גם בעניינו. שירות המבחן התרשם לטובה מהצעיר, שנראה כי ניהל טרם האירוע אורח חיים נורמטיבי ונטול אלימות, ומכך שהודה מיד בעבירות, והביע חרטה כנה ואמיתית. בהמלצתו, הציע שירות המבחן לשלבו בהליך טיפולי ולהטיל עליו עונש שירוצה בעבודות שירות.

 

המאשימה: הקטטה יכולה היתה להסתיים ללא נפגעים 


מנגד, הדגישה המאשימה את חומרת העבירה, ואת חומרת הפגיעה בקורבן הסובל עד היום, שנים לאחר האירוע, מפגיעות ראש ומתסמינים פוסט טראומתיים. לטענתה, אין זה משנה שהמתלונן היה גם הוא הצד בקטטה ונקט באלימות כלפיו, שכן אחיו התערב מיד, והנאשם היה יכול לנצל את ההזדמנות ולעזוב את המקום. במקום זה, הוא בחר לשוב כשהוא מצויד במוט ברזל נוסף, ולחבוט בחוזקה בראשו של חברו לעבודה כשהוא בוודאי מודע להשלכות החמורות של פגיעה מסוג זה.


עוד טענה המאשימה, כי למרות גילו הצעיר והתרשמות שירות המבחן ממנו, עדיין יש להטיל עליו עונש מאסר שיהלום את חומרת העבירה ואת השלכותיה. לבסוף, עתרה לעונש מאסר בפועל שינוע בין 5 ל-10 שנים, וחיובו בפיצוי גבוה.


ההגנה ביקשה לקבל את המלצת שירות המבחן, תוך הדגשה של היות האירוע חד פעמי ומנוגד לאופיו. לפיה, הנאשם אינו מהווה סכנה לאחרים, והאירוע התרחש במסגרת קטטה אליה נקלע, כאשר הקורבן היה זה שהכה את המכה הראשונה.


עוד ציין הסנגור כי היה זה הנאשם שהזעיק אמבולנס, ומיהר לסייע למתלונן, שהיה חברו לעבודה, וכן הביע חרטה על מעשיו.

 

הקלות הבלתי נסבלת בה אדם יכול להפוך את עורו 


לאחר שמיעת טענות הצדדים, התייחס השופט לטענות על אופיו הנוח וציין את הקלות הבלתי נסבלת בה יכול אדם להפוך בן רגע מ"דוקטור ג'קיל" ל"מיסטר הייד". לפיכך, למרות אופיו הטוב ועברו ה"נורמטיבי", ולמרות שלא הוא זה שהטיח את המהלומה הראשונה, עדיין היה עליו להפעיל שיקול דעת, ולהבין כי מהלומה שכזאת עם מוט ברזל עלולה להסתיים בנזק חמור.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום שוד | פציעה | חבלה


יחד עם זאת, התחשב השופט בעובדה כי הנאשם בא מיד לעזרתו של הקורבן עם נפילתו ארצה, והזעיק אמבולנס, ולאחר מכן אף הביע חרטה עמוקה על המעשים. כמו כן, התחשב השופט בגילו הצעיר.


לפי כל אלה, גזר השופט על הנאשם שנתיים מאסר בפועל, שלוש שנות מאסר על תנאי, ופיצוי כספי בסך 100 אלף שקלים.

 

ת"פ 1313-12-13