בתום דיון בעניינו של אזרח סודני השוהה בישראל, כינה פעיל חברתי את מנהל היחידה ברשות האוכלוסין וההגירה: "רוצח" ו"אייכמן", הדברים נאמרו במסדרונות בית הדין לעררים, והיו מיועדים לא רק לאוזניו של הבכיר אלא גם לאוזניהם של כל מי שהיו במסדרון באותה שעה.

 

הבכיר טען כי הביטויים הקשים נאמרו שלא בתום לב ונועדו לבזותו ולהשפילו בפני אחרים בעת היציאה מאולם הדיונים, לכן הם מהווים לשון הרע. בית משפט השלום בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום ה') את התביעה, וחייב את הפעיל החברתי לפצות את התובע בסך של 15,000 שקלים.

 

הפעיל החברתי התכוון לייחס לתובע התנהלות של פקיד זוטר הממלא הוראות ללא מצפון

 

התובע טען כי הנתבע המתין לו במסדרון בית הדין לעררים, וכאשר יצא מדיון בעניינו של סודני שהוחזר מאתיופיה לישראל, כינה אותו: "רוצח" ו"אייכמן" במטרה להלבין פניו ברבים. התובע זימן למתן עדות שני מאבטחים מבית הדין לעררים, אשר תמכו בגרסתו, והעידו כי הנתבע כינה את התובע אייכמן, והמילה "רוצח" נאמרה על ידו לפחות פעמיים ובהטיות שונות.

 

הנתבע הכחיש כי כינה את התובע "רוצח", אולם הודה כי עשה שימוש בשם אייכמן. הנתבע טען להגנתו כי יש להבין את הביטוי 'אייכמן' ביחס למשמעות הרחבה שלו. וגם אם בדבריו היתה כוונה לייחס לתובע מדיניות של פקיד זוטר, שמבצע את הוראות מפקדיו ללא מצפון, יש להמשיך את ההקבלה ולהחיל אותה על שר הפנים וממשלת ישראל. מאחר שהתובע פועל בעקבותיהם כדי למלא אחר ההוראות שהוא מקבל ולספק את רצונם.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים והפרשנות האובייקטיבית של הנתבע לדברים שאמר, הגיע בית המשפט למסקנה כי התובע עמד בנטל השכנוע שהנתבע השמיע את המילים "רוצח" ו"אייכמן" באוזניו ובאוזני השוהים באותה עת במסדרונות בית הדין, כשהדברים מיועדים בעיקר לאוזניהם של אחרים, במטרה לבייש אותו.

 

בית המשפט לא ראה כיצד שימוש בכינויים מסוג זה נגד עובד בכיר מטעם המדינה יכולים לבסס אמת בפרסום, ואף סבר שאם מטרתו של הפעיל החברתי היתה לעודד את הציבור לסייע לפליטים, הוא היה צריך לקדם את עניינם ולא לגדף את התובע ולבייש אותו.

 

הביטוי "אייכמן" אינו לגיטימי ומעבר לקו אדום

 

בית המשפט הדגיש כי הביטוי "אייכמן" נתפס כביטוי שהוא מעבר לוויכוח הציבורי הלגיטימי ומעבר לכל קו אדום, וציין כי הביטוי אינו מקובל עליו, בייחוד לא בתקופה זו, שאחרוני קורבנות השואה עוברים מהעולם, וחשוב ביותר להוריש את המסר גם לדורות הבאים.


יש לך שאלה?

פורום לשון הרע
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית

 

בסופו של דבר קבע בית המשפט כי ניתן היה לסגור את התיק אם הנתבע היה מתנצל בפני התובע, אולם עד למתן פסק הדין, הוא לא מצא לנכון לעשות זאת, על כן חויב לפצותו בגין עוולת לשון הרע בסך של 15,000 שקלים, בצירוף הוצאות משפט על סך 7,500 שקלים.

 

תא"מ 24955-07-14