בשנים האחרונות מגיעים עובדים זרים רבים לישראל, כדי לעסוק בעבודות שונות אשר הציבור הישראלי אינו מעוניין לעסוק בהן, כגון חקלאות, בניין וסיעוד. עובדים זרים מהווים את ציבור העובדים החלש ביותר ועל כן גם המועד ביותר לניצול על ידי מעבידים.

 

עובדים זרים זכאים לכל זכויות העובדים החלות לגבי עובדים ישראליים: הזכות לשכר מינימום, דמי חופשה, דמי מחלה, ימי מנוחה, שעות נוספות, דמי נסיעות, דמי הבראה, פנסיה וכיוצא באלה. בנוסף, קיימות זכויות ייחודיות לעובדים זרים, אשר מטרתן לשפר את מצבם של העובדים הזרים אל מול מעבידם לצורך מניעת ניצולם על ידי המעביד. 

 

זכויות ייחודיות לעובדים זרים

 

חוזה בכתב: מעביד המעסיק עובד זר חייב להתקשר עמו בחוזה בכתב, בשפה שהעובד מבין. על החוזה להכיל את תנאי העסקת העובד פרטי המעביד, פרטי העובד וכן פרטים נוספים המפורטים בחוק עובדים זרים.

 

זכות לביטוח רפואי: חלה חובה על המעביד להסדיר לעובד הזר שאותו הוא מעסיק ביטוח רפואי עבור כל תקופת העסקתו. על המעביד למסור לעובד את סיכום תנאי פוליסת ביטוח הביאות שרכש עבורו בשפה שאותה העובד מבין. סל הטיפולים אשר חובה שיכללו באותו ביטוח רפואי נקבע בצו עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים) (סל שירותי בריאות לעובד), התשס"א -2001. סל זה כולל בין היתר תרופות בסל הבריאות, אשפוזים ועוד. למעביד מותר לנכות הוצאות הביטוח הרפואי משכרו של העובד, עד תקרה מסוימת: גובה הניכוי המותר לא יעלה על 1/3 מהסכום ששילם המעסיק עבור הביטוח בפועל.

 

זכות לאספקת מגורים: מעביד עובד זר חייב לספק לו מגורים נאותים למשך כל תקופת העסקתו ועד שבעה ימים נוספים לאחר תום תקופת ההעסקה.

 

על המגורים אותם מספק המעביד לעובד הזר לעמוד בתנאים מסוימים:


• עליהם להיות נפרדים ממקום העבודה באופן ברור ומוחלט. כך למשל, המעסיק עובדים זרים בבניין אינו יכול להורות לעובדיו לישון בתוך הבניין שאותו הם בונים.


• הגישה אל המגורים צריכה להיות בטוחה.


• על המגורים לכלול מערכות הסקה ואוורור.


• כל עובד זכאי לשטח של 4 מ"ר לפחות וכן אין להלין יותר מ 6 עובדים בחדר.


• נדרש מטבח עם כיור עבור כל 8 עובדים, עם כלי אוכל, מקרר.


• נדרשים שירותים ומקלחות במרחק סביר עם גישה נוחה ומהירה כאשר לכל 8 עובדים מדרשת אסלה אחת, כיור רחצה אחד ומקלחת אחת.


• כל עובד זכאי לקבל כלי מיטה, ארון בגדים או תא נפרד עם מנגנון נעילה.


• אם במבנה ישנם יותר מ-6 עובדים יש לספק להם מכונת כביסה.


• על המגורים להכיל תאורה חשמלית נאותה וכן אמצעים לכיבוי שריפות.


המעביד רשאי לנכות משכר העובד את הוצאות המגורים וההוצאות הנלוות למגורים עד גבול מסוים. עבור המגורים, תקרת הסכום המותר לניכוי משתנה לפי המיקום הגיאוגרפי של המגורים, כאשר בתל אביב, כצפוי, התקרה היא הגבוהה ביותר. בגין הוצאות נלוות למגורים כמו ארנונה, גז, חשמל, מים וכדומה, ניתן לנכות משכרו של העובד באופן יחסי לצריכתו.


איסור על עיכוב דרכון: עיכוב דרכון של עובד זר בישראל בניגוד לרצונו הוא אסור ואף מהווה עבירה פלילית. זכותו של עובד זר לשאת את דרכונו ולא להעבירו לרשות מעבידו.


יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה

 

זכויות העובדים אינן נתונות רק לעובדים זרים "חוקיים" אלא נתונות לכל עובד, ללא קשר למעמדו החוקי בישראל. הפרת זכויות עבודה של עובדים זרים עשויה לגרור עמה סנקציות לא קלות הכוללות קנס גבוה ואף מאסר.

 

חשיבות ההגנה על זכויות עובדים זרים באה לידי ביטוי בחוק, המספק לעובדים זרים שכבת הגנה נוספת מפני ניצולם על ידי מעבידיהם. עם זאת, בישראל עדיין רבים הם העובדים הזרים הנתונים לניצול. בהינתן סנקציות קשות בחוק בגין הפרת זכויות עובדים זרים, נדרשת אכיפה אפקטיבית יותר אשר תעצור ותמנע את ניצולם של העובדים הזרים בישראל.