בעל יקב כבן 56, נשוי ואב לילדים, הודה כי החזיק בביתו סם מסוג חשיש במשקל חמישה גרם, אולם טען כי אינו משתמש בסמים, והחשיש שייך לידידה שהשתמשה בביתו לצורך מסיבה. בית משפט השלום בקריית שמונה נמנע מהרשעתו בעבירת החזקת סם לצריכה עצמית, וגזר עליו בשבוע שעבר (יום ה') 100 שעות שירות לתועלת הציבור.

 

בחודש יוני 2013, החזיק הנאשם בביתו ביישוב בצפון הארץ סם מסוג חשיש, והודה במסגרת הסדר טיעון בעובדות כתב האישום שייחסו לו עבירת החזקת סם לצריכה עצמית. בין הצדדים הוסכם כי לאחר קבלת התסקיר, יגיעו להכרעה ביחס לעונש ההולם.

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשם נשוי ואב לארבעה ילדים, בעל יקב. אין לחובתו הרשעות קודמות ותלוי נגדו תיק בגין עבירת איומים. הנאשם קיבל אחריות למעורבותו בעניין, אולם שלל את האפשרות כי החשיש מיועד לצריכה עצמית.

 

הנאשם סבר כי קופסת החשיש מתאימה לקשט את משרדו ביקב

 

על פי גרסת הנאשם, בבעלותו בית קטן הממוקם בסמוך ליקב ומשמש לאירוח. באותה תקופה ידידתו ערכה מסיבה בבית, ובתום האירוע הוא מצא קופסה ובה שאריות של חשיש. למרות שידע מה היא מכילה, החליט להעביר את הקופסה למשרדו ביקב, למטרת קישוט ולא לצורך שימוש בסם.

 

הנאשם עבר בדיקות שתן, שתוצאותיהן העידו על ניקיונו מסמים. עם זאת במהלך שיחה עם קצין המבחן גילה עמדות חיוביות כלפי שימוש בסמים, ואף הביע תרעומת על כך שהרשויות מחייבות אותו לקחת חלק בהליך הפלילי ומתנהל נגדו הליך משפטי.

 

קצין המבחן התרשם כי מדובר באדם המנהל אורח חיים נורמטיבי המרבה לתרום לחברה, וסבר שהרשעתו בדין תפגע בתדמיתו החיובית כמדריך קבוצות ועשויה לפגוע בהתפתחותו המקצועית והאישית. על כן המליץ להימנע מהרשעה ולהסתפק בצו שירות לתועלת הציבור בהיקף מופחת של 60 שעות.

 

המאשימה טענה כי לנוכח קיומה של הרשעה קודמת, אין מקום להימנע מהרשעתו, על כן עתרה להשית עליו מאסר על תנאי וחתימה על התחייבות שלא לבצע עבירות דומות בעתיד.

 

הסנגור ציין כי הנאשם מרבה לארח ביקב קבוצות מטיילים כולל חיילים ולכן הרשעתו בפלילים תפגע בתדמיתו, וביקש לקבל את המלצות שירות המבחן להטיל עליו צו שירות לתועלת הציבור מופחת ולהימנע מהרשעה.

 

בית המשפט הדגיש כי עבירות החזקת סמים לצריכה עצמית נחשבות לעבירות חמורות הפוגעות בערך החברתי של ההגנה על הציבור מפני נגע הסמים. וציין כי מלחמת החורמה בעברייני סמים היא מלחמה ארוכה וקשה כמלחמת ישראל בעמלק.

 

עם זאת קיבל את המלצת התסקיר, והחליט שלא להרשיע את הנאשם בדין, עקב הפגיעה שעלולה להיגרם עקב הרשעתו, לאור עיסוקו בתיירות ובהדרכת קבוצות ובשל העובדה כי מדובר בעבירה המאפשרת בנסיבותיה לוותר על ההרשעה.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בנסיבות אלה חייב בית המשפט את הנאשם ב 100 שעות שירות לתועלת הציבור, על פי התכנית שתוכן על ידי שירות המבחן.

 

ת"פ 38875-11-13