בית משפט השלום בבאר שבע גזר בשבוע שעבר (יום ד') על מדריך בישיבה תיכונית, שהורשע בחמש עבירות של מעשה מגונה בחניכים, 18 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי ופיצוי בסך 50 אלף שקלים לכל אחד מהנערים.


האירוע הראשון חל בשנת 2012, כאשר המדריך קרא לאחד מהתלמידים לחדרו, שם ביקש ממנו להתפשט. הילד עשה כדבריו. מקרה זה חזר על עצמו גם בהזדמנויות אחרות, כאשר המדריך ביקש מהקטין להתפשט ולשפשף את איבר מינו אל מול עיניו. במקרה אחר הגיע בבוקר לחדרי התלמידים כדי להעירם, וביצע מעשים מגונים באותו הנער ובנער אחר.


המדריך הודה במעשים המיוחסים לו והורשע.


בשלושה תסקירים שהוגשו על ידי שירות המבחן, פורטו הנסיבות האישיות שלו. הוא בא ממשפחה נורמטיבית המנהלת אורח חיים דתי לאומי, ובמהלך שירותו הצבאי נחשף למראות לא פשוטים שהותירו בו חותם.


המדריך הכיר באחריותו למעשים והביע חרטה על הפגיעה בילדים. לטענתו לא ביצע את המעשים המגונים מתוך עוררות מינית, אלא כמרד בממסד הדתי. קצין המבחן סבר כי בבסיס המעשים עמדו דחפים מיניים, לרבות משיכה מינית הומוסקסואלית, והוא שולב בהליכים טיפוליים.


קצין המבחן התרשם מהמוטיבציה שהביע המדריך להמשך הטיפול, וחוות דעתו הייתה כי הוא עבר תהליך משמעותי וחיובי בטיפול, שהביא להפחתת מסוכנותו. כדי להשלים את הטיפול, המליץ קצין המבחן על ענישה שתאפשר המשך בתהליך השיקומי, כלומר עבודות שירות. עוד המליץ המבחן על קביעת פיצוי כספי לנפגעים.


המדריך נשלח להערכת מסוכנות, שם התרשמו מגישה הגנתית ומניפולטיבית שלו כולל הכחשה מסיבית של תוקפנותו. עם זאת, הוא הביע מוטיבציה להשתלב בטיפול. מסוכנותו המינית הוערכה כבינונית עד גבוהה, ונקבע כי המשך השתלבותו בטיפול עשוי להביא תועלת.


הפגיעה המינית הותירה את הנער עצוב, חרד ובודד


לבית המשפט הוגשו גם תסקירים על נפגעי העבירה. התלמיד הראשון הוא בן למשפחה בת 18 נפשות מהמגזר הדתי לאומי. המשפחה פונתה מביתה, ואבי המשפחה נאלץ לסגור את העסק, דבר שהותיר את המשפחה נותרה ללא פרנסה.


הנער נדרש לעזרה בלימודים, והיה לו קשר קרוב עם הנאשם, מדריכו הישיר בישיבה ששימשה גם פנימייה. הנער וחבריו לישיבה העריצו את הנאשם. הפגיעה המינית נחשפה רק כאשר הילד שמע על פגיעה מצד אותו מדריך גם בתלמיד אחר. מאז הפגיעה הנער מכונס בעצמו, חווה התפרצויות זעם ואיבד אמון באחרים.


הנער השני שנפגע, אף הוא בן למשפחה דתית לאומית. אביו נרצח בנסיבות טרגיות והנער התקשה לקבל את מותו. הפגיעה בו הותירה אותו בדיכאון. הוא חדל לאכול וחווה משבר אמון קשה, המרחיק אותו מזיקתו לדת.


הקרבה הרבה למדריך גרמה אצלו לבלבול רב, והוא ומשפחתו אף היו נתונים ללחצים לביטול התלונה, עקב העובדה שהמדריך היה דמות נערצת בקהילה.


עורכת תסקיר נפגעי העבירה סיכמה כי המדריך בחר בקורבנותיו לא במקרה, אלא מתוך מקום מנצל ודורסני, מאחר שמדובר היה בנערים שחוו טראומה משפחתית קודמת.


בית המשפט: העונש חייב לשקף את הסלידה והזעזוע של הציבור ממעשים כאלו


בית המשפט קבע שהעבירות שביצע המדריך חמורות במיוחד, מכיוון שבוצעו בקטינים וכן מכיוון שהיה בעבורם דמות נערצת ומחנכת. הוא ביצע את העבירות כנגד קורבנות שהיו מלכתחילה במצב שביר. האחד, בשל פינוי משפחתו מביתה וקריסתה הכלכלית, והשני בשל החלל שנפער במשפחתו בעקבות מות האב. עובדות אלו הופכות את הפגיעה לעוצמתית וקשה, גם אם לא הייתה אלימה.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה


לאחר שבחן שבית המשפט את מכלול השיקולים, קבע שאין מנוס מלהטיל על הנאשם מאסר בפועל, וגזר עליו 18 חדשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי לשלוש שנים, וכן פיצוי בסך 50 אלף שקלים לכל אחד מהקורבנות.


כמו כן חויב הנאשם להשתתף בכל טיפול שיציעו לו, ונאסר עליו להחזיק בכל עבודה של הדרכה או חינוך עם קטינים.

 

ת"פ 95103-59-11