בית משפט השלום ברמלה פסק בשבוע שעבר (יום ד') לטובת אסיר אשר הגיש תביעה נגד בעלת משרד תיווך לאחר שגבתה ממנו 50 אלף שקלים בעבור דירה שמעולם לא רכש.


לפי כתב התביעה, פנה התובע למשרד תיווך בשנת 2004 לסיוע במציאת דירה למטרת רכישה. זמן קצר לאחר הפגישה ביניהם, הודיעה לו המתווכת, בעלת המשרד, כי נמצאה דירה המתאימה לדרישותיו, וכי עליו להפקיד סכום של 50 אלף שקלים לחשבונה אם ברצונו לבצע עסקה.


התובע נשמע להוראות המתווכת, והפקיד בידיה את הסכום. וכך, החתימה אותו הנתבעת על חוזה לרכישת הדירה, וזאת ללא נוכחותו של המוכר, ומבלי שפרטיו של התובע צוינו בו.


לאחר זמן מה, הבין התובע כי עסקת המכירה שביצע כלל לא הושלמה, ולאחר פניה למוכר באמצעות עורך דין, התחוור לו כי המוכר בעצמו מכחיש לחלוטין את דבר העסקה.


על כן, הוא פנה למתווכת בדרישה להשבת הכספים ששילם לה עבור העסקה בסך 50 אלף שקלים, כיוון שסירבה לדרישתו, פנה התובע בתביעה לבית המשפט בגין השבת הסכום וכן בגין פיצויים בסך 50 אלף שקלים נוספים.

 

המתווכת: התובע חתם על תצהיר בו הוא מוותר על הזכות לתבוע


מנגד, טענה המתווכת כי אין מקום לתביעה מאחר והיא השיבה לו את הכספים, באמצעות הפקדה לחשבון הבנק שלו, למעט הסכום שנגבה עבור דמי התיווך ועבור הדירה החלופית שנמצאה עבורו לאחר ביטול העסקה.


עוד טענה הנתבעת כי ממילא התובע חתם על תצהיר בו הוא מוותר על זכות לתביעה נגדה, ולפיכך אינו רשאי להגיש תביעתו.


מוכר הדירה אשר נחקר בעניין, הכחיש כל קשר למתווכת, וטען כי מעולם לא חתם על חוזה או ניהל עמה משא ומתן בקשר לדירה שביקש למכור.


לאחר שמיעת טענות הצדדים ועדות המוכר, קבע השופט כי לא עלה בידיה של הנתבעת להוכיח דבר מטענותיה, ועל כן תביעתו של התובע מתקבלת. בנימוקיו להחלטתו, קבע השופט כי לא עלה בידיה להוכיח הפקדות שביצעה לחשבונו של התובע, וכן לא הוכיחה כי ביצעה פעולות תיווך עבורו. יתרה מכך, הוכח כי מעולם לא נחתמה למעשה הזמנת תיווך על ידי התובע ועל כן הוא אינו מחויב כלל לשלם לה דמי תיווך.


בנוגע לתצהיר שנחתם לכאורה על ידי התובע, שם הוא מוותר על כל זכות להגיש תביעה כנגדה, קבע השופט כי אין לקבל תצהיר זה, ראשית מאחר ועורך הדין בעצמו הצהיר בפני בית המשפט כי לא הסביר לתובע טרם חתימתו כי בחתימה הוא למעשה מוותר על זכותו לתבוע סכום של 50 אלף שקלים.


שנית, חתימתו לא אומתה, והשופט אף גילה הבדלים רבים בין חתימת התובע לבין זו אשר צוינה על גבי התצהיר.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום תיווך נדל"ן


לפי כל אלה, קיבל השופט את טענות התובע במלואן וחייב את המתווכת בהשבת סכום של 50 אלף שקלים לידיו. עם זאת, את תביעתו לפיצויים דחה בית המשפט, וזאת מאחר שהוא ממילא לא חתם עם הנתבעת על הזמנת תיווך, ומכאן שלא הפרה למעשה את חובותיה לפי חוק המתווכים במקרקעין.


לבסוף, חויבה הנתבעת בתשלום הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 7,000 שקלים.


ת"א 33247-04-10