חקלאי שהעסיק פועלים זרים הורשע לאחר שהוכח כי לא מסר לחמישה עובדים זרים פירוט על שכרם וניכויים מהשכר. בשבוע שעבר (יום ד') נקבע בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי עליו לשלם קנס בסכום של כ-58 אלף שקלים בגין העבירה, ונוסף על כך הוא חויב לחתום על התחייבות שיימנע מביצוע העבירה בעתיד.


החקלאי לא מסר לעובדיו כל פירוט בנוגע לרכיבי השכר השונים והניכויים, ואפילו לא טרח למסור להם תלושי שכר שבאמצעותם היו יכולים לבדוק את המידע. תלושי השכר שכן הנפיק מבלי למסור לעובדים, לא הכילו את כל המידע על פי חוק.


כתב האישום נגדו הוגש לאחר שביקש להישפט, ואף ביקש להאריך את המועד להישפט, ומשכך הבירור המשפטי השתהה. המדינה טענה כי בגין נסיבות אלו יש להטיל עליו קנס חמור, והדגישה את חומרת העבירות והחשיבות במתן תנאים הולמים לעובדים זרים.


המאשימה הוסיפה כי זכותו הבסיסית של כל עובד, גם אם הוא עובד זר, לעקוב בצורה עצמאית אחר השכר שהוא מקבל, ולקבל מידע מהמעסיק על אופן חישוב השכר כדי לוודא שכל זכויותיו נשמרו.


לטענת המדינה, הנאשם ביצע את העבירות מתוך ידיעה מלאה שהוא עובר על החוק, תוך הפגנת זלזול בחוק ובזכויות העובדים.


הנאשם: מדובר בעבירה טכנית בלבד שלא בוצעה כדי להסתיר מידע מהעובדים


החקלאי טען להגנתו כי הוא אדם פשוט העוסק בחקלאות במשך שנים רבות, כאשר המשק החקלאי שהקים מפרנס את משפחתו, ובמסגרת זו הוא מעסיק עובדים זרים מתאילנד כבר יותר מ-20 שנים. הוא ביקש מבית המשפט להתחשב בכך שחלפו כבר שמונה שנים מאז ביצוע העבירה.


הנאשם הוסיף וטען כי בביקורת שבוצעה במשקו שבה התגלה דבר העבירה, נבדקו כלל זכויות העובדים כגון מגורים הולמים, תשלום שכר מינימום וימי מנוחה, וכל הזכויות הללו נמצאו תקינות לחלוטין. לדבריו, העבירה שבה הורשע היא טכנית בלבד ויש לזקוף זאת לזכותו.


הוא הבהיר כי אין לו עבר פלילי ומעולם לא הורשע בעבר או אפילו היה חשוד בעבר בכל עבירה על החוק, וכי הוא אזרח שומר חוק אשר עברו נקי. הוא לא ביצע את העבירה כדי להסתיר מידע כלשהו מעובדיו או לשם רווח כלכלי, אלא פשוט מדובר בעבירה טכנית.


לאחר ששמע את טיעוני הצדדים, העיר בית הדין כי יתחשב בגורמים לביצוע העבירה, במצבו הכלכלי של החקלאי ובנזקים שנגרמו לו ולמשפחתו כתוצאה מההרשעה. בית הדין קיבל את דברי המאשימה על השיבות הרבה שבמתן תלושי שכר לעובדים, ועם זאת התחשב בשנים שחלפו מאז ביצוע העבירות ובעובדה שהוכח כי יתר תנאי העובדים הזרים, לרבות מגורים הולמים ושאר תנאי ההעסקה, נמצאו תקינים.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה


בית הדין שקל גם את העובדה שהחקלאי מנהל את משקו שנים רבות וזוהי פרנסת המשפחה, וכן את עברו הנקי, והגיע למסקנה שיש להעמיד את גובה הקנס על הרף הנמוך. בשל סיבה זו, גזר בית הדין על הנאשם תשלום קנס בסכום של כ-58 אלף שקלים בלבד, וכן הורה לו לחתום על התחייבות שתוקפה שלוש שנים כי לא יבצע עבירה דומה.


הע"ז 2495-09