בית המשפט המחוזי לענייני משפחה בת"א פסק בשבוע שעבר (יום א') כי אישה שמסרבת לקבל גט תיאלץ לשלם לבעלה 3,000 שקלים בעבור כל חודש בו היא נשארת נשואה לו בניגוד לרצונו. פסק הדין ניתן לאחר עשרים שנה שבהן סירבה להשלים את תהליך הגירושין.


הגבר התובע במשפט, הגיש בשנת 1994 בקשה להתגרש מאשתו לאחר עשרים שנות נישואין. בתום תהליך של שנתיים, הגיעו בני הזוג להסכם אשר לפיו יתגרשו לאחר שיסתיים הדיון בתביעה הרכושית בבית המשפט לדיני משפחה. שלוש שנים מאוחר יותר, התקבלה פסיקה בעניינם ומאז – ממאנת האישה לקבל גט מבעלה וכופה עליו עגינות. במידה ותסכים לקבל גט, היא תפסיד את המחצית המגיעה לה מתוך כספי הפנסיה של בעלה.


לאור סירובה העיקש של האישה לקבל גט, אישר בית הדין הרבני הגדול לפני שלוש שנים לגבר לשאת אישה נוספת. ואולם באותו זמן, היה הגבר במערכת יחסים עם אישה נשואה ונאסר עליו בלאו הכי להינשא לה. בית המשפט קבע כי הפגיעה שמסיבה האישה הסרבנית לבעלה היא מצומצמת יחסית והיא חויבה לשלם לו 350 שקלים בעבור כל חודש שבו תעמוד בסירובה להתגרש.


הגבר העגון: "יש מאחורי גיבנת"


כעת, לאחר שנפרד מבת זוגו בעשרים השנה האחרונות, טוען הגבר העגון כי מגיעים לו פיצויים גבוהים בהרבה מאשתו. לטענתו, הוא מתקשה להכיר בת זוג חדשה כיוון שכל אישה שהוא פוגש נרתעת מעובדת היותו גבר נשוי והוא מרגיש שיש מאחוריו "גיבנת". בהמשך לכך עליו לפגוש עוד ועוד נשים ונגרמות לו הוצאות.


האישה מצידה, טענה כי במידה ותיתן את הגט היא תפגע כלכלית. בנוסף טענה כי בעלה אינו רשאי להגיש תביעה בעלת אופי זהה לתביעה קודמת שהגיש.


לאחר ששמע את טענות הצדדים, קבע השופט כי אכן יש עילה להגדלת שיעור הפיצויים. את קביעתו ביסס על פסקי דין קודמים הרואים בסרבנות גט התנהגות בעלת אופי מתמשך, כאשר הנזק הנגרם לנפגע ממנה הולך וגדל עם הזמן.


השופט הסכים עם טענת התובע כי כעת, כיוון שנפרד מהאישה שנאסר עליו להינשא לה, וברצונו להכיר אישה חדשה, הרי הסבל הנגרם לו כתוצאה מסרבנותה של אשתו גדול מבעבר. עם זאת, ציין כי התובע אינו הוכיח בבית המשפט את הטענה שיש קשר בין עובדת היותו עגון לבין הסכומים שהוא מוציא במסגרת פגישותיו עם נשים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות הגבר | זכויות הגבר במשפחה
פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


בספו של דבר, נעתר השופט לתביעה וקבע כי החל מיום הגשת התביעה תשלם האישה לבעלה סכום של 3,000 שקלים על כל חודש שבו היא מותירה אותו בעגינותו.

 

תמ"ש 749-07-13